Bijenstation Schier mag om poep naar natuur

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Bijenstation Schier mag om poep naar natuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 mei 2001, 17:21

Dit stuk is afkomstig uit de Leeuwarder Courant van dinsdag 22 mei.

Bijenstation Schier mag om poep naar natuur

LEEWARDEN - De stichting station voor Carnicateelt kan op Schiermonnikoog haar bijenstation(bijenkasten en werkruimte) verplaatsen naar natuurgebied Groenglop. Binnen drie weken moet duidelijk zijn hoe. Dat is de uitkomst van voorlegging van het geschil aan bestuursrechter Daniël Keur.

Het draait op Schiermonnikoog allemaal om bijenpoep. Bewoners van de wijk Hertenkamp klagen er al jaren over. De bijenstichting vindt dat zij overdrijven.

Natuurmonumenten wil de stichting wel in de natuur van Groenglop toestaan, maar de natuurorganisatie stemt niet in met de uitbreiding van het huidige aantal van 35 bijenkasten. De gemeente denkt dat de bijenstichting daarom te weinig heeft gedaan om verhuizing te bespoedigen.

De bijenstichting zit als sinds 1948 op het eiland, aanvankelijk achter het gemeentehuis en sinds 1963 op de huidige plaats bij het Hertenkamp, ook van Natuurmonumenten.


Bestuusrechter Keur concludeerde dat de kwestie met een beetje goede wil en enige creativiteit oplosbaar is. Zonder een rechterlijk oordeel. Hij waarschuwde voor een langdurige loopgravenoorlog, een toestand waarbij niemand gebaat is.

Keur vindt dat de financiële gevolgen van de verplaatsing van het bijenstation door de stichting op Æ’60.000 geraamd, geen reden zou mogen zijn waardoor de zaak spaak loopt. De stichting zou dan op de nieuwe plaats met een klein budget kunnen beginnen. Uit een van de offertes blijkt dat dit voor Æ’ 28.000 kan. Schier wil hiervan Æ’ 15.000 betalen.

Bestuurslid Jan Charpentier van de bijenstichting somde naast en teelttechnisch probleem ook praktische problemen op. Maar volgens Keur is daar best uit te komen. Drie weken houdt hij de zaak aan. En als u er niet uit bent, wil ik graag weten waarom niet."

Keur stuurt aan op eerst een tijdelijke oplossing, waarbij de 35 bijenkasten op 6 tot 8 kilometer afstand van de huidige plaats komen te staan. De kans dat de bijen terug vliegen naar hun oude omgeving is dan niet aanwezig. In de wintermaanden zou het bijenstation definitief naar Groenglop kunnen verkassen.


Persoonlijke noot: Je bent uiteindelijk te gast, ook nog na langer dan een halve eeuw.
Ik ben nog van plan om een foto t.z.t. hierbij te voegen van het station. Houdt het in de gaten!

J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenstation Schier mag om poep naar natuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 10 nov 2001, 11:03

Terug van weggeweest, de foto's van Schier.
Ze staan hieronder opnieuw gerangschikt:




Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



"Oost, west, thuis het allerbest."

J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenstation Schier mag om poep naar natuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 dec 2001, 12:31

Wonderen gebeuren nog steeds. (Zeker zo voor kerst) Ondanks vermeld als vermist is mijn ondergesneeuwd kind weer terug. (Als uit de dood herrezen.) Goh, zouden er nog meer volgen......? Hoop houd ik.

Afkomstig uit de LC:

Overleg gemeente en bijenclub stokt op geld.

LAUWERSOOG- De gemeente Schiermonnikoog en de bijenclub Stichting Station voor carnicateelt hebben nog ruim een week de tijd om uit een impasse te komen. Inzet is vooral welke partij het merendeel van de kosten betaalt voor de verplaasting van het bijenstation uit een duinvalleitje bij de Westholtlaan naar de Groenglop.

Gisteren kwamen de beide partijen onder leiding van oud-burgemeester John te Loo in een restaurant op de dijk bij Lauwersoog bijeen nadat bestuursrechter Daniël Keur had aangedrongen op nader overleg. Lukt dat niet voor 7 juni dan volgt er een gerechtelijke uitspraak.

Het bijenstation zit al ruim 50 jaar op het eiland en is belangrijk voor de bijenhouderers in heel Nederland. Buurtbewoners klaagden over bijenpoep en eisten maatregelen van de gemeente. De gemeente sommeerde de stichting het aantal bijenkasten terug te brengen van 35 naar 15 of mee te werken aan verhuizingen naar een plaats in de duinen.

Voorzitter Dick Vunderink noemde 15 kasten onmogelijk. Hij stemde schoorvoetend in met de verhuizing. Het gaat nu om de vraag of een nieuw onderkomen voor Æ’30.000 gerealiseerd kan worden zoals de gemeente zegt, of dat nieuwbouw tussen de Æ’60.000 tot Æ’70.000 kost.

Vunderink daagde de gemeente uit de bouw voor die Æ’30.000 te realiseren. "Wij betalen dan Æ’15.000 en beide partijen zijn goedkoper uit." Wethouder Bert Korendijk wees dat voorstel af. "Wij willen in plaats van de reeds toegezegde Æ’15.000 de stichting Æ’17.5000 bijdragen en personeel van de buitendienst inzetten voor nog eens Æ’2.500." Te Loo adviseerde beide partijen de komende dagen te benutten om toch tot een vergelijk te komen.

Persoonlijk noot: Ik zou eieren voor (het aangeboden) geld kiezen en de verhuizing maar door laten gaan. Iets is beter dan helemaal niets. Na 50 jaar weer opnieuw een frisse start met een nieuwe accommodatie. "Dan moatte se dêr op Schier sels mar yn't spier."(Dan daar op Schier zelf mar aan de slag)

J.P.





Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 14/12/2001 12:37:12

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten