een flirt

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

een flirt

Bericht door Romée van der Zee » zo 14 jan 2001, 17:15

Beste lezers van het imkerforum,
Aan een enkeling was wel bekend dat ik mij in november kandidaat heb gesteld voor een functie in het VBBN bestuur. Na een goed en diepgaand gesprek met Dick Vunderink heb ik enkele HB vergaderingen bijgewoond om nader kennis te maken en te bezien of ik een bijdrage kon leveren. Dat is van beide zijden goed bevallen.

In mijn werk heb ik mij altijd bezig gehouden met het ontwikkelen van nieuw beleid. Begin jaren '70 was ik betrokken bij het ontwikkelen van een perspectief voor de negentiende eeuwse buurten, die ernstig in verval raakten. De afgelopen jaren was ik vooral actief in de paramedische sector. Ik ontwikkelde o.a. een beleidsplan en een beroeps- en HBO opleidingsprofiel voor een beroepsgroep en onderhandelde met Ziektekostenverzekeringen en Overheid.
Mijn bijdrage in het VBBN bestuur had op hetzelfde gebied kunnen liggen. Graag had ik meegewerkt aan een nieuw beleidsplan voor na de fusie, en had ik samen met de redactie van het blad bijen onderzocht of representatie op het internet zinvol zou zijn geweest.
Mijn handicap is echter dat ik nauwelijks bekend ben bij de afdelingen, die hun stem binnenkort moeten uitbrengen.

Voor mij was het voorzitterschap een optie, omdat ik meende dat het in het verlengde lag van mijn mogelijkheden, en omdat ik dergelijke functies voor zwaardere organisaties in het verleden bekleed heb. Waarom zou ik het nu dan uit de weg gaan.
Ik besloot mij daarom voor het voorzitterschap kandidaat te stellen, maar opzij te gaan, als een betere kandidaat uit het bestuur naar voren zou komen. Dan zou ik met plezier als gewoon bestuurslid een bijdrage gaan leveren. Dit heb ik het bestuur meegedeeld.
Het verloop van de discussie die hierop ontstaan is zal ik jullie besparen.

Het bestuur heeft bedacht om, zoals in Bijen te lezen valt, in maart 2001 een voorzitter te kiezen, die in maart 2002 pas in functie komt. Men was terecht van mening, dat een voorzitterswisseling in 2002 tegen de achtergrond van de fusiebesprekingen met andere bonden, slecht uitkwam. Door een vroegtijdige verkiezing zou het bestuur, of beter de leden, kunnen beschikken over een goed ingevoerde voorzitter.

Hoe goed bedoeld ook, met deze procedure ben ik niet gelukkig. Ik heb daar het bestuur enige argumenten voor gegeven. Het ontneemt, naar mijn mening, de leden de mogelijkheid om vlak voor een mogelijke afronding van een fusie, te bezien wie voor de komende jaren de (nieuwe) vereniging het best kan trekken. Indien die verkiezing op normale wijze in maart 2002 zou hebben plaatsgevonden, dan hadden de leden de luxe gehad om te kunnen kiezen uit tenminste twee ingewerkte kandidaten met HB ervaring.

Het HB bestuur gaf aan dat ingeschat werd dat ik de kwaliteit bezat om VBBN voorzitter te zijn. Toch wilde een meerderheid de verkiezing niet tot het moment van aftreden van Dick Vunderink uitstellen. Men vond het inmiddels te laat voor een nieuwe kandidaat, had zich al gecommitteerd aan een van de zittende bestuursleden, en vond het een zwaktebod als de VBBN met een vrouw als voorzitter tevoorschijn zou komen. Daar was de tijd nog niet rijp voor.

Met een dergelijke argumentatie uit een voorbije tijd, had ik in het geheel geen behoefte meer om van het bestuur deel uit te maken. Ik heb mijn kandidatuur ingetrokken.
Daar wil ik aan toevoegen dat ik ondervonden heb dat de huidige bestuursleden zich met inzet aan hun werk wijden en wat dat betreft respect verdienen.
Voor mij was het een pijnlijke ervaring.

Romée van der Zee

Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een flirt

Bericht door Bob de Graaf » ma 15 jan 2001, 17:14

Bob de Graaf
Deelnemer
Deelnemer # 8
Waardering deelnemer
verstuurd 15-01-2001 15:39
--------------------------------------------------------------------------------
'Pour une Flirt'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een flirt

Bericht door Oude Essink » ma 15 jan 2001, 17:15

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 15-01-2001 21:09
--------------------------------------------------------------------------------
Bij het relaas van Romée slaat de schrik mij om het hart; Anno 2001 laat een onzinnig bestuur van de VBBN de kans voorbij gaan een zeer capabele en geëngageerde voorzitterskandidaad, die een nieuw élan en nieuwe ideeën aan de op stapel staande gefuseerde verenigingen zou kunnen geven, als mogelijkheid binnen te halen. Argument: Romée is een vrouw en dat moeten wij niet; een schaamteloze trap richting Romée en ieder die zich voor gelijkberechtigdheid beëijvert; misschien zelfs strafbaar bij de wet; kennen wij die andere kandidaat, die het bestuur beoogt soms beter en heeft hij betere capaciteiten en ideeën? Is het aan de VBBN alleen te beoordelen hoe het nieuwe fusiebestuur eruit moet zien? is dit arrogantie van het getal of van de macht?
Indertijd heb ik de VBBN verlaten omdat er
geen mogelijkheid bestond voor dit soort acties het bestuur in kleinere kring ter verantwoording te roepen. Een ledenvergadering straks in Maart van 300
jaknikkers is niet in staat hier iets tegen te doen. Ik vind het een schande en waardeer de wijze waarop Romée zelf daar openbaarlijk mee omgaat. Dat siert je Romée; mijn respect!
hennie oes

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: een flirt

Bericht door maartenkleijne » ma 15 jan 2001, 17:15

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 15-01-2001 22:03
--------------------------------------------------------------------------------
Het riekt er steeds meer naar dat straks de fuserende verenigingen zichzelf met een onwerkbare
situatie opzadelen. Maar dat is anderzijds niet onlogisch: de verzuilde clubs belichamen een verouderde cultuur en de fusie gaat gepaard met veel defensieve neigingen en zal dus qua cultuur nog meer verouderd zijn dan de oorspronkelijke fuserende clubs die alleen maar fuseren omdat ze nu eenmaal hun bestaansrecht verloren hebben. Het is de taak van weldenkende mensen als Romee (thanks for being) te helpen bouwen aan een nieuwe imkerijcultuur.
Dus vind ik het niet verkeerd de transformatie van de imkercultuur eerder aan te sturen via nieuwe wegen als Forum dan via het VBBN bestuur. Voordat er een echt
een nieuw soort bestuur kan worden gevormd moet er mijns inziens eerst een nieuwe imkercultuur ontstaan.
De macht berust anno 2001 niet bij een hierachisch gekozen of geco.opteerd bestuur (gesteund door een groep 'jaknikkers') maar bij de 'kracht der waarheid' die stroomt via de media.

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: een flirt

Bericht door leendert » ma 15 jan 2001, 17:15

leendert
beginnend deelnemer
Deelnemer # 18
Waardering deelnemer
verstuurd 15-01-2001 23:12
--------------------------------------------------------------------------------
Toekomst...
Wat zou het voor het imago van de straks gefuseerde bonden geweldig zijn als er een VROUW deze als voorzitster zou vertegenwoordigen. Komen we eindelijk ook als bijdetijds en van deze wereld over...
Verder vind ik de argumentatie te gek voor woorden, zowel in bestuurlijke als persoonlijke zin.
Zoals steeds, met imkersgroeten,
Leendert van den Bosch
Lid van de ZLTO en tot voor kort groot voorstander van de fusie....... sympathiserend met de

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een flirt

Bericht door Ed Pieterse » di 16 jan 2001, 17:15

Ed Pieterse
Deelnemer
Deelnemer # 5
Waardering deelnemer
verstuurd 16-01-2001 10:46
--------------------------------------------------------------------------------
Beste mensen,
Het is inderdaad onvoorstelbaar, dat men ook het argument "vrouw zijn" durft te gebruiken.
Maar niet alleen het bestuur kan kandidaten stellen, dat kunnen de leden ook. Maar of Romee dat wil, is maar de vraag. Komt het bestuur eigenlijk met twee candidaten, weet iemand dat? Maar wat ook zo is, mevrouw Reker is ooit ook eens candidaat geweest en dat geeft dan een discrepantie.
Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten