concept web-redactiestatuut

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

concept web-redactiestatuut

Bericht door Romée van der Zee » do 21 jun 2001, 17:24

Beste deelnemers,
Enige weken geleden vroeg ik aan jullie om mee te denken over de toekomst van het Imkerforum. Met name het onderzoeken van een intensieve samenwerking met de VBBN was daarbij mijn uitgangspunt. Het HB van de VBBN heeft mij schriftelijk laten weten daar positief tegenover te staan.
Ik voorzie dat ik voorlopig een centrale rol zal blijven spelen in de ontwikkeling van deze site, maar ooit komt er een dag, dat ik een stap terug zal zetten. Dan moet er voorzien zijn in de voortzetting van wat wij nu met elkaar ontwikkelen.
Welke oplossing daarbij ook gevonden zal worden, voor mij staat voorop dat het Imkerforum, wat betreft de inhoud en vormgeving onafhankelijk moet blijven, en dat in het deelnemen aan de site, geen onderscheid gemaakt mag worden tussen leden en niet leden.
Ik heb aan de meedenkers daarom een concept-web-redactiestatuut voorgelegd. Daarop zijn wijzigingen ingebracht, die door mij grotendeels verwerkt zijn.
Hieronder treffen jullie dit concept aan.
Jullie opmerkingen zijn welkom. Ik hoop ook van de VBBN een voorlopige reactie te vernemen.

Romée

Redactiestatuut Bijenhouden.nl
Preambule
Bijenhouden.nl is een domein op het internet van de Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland (VBBN). Dit statuut regelt de verhouding tussen VBBN, webredactie, webbeheerder en geregistreerde deelnemers.
1. Begrippen
Web: De internetdomein Bijenhouden.nl
Webredactie: De webredactie bestaat uit een webbeheerder en webredacteuren
VBBN: De VBBN is verantwoordelijk voor de materiële voorwaarden van Bijenhouden.nl.
Hoofdbestuur VBBN: Het hoofdbestuur is het orgaan genoemd in artikel 15 van de statuten van de VBBN.
Algemene Leden Vergadering: De Algemene Leden Vergadering is het besluitvormend orgaan, genoemd in artikel 19 van de statuten van de VBBN.
Webredactieformule: Onder de webredactieformule wordt verstaan het siteconcept ten aanzien van inhoud, vorm en stijl.
Geregistreerde deelnemers: Ieder die het uitgangspunt van Bijenhouden.nl, zoals gepubliceerd op de website, accepteert, kan zich laten registreren als deelnemer.
2. Doelstelling en identiteit
2.1 Bijenhouden.nl is een door de Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland (VBBN) op het internet gepubliceerd internetdomein gericht op imkers. Bijenhouden.nl heeft een tweeledig doel:
- informatie te geven en de discussie te bevorderen over het beoefenen van de bijenteelt in de ruimste zin van het woord, zowel voor de leden van de VBBN als voor andere deelnemers;
- als communicatiemiddel de VBBN-leden informatie te geven en de discussie te bevorderen over de activiteiten van de VBBN.
2.2 De VBBN streeft naar ;
Het bevorderen van de Bijenteelt, al hetgeen daarmee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, en dit alles opgevat in de ruimste zin des woords.
De uitgave van Bijenhouden.nl geschiedt in deze geest.
3. Webredactionele onafhankelijkheid
3.1 De aard van Bijenhouden.nl stelt eisen aan de regeling der verantwoordelijkheden. De webredactie dient haar taak binnen het kader van hetgeen in de doelstelling en identiteit is vastgelegd te kunnen uitvoeren, zonder rechtstreekse beïnvloeding van buitenaf of van binnenuit anders dan op de wijze zoals in dit statuut geregeld.
3.2 De webredactie werkt volgens beginselen van onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en kundigheid in het ontwikkelen en beheren van het internetdomein Bijenhouden.nl.
4. Hoofdbestuur
4.1 Bijenhouden.nl is een uitgave van de Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland.
4.2 Het hoofdbestuur van de VBBN is verantwoordelijk voor de financiële, organisatorische en technische voorzieningen die de aanwezigheid van Bijenhouden.nl op het internet mogelijk maken.
4.3 Het hoofdbestuur wijst uit zijn midden een lid aan dat contact houdt met de webbeheerder. Tenminste eenmaal per jaar bespreekt de webbeheerder met deze hoofdbestuurder het redactionele beleid.
5. VBBN
5.1 Ingrijpende wijzigingen van de we

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: concept web-redactiestatuut

Bericht door Jan Kruit » ma 25 jun 2001, 17:23

Jan Kruit
Deelnemer
Deelnemer # 45
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 25-06-2001 19:17
--------------------------------------------------------------------------------
Het is misschien wel een beetje vreemd dat ik op de eerste oproep van Romée om als meedenker te reageren niet heb beantwoord en nu dan wel.
Vaak denk ik dan dat er mensen zijn die hiermee veel meer ervaring hebben en daarom niet in actie kom. Nu het ontwerp klaar is, is het voor mij wat gemakkelijker om hierover een oordeel te geven. Het ontwerp zien er goed uit en ik kan mij ook voorstellen dat Romée zich geleidelijk terug wil trekken uit het internet project en dat zijn een solide vereniging zoek die de continuïteit van een dergelijke site op zich wil nemen. Het is natuurlijk mooi dat de VBBN er interesse in toont mede omdat dit toch nog de grootste vereniging is. Toch is dit nu juist waar ik mijn voorstel tot verandering wil doen. We willen graag komen tot 1 vereniging in Nederland. Het eerste begin is daarmee gemaakt door bijna met alle verenigingen te komen tot de gezamenlijke uitgave van het blad BIJEN. Een samenwerking die, als je de berichten mag geloven, toch succesvol verloopt. Zou het dan ook niet mogelijk zijn om ook de site BIJENHOUDEN.NL volgens dat concept onder te brengen. Alle verenigingen zouden dan betrokken zijn bij het internet gebeuren en je krijgt dan niet de afkeur zoals we die wel eens eerder hebben gezien bij andere internet sites. Mocht dit op de voorgestelde manier vorm kunnen krijgen dan zijn we misschien weer een goede stap in de goede richting om tot vorming van 1 imkervereniging te komen.
--------------------

m.vr.imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: concept web-redactiestatuut

Bericht door Romée van der Zee » ma 25 jun 2001, 17:24

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 25-06-2001 21:40
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Jan,
Bedankt voor je reaktie.
Om misverstand te voorkomen, ik ben voorlopig niet van plan om me uit bijenhouden.nl terug te trekken, integendeel.
Verder breng je precies onder woorden, wat mij ook beweegt. Het is mijn bedoeling dat de VBBN de site onderbrengt in de fusie, en mijn eigen voorkeur is een soortgelijke positie als "Bijen". Ik heb dat ook naar voren gebracht. Mocht de fusie nog lang op zich laten wachten, dan is er geen enkel beletsel om de site, net als "Bijen" al vast te delen.
Romée

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: concept web-redactiestatuut

Bericht door Oude Essink » ma 25 jun 2001, 17:24

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 25-06-2001 21:52
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Romée,
Van vakantie terug merk ik, dat jij zoals gebruikelijk niet hebt stil gezeten: een hele klus en een aantal inspraakrondes al achter de rug. Ik hoop, dat ik nu niet te laat ben met enige reactie op het ontwerp zoals het er nu ligt. Ik houd het kort!
Vooraf: ik zou het heerlijk gevonden hebben, als het imkerforum een bezit zou zijn geworden van de gefuseerde imkerverenigingen; maar helaas: wij zijn er nog verder vanaf dan ooit!
Welnu dan: ik vind een inbreng van de andere verenigingen of een verwijzing naar een toekomstige inbreng nergens terug (het blad Bijen is hierin verder gevorderd). Ik weet niet of je bij de anderen nul op het rekest gekregen hebt; een financier moet er komen, hoe dan ook; hoever moet nu de tegemoetkoming naar de VBBN gaan als zij de financiering op zich nemen; Ik heb moeite
met 2.1 het domein is een publikatie van de VBBN; wat waren ook alweer de redenen om van haar zoemlijst af te stappen? (vgl.4.1)
Ook in 2.1: het domein fungeert als communicatiemiddel voor de VBBN; Moet dat? kunnen andere rechtspersonen zoals andere verenigingen of imkerijen, proefstations, instituten ed. als zij een bijdrage in finantieel opzicht leveren niet ook deze mogelijkheid krijgen?
6.1 gezamenlijke verantwoordelijkheid van de webredactie:
uitstekend!; de vraag is daarbij of de webbeheerder uit de redactie moet voortkomen; ik zou dat wenselijk vinden als een soort eind- of hoofdredacteur. In dat geval zal de redactie niet tegenover de webbeheerder kunnen komen (zie 6.6) en is een conflict een redactieconflict waarbij in uiterste geval de VBBN bemiddelend, zonodig met een dwingend advies kan optreden. (ik vind eigenlijk, dat jij je als webbeheerster te kwetsbaar opstelt en dat je positie eerder een zaak van de redactie dan van de VBBN zou moeten zijn.
Sorry, dat ik zo laat kom; misschien zijn mijn opmerkingen een gepasseerd station en daar heb ik dan vrede mee; had ik er maar moeten zijn!
Overigens was het heerlijk in het verre Zuiden samen met ieder waarover ik de pater familias ben.
Hartlijke groet en comlimenten voor de opzet van het geheel.
De ondertekening zal wel weer mislukken.
hennie oes

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: concept web-redactiestatuut

Bericht door Romée van der Zee » ma 25 jun 2001, 17:24

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 25-06-2001 23:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Hennie,
Ik had al gemerkt dat je weer terug was. Fijn om de draad weer op te pakken. (Naast mijn beeldscherm staat het ingelijst bijtje!)
Uit mijn reaktie op Jan Kruit blijkt al dat ik een zelfde positie als "Bijen" voorsta. Dat is bij de VBBN bekend en wordt door hun onderschreven. Het is eenvoudiger als de VBBN de weg daar naartoe effent, dan dat ik dat moet doen.
Waarom zij van de Zoemlijst zijn afgestapt is mij overigens nooit onthuld. Ik denk dat er weinig visie op internet ontwikkelingen aanwezig was. Of die er nu wel is, zal de komende tijd nog moeten blijken.
De webbeheerder wordt, als je het goed leest, door de redactie benoemd of ontslagen. Daar zie ik niet het probleem dat jij aangeeft.

welterusten of goeie morgen,
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten