over e-maillijsten en bijenhouden.nl

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

over e-maillijsten en bijenhouden.nl

Bericht door Romée van der Zee » zo 01 jul 2001, 17:26

Er vindt op dit moment een discussie plaats over de mogelijke heroprichting van de "Zoemlijst". Ik wil er enkele opmerkingen over maken.
1. Regelmatig wordt mij gevraagd om te helpen bij het plaatsen van een bericht op het forum. Met enige uitleg lukt dat vervolgens wel. Toch heeft het mij ervan bewust gemaakt dat er voor menigeen een instapprobleem is voor het actief deelnemen aan het forum. Ik denk dat dit vooral te wijten is aan computer/internet onwennigheid. Soms wordt wat zwaar aangekeken tegen de sprong in het diepe, terwijl het uiteindelijk wel meevalt. Een e-maillijst heeft veel minder last van deze drempelvrees. Dat een aantal mensen daaraan hecht is daarom niet zo gek.
2. Aan een e-maillijst zijn echter ook nadelen verbonden. Iedere geabonneerde krijgt alle e-mail thuis, en dat kan heel veel zijn. Dat roept irritatie op vooral als daar veel bijzit wat je eigenlijk niet wilt lezen. Ook op de zoemlijst was dit het geval. Naast leuke berichten was er bij menigeen irritatie over niet eindigende ruzie 's tussen bepaalde mensen.
Hoe populairder een dergelijke maillijst wordt des te zwaarder wegen de nadelen. Ik moet er persoonlijk niet aan denken per dag tientallen berichten binnen te krijgen. Een e-maillijst werkt, lijkt mij, vooral als het een bescheiden omvang heeft.
3. Zoals met veel zaken ligt de meest begaanbare weg misschien in het midden. Je kunt, net als met de Rensonlijst, maillijsten integreren binnen Bijenhouden.nl. Dat maakt de uitwisseling en instappen naar de andere mogelijkheden makkelijker. Er zijn altijd geduldige deelnemers die behulpzaam willen zijn aan iemand die er wat zwaar tegenaan kijkt.
Ik merk bovendien bij de Rensonlijst een prettig, ondermekaargevoel. Nou, dat is toch ook niet onbelangrijk. Leve de maillijst.
4. Vanuit die gedachtengang wilde ik proberen te vermijden om in een competitie terecht te komen tussen Bijenhouden.nl en heroprichting van een VBBN zoemlijst waar sprake van zou zijn. Het is ieder bekend dat ik onderzoek of er een intensieve samenwerking kan ontstaan tussen VBBN en Bijenhouden.nl. Dit wordt van beide kanten gewild.
Daarbij wordt zowel door de VBBN als door mij gedacht aan het uiteindelijk bereiken van een zelfde positie als het blad Bijen. Aangezien ik niet bij de fusiebesprekingen zit, is de weg via de VBBN naar de vader wel het meest voor de handliggende. Ik kon mij niet voorstellen dat de VBBN, lopende die besprekingen, ineens zou uitkomen met een e-maillijst, zonder samenhang met Bijenhouden.nl. Dat zou mij bovendien niet elegant voorkomen.
Gelukkig kon Dick Vunderink mij afgelopen donderdag bevestigen dat het HB besloten heeft dat dit niet het geval zijn. Er is geen sprake van dat de VBBN zoemlijst op dit moment opnieuw wordt opgericht. Dat er toch iets dergelijks gaande is bij e-groups kan ik, net als Leo en Frans, niet plaatsen. Het is een zaak voor de VBBN om helderheid te verschaffen aan de initiatiefnemers daarvan.
5. Het oprichten van een forum, of een maillijst zal ook in de toekomst nog wel eens gebeuren. Zo moeilijk is dat niet. De vraag is meer of men een adem heeft die lang genoeg is, en of voldoende mensen de weg weten te vinden. Daarbij speelt de kwaliteit van de berichten, en een prettige sfeer een grote rol. Dat is er niet van de ene op de andere dag. Dat hangt ook niet van een paar mensen af, maar van een behoorlijke groep mensen, die het leuk vindt om er de schouders onder te zetten. En naar mijn mening is eveneens van belang de combinatie van mogelijkheden die een domein biedt. Liever verzin ik samen met anderen nieuwe mogelijkheden, dan een gratis standaardpakket af te nemen, gekoppeld aan hinderlijke reclame. Daardoor kunnen we op maat een 'imkerportaal' maken, wat ons als imkers zelf ten goede komt.
6. Ik vind dat we daarmee met Bijenhouden.nl goed op weg zijn. Een zoemlijst als een van de onderdelen is goed denkbaar, en technisch een fluitje van een cent. Ontdekken wat de mogelijkheden zijn, samenhang aanbrengen en weten waar<

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten