Geen berichten op de zoemlijst

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Frans vanTongeren » do 28 jun 2001, 17:30

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 28-06-2001 13:26
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Romée,
Ik heb me rot moeten zoeken om iets negatiefs over je te vinden.
Bedoel je dit stukje?
*
- Frans,
Ik voel me stukken beter in mijn vel op een mailinglijst zoals de bijeen-lijst of de ex-zoemlijst, als op het imkerforum (teveel betutteling, regeltjes en reglementen van Big Romee - daarbij vind ik heel het forum een beetje twarrig en onoverzichtelijk).
Jqmmer genoeg hinkte de ex-zoemlijst technisch hopeloos achterop.
Ja, dus voor een moderne en hedendaagse, maar "anarchistische" en ongemodereerde maillijst over, voor en door hele en halve bijen. (???). -
mvg,
zy
*
Romée, dit is een fantastische, humoristische, emotionele, ongrijpbare, taalvaardige, slimme dar. Hij vliegt overal langs, heen, en door.
Als ik hem zie, zal ik hem een mep(je) verkopen.

gr.
Frans
(please, voel je niet gekwetst!)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Oude Essink » do 28 jun 2001, 17:30

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 28-06-2001 13:58
--------------------------------------------------------------------------------
Frans,
Ik vrees, dat je mij niet goed begrepen hebt, toen ik schreef niet blij te zijn met je actie tot heroprichting van de Zoemlijst; ik zal mijn ergernis nader toelichten niet om jou aan te vallen, maar om helder te krijgen waar het om gaat.
Als jij geen beheerder was geweest van een van onze rubrieken, had ik mij minder gebeten gevoeld; nu moet ik ervan uitgaan, dat je de uitgangspunten van ons forum onderschrijft en mede uitdraagt namelijk:
Een medium waar alle imkersdie zich met E-mail en internet bezig houden zich thuis voelen en in gesprek zijn, ongeacht herkomst van Bond, houder van bepaalde rassen of wat dan ook; vrije meningsuiting en effectieve berichtgeving zal ons verenigen! Ik kom ook oud-zoemers tegen die de weg naar het forum niet (willen) vinden; ik probeer ze wegwijs te maken en ik probeer mijn inbreng zo te dirigeren, dat ook zij zich aangesproken voelen. Met het heropenen van de oude zoemlijst speel je 1. weer in op oude tegenstellingen en schiet het forum zijn doel voorbij 2. kan het forum als communikatiekanaal niet functioneren omdat ieder weer gehouden is zijn mededelingen over meer kanalen naar de openbaarheid te brengen. Er is ook een finantieel aspect, dat de kwaliteit van het forum gaat raken; geld, dat je in een tweede kanaal gaat stoppen omdat het toch enigszins concurerend gaat werken, onttrek je aan de verfijningsmogelijkheden van het eerte medium en ook dat is voor ons kleine imkerwereldje een ramp.
Kortom Frans, ik vind dat jij als forumbeheerder verraad pleegt aan onze uitgangspunten en ik ervaar dat als een dolksteek naar mij toe.
Ik zet dit briefje op het forum, omdat ik niet het risico wil lopen, dat het straks zonder mijn naam eronder alsnog verschijnt.
Frans, nogmaals null

hennie oes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Oude Essink » do 28 jun 2001, 17:31

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 28-06-2001 14:04
--------------------------------------------------------------------------------
Het slot van mijn stukje had moeten luiden:
Frans, ik ben hier niet blij mee.
oe

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Romée van der Zee » do 28 jun 2001, 17:31

Romée van der Zee
Beheerster
Deelnemer # 2
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 28-06-2001 14:29
--------------------------------------------------------------------------------
Frans,
Lees nou wat ik schrijf. Ik heb het niet over gekwetst zijn. Dat ben ik ook niet door de inhoud, maar door die anonimiteit. Anonieme post over iemand plaatsen en gebruiken, vind ik niet zorgvuldig. Je voelt dit aan of niet.
Het aangehaalde fragment is, vermoed ik, van iemand, die ik graag mag. Hij is de halve motor van een lijst met voorgebakken mogelijkheden, waaraan hij niets kan veranderen, en die, of hij het leuk vindt of niet, vol advertenties staat, waarover hij niets te zeggen heeft. De uitgangspunten van die lijst zijn veel stringenter dan die van het forum, wat die dar wel weet. Ik stel me bij anarchistisch iets anders voor. Ik wil de discussie met die dar best aan. Maar niet anoniem. Liever ging ik met die halve dar een heel glas drinken.
Wat mij betreft is dit het laatste wat ik erover zeg. Ik moet door persoonlijke omstandigheden mijn tijd even aan andere zaken besteden.
Romée

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 28 jun 2001, 17:32

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer
Deelnemer # 110
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 28-06-2001 18:54
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Frans.

Ik benader je op deze manier, want ik wil graag een reactie geven op het door jouw voorgesteld initiatief/voornemen. Namelijk het heroprichten van de zoemlijst.
Ik doe dat omdat ik eigenlijk niet snap hoe je aan al die reacties komt. Heb je al de oude zoemers een e-mail bericht gestuurd? Ik vraag dat, omdat ik niet weet of je dat gedaan hebt, want toendertijd dat ik lid was van de zoemlijst was ik dat op de account van de faculteit. Ik ben daar deze week niet geweest. Ik zou het misgelopen kunnen zijn. En daarom dan toch nog een reactie. Ik zou graag willen dat je deze reactie ook publiceert op het forum.

Bovenstaande en onderstaande heb ik met dergelijk verzoek naar Frans van Tongeren gestuurd. Frans wilde dit niet toevoegen bij de bestaande reacties en daarom zet ik mijn reactie nu zelf op het forum.
De zoemlijst is een emaillijst. Het enige voordeel daarvan is dat je helemaal niet aangesloten hoeft te zijn op het internet, om toch te kunnen meepraten.
De voordelen van het forum zijn legio.
En de commentaren die worden gegeven respecteer ik natuurlijk, maar ik verschil met een aantal nogal van mening.
Zelf vind ik de overzichtelijkheid van het forum ideaal! Want ik heb nu nog zo'n 2500 berichtjes van de zoemlijst in mijn e-mailbox zitten. Een deel daarvan is ongelezen.
Discussies en verschillende onderwerpen lopen totaal doorelkaar en zijn absoluut niet gerangschikt.Ik kom er gewoonweg niet aan toe omdat allemaal te rangschikken en doornemen. Verder heeft het imkerforum, zoals Piet Jager ook al zegt (en zeker in de toekomst) vele mogelijkheden, die een zoemlijst niet kan bieden!
Ik denk gewoon dat het forum wat dat betreft en door het kwaliteitsverschil op langere temijn betere kansen heeft.
Denk eens aan de
-de variatie
-de gegeven links
-de foto's
-de dossiers
-de informitieve onderwerpen
-maar ook dagelijkse opmerkelijkheden/aardigheden die jij en ik tegen komen als we met onze bijen bezig zijn. Ook dit wordt op het forum gepulbliceerd.Telkens meer.
Voor het gebruik van het forum hoef je echt geen wizzkid te wezen. Ik ben het althans niet. Een kind kan de was doen! Het is de eerste keer, net zoals je de eerste keer wilt zwemmen leren en daarvoor water nodig hebt en dus een duik moet nemen in het koude water, terwijl je het eigenlijk niet durft. Ben je er eenmaal doorheen dat is je angst verdewenen.Hetzelfde is er aan de hand met een bijensteek om in bijentermen te blijven. Ik zou zeggen schroomt u niet. Het forum zijn de imkers en zij bepalen wat erop komt!

Mister X (J.P.)

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Leo van der Heijden » vr 29 jun 2001, 17:32

Leo van der Heijden
Deelnemer
Deelnemer # 16
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 29-06-2001 00:08
--------------------------------------------------------------------------------
Beste mensen,
Waar zijn wij nou mee bezig?
Van Romée begrijp ik dat zij van het hoofdbestuur van de VBBN heeft gehoord dat de zoemlijst voorlopig niet opgestart zal worden. Frans van Tongeren houd een heel pleidooi om de zoemlijst weer te gaan gebruiken. Ik heb al een verzoek gekregen om mij weer aan te melden bij de Zoemlijst. Vervolgens krijg ik via de Bijeenlijst van Frans van Tongeren een bericht dat hij de "Peter" en dus de Zoemlijst niet vertrouwd. (zie onderstaand bericht).
Ik snap er niets meer van.
Leo.
> :confused> :confused> :confused> :confused

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: "Frans van Tongeren"
Aan: "Bijeen groep"
Verzonden: donderdag 28 juni 2001 15:26
Onderwerp: [bijeen] Argwaan


> Hallo Bijeen mensen,
>
>
Ik schreef naar de Vernieuwd Opgestarte Zoemlijst Domeinbeheerder
> -------------------------------------------------------------------
>
> - Peter, Peter...
>
> Ik ken jou voor geen meter...
> Ben jij GRAPPENMAKER van beroep?
>
> Frans -
> ------------------------------------------------------
>
> Er was immers geen introductie van een VBBN- bestuurder over de opstart en
> dat is toch eigenaardig!
>
> Afmelden? Stuur een leeg mailtje naar: bijeen-unsubscribe@yahoogroups.com
>
> Your use of Yahoo! Groups is subject to http://docs.yahoo.com/info/terms/
>
>
>

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Frans vanTongeren » vr 29 jun 2001, 17:32

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 29-06-2001 07:44
--------------------------------------------------------------------------------
Leo, je hebt het helemaal begrepen!

Ene Peter,
pjsteen@wanadoo.nl
zit ons, denk ik, in de mailing te nemen.
Samen met z'n vrienden kan hij nu gaan schaterlachen in de kroeg.
Alleen zal hij er niet lang van kunnen genieten.

gr.
Frans
(Peter, ik heb nog een volkje voor je.
Type 'Sting Bee')

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Frans vanTongeren » vr 29 jun 2001, 17:33

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 29-06-2001 12:13
--------------------------------------------------------------------------------
HENK NOPPE schreef op 29 juni het volgende op
VBBN_ZOEM-l@nl.egroups.com
- Hallo allemaal|!

Nu moet ik even een lans breken voor Roel ten Klei en deze "Peter"!
De Peter heeft inderdaad niets met imkeren te maken maar voldoet aan het verzoek (via Roel ten Klein en mijn persoon gedaan) van de VBBN om de zoemlijst weer op te starten.
Ik vind het niet zo netjes om iemand die zijn goede wil toont in deze (het is vrijwilligerswerk) gelijk tegemoet met argwaan tegemoet te treden en te schrijven "deze Peter niets met de VBBN
te maken heeft".
Het laat inderdaad al gelijk aan een buitenstaander zien hoe verdeeld de bijen-vrienden reageren.
Het is nog helemaal de vraag of de zoemlijst op deze manier (naast de paar andere mail-lijsten) zal blijven bestaan, als op deze
manier met vrijwilligerswerkers wordt omgegaan.
Ik heb vandaag nog een paar telefoontjes met een vertegenwoordigers van de VBBN, en dan vernemen jullie wel weer verder.
Denk is na over het spreekwoord: Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Waarom argwanend zijn? -

Hartelijke groeten,
en tot spoedig (via deze weg)

Henk Noppe

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door maartenkleijne » vr 29 jun 2001, 17:33

maartenkleijne
Deelnemer
Deelnemer # 14
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 29-06-2001 12:54
--------------------------------------------------------------------------------
Naar mijn inzicht zullen er altijd naast het Forum een aantal zoemlijsten bestaan die elk door een handje imkers onderling worden beschreven en gelezen. Dat is prima want verscheidenheid kan er niet genoeg zijn. Bovendien dient het om het Forum zelf scherp te houden, door eventuele zwakke punten of mogelijke verbeteringen aan het licht te brengen. De verdere evolutie van het Forum is ook afhankelijk van een beetje concurrentie. Het lijkt mij alleen oliedom als 1 van deze kleine initiatieven onder auspicien van een officiele vereniging staat.
De VBBN zou zich daar geheel buiten moeten houden.

--------------------

Maarten Kleijne, consultant organische processen

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen berichten op de zoemlijst

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 01 jul 2001, 17:33

Els Kleijnendorst
Deelnemer
Deelnemer # 38
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 01-07-2001 00:59
--------------------------------------------------------------------------------
Goedenavond Romée,

Als een van de - door Frans van Tongeren anoniem gemaakte inzenders - wil ik het e.e.a. even verduidelijken. Zoals je ongetwijfeld al gedestilleerd hebt is dat laatste bericht van mij. Deze e-mail heb ik destijds niet anoniem aan Frans van Tongeren gezonden. Bovendien vind ik het zeer ongepast dat iemand zonder toestemming van de auteur een privé bericht openbaar maakt (niet dat daar iets bijzonders in stond).

Maar voordat je je boos gaat maken, en daar is geen enkele reden voor, moet je je bedenken dat deze e-mail op 5 of 6 maart j.l. gedateerd is. Ook jij en ik hebben destijds gecorrespondeerd over het al of niet, terechte gemis aan spontaniteit en impulsiviteit van het forum in vergelijking met de oude zoemlijst. Want dat vond ik juist vaak zo leuk. En voeg daar ook nog bij dat destijds de berichten van het forum zelf opgehaald moesten worden.

Maar sinds die tijd is er veel veranderd, en allen volgens mij positief! Bekijk anders zelf eens objectief de berichten die in januari en februari via het forum binnenkwamen. Vaak ellenlange verhandelingen over het een of ander. Nu heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen als de ingezonden info juist is, maar vaak waren ze ver bezijden de waarheid (volgens mij).
Maar zoals ik al zei, er is sindsdien heel veel gewijzigd.
· Je hebt het voor elkaar gekregen dat de berichten thuis worden bezorgd. En dat scheelde heel wat telefoontikken!
· De inzendingen zijn sindsdien aanzienlijk 'luchtiger' geworden, d.w.z. uitwisseling van gegevens en informatie zijn minder schoolmeester-achtig. Maar gelukkig zonder haat-en-nijd die vaak op de zoemlijst voorkwam.
· Ook de 'gedegen' onderwerpen zijn nu (volgens mij) beter onderbouwd door de praktijk.
· Ongetwijfeld komt dat ook doordat de groep gebruikers aanzienlijk is uitgebreid, hetgeen een grotere diversiteit aan ingezonden brieven ten goede komt. Alhoewel de groep zeer kundige imkers is gebleven (bijv. Piet Jager, Hans v.d. Post en niet te vergeten jij), mensen die uit de praktijk relevante antwoorden kunnen geven.
· En waar ikzelf heel veel plezier aan beleef, is de subgroep van Rensonners. Dit sublijstje werkt als de oude zoem, en is volgens mij een plek waar enigszins gelijkgestemden elkaar treffen. En er allang niet meer alleen over de Renson-methode spreken.
Natuurlijk heb ik mij ook ergens in maart op de Bijeen-lijst aangesloten. Maar die haalt het niet bij de oude zoem, en zeer zeker niet bij jouw huidige forum. Het enige voordeel dat ik vind van de Bijeen-lijst is dat het vooral een Belgische lijst is, waardoor er soms interessante info vanuit ons buurland komt. Al is dat wel vaak prive naar aanleiding van een berichtje op de Bijeen-lijst.

Je ziet Romée, in tegenstelling tot begin dit jaar ben ik momenteel heel erg happy met jouw forum.

mvrgr, Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 15 gasten