Afname imkers

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Afname imkers

Bericht door Romée van der Zee » di 18 sep 2001, 10:14

Het aantal imkers zal de komende jaren steeds meer afnemen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 sep 2001, 13:06

Wat is de toegevoegde waarde van deze nieuwe gedeponeerde peilings-menings vraag(en dan ook in relatie tot de enquete)?

J.P.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door Romée van der Zee » di 18 sep 2001, 15:40

Ik vind het een terechte vraag van je Jelte Pieter.
Misschien kunnen we er een traditie van maken, dat een peiling bij plaatsing wordt toegelicht.

Mijn overweging was de volgende:
De afgelopen jaren is door menigeen opgemerkt dat de imkerij vergrijst. Er vallen meer mensen af dan erbij komen. Sommigen vinden dat verenigingen zich zouden moeten richten op mensen boven de veertig. Ik meen dat Dick Vunderink iets dergelijks zei, op de Alg. Leden Vergadering van de VBBN, nu ruim een jaar geleden.
Ik wil mijn eigen mening daarover later best geven. (En natuurlijk zal ik er dan de enquete bij betrekken).
De huidige vraag in de meningspeiling heb ik gesteld om 'op tafel' te krijgen of de deelnemers aan het Imkerforum ook zo 'somber' zijn over de toekomst. Daarna zou een tweede peiling kunnen komen, over hoe we daarmee om kunnen gaan.
Al pratend, komen we dan misschien op goeie ideeën
Romée

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door Els Kleijnendorst » di 18 sep 2001, 22:56

Romée,

vind dat je het e.e.a. verder moet uitsplitsen. Het aantal georganiseerde imkers zal afnemen, maar het aantal ongeorganiseerden zal in veelvoud toenemen!

Els Kleijnendorst

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door maartenkleijne » di 18 sep 2001, 23:00

Als trendwatcher kan ik het niet laten mijn stem dat het aantal jonge imkers zal toenemen, toe te lichten:
Wij zien bij de jeugd die nu ca 15 jaar is een trend die heet 'back to basics', dat wil zeggen terug naar de kernwaarden die het leven echt de moeite waard maken.
Daarbij hoort onder meer:
-genieten van echte authentieke dingen des levens
-de uitspraak: 'de dingen waar je echt wat aan hebt zijn meestal gratis'
-genieten van de natuur en de maakbaarheid van de wereld om je heen

Ik denk dat weer heel erg tijd hebben voor iets moois als imkerij daar bij hoort en dat wij oudere imkers er voor hen moeten zijn om onze hobby met hen te delen. Juist de generatie die nu 25 tot 40 jaar oud is, is mijns inziens groetendeels voor de imkerij verloren omdat zij het veel te druk hebben met hun hypotheek, in de file staan en carriere maken.
Na hen komen weer mensen aan die tijd wensen te maken voor genieten van het leven. Wel is het zo dat de imkerij zich dan meer zal ontwikkelen tot een natuurhobby in minder gericht zal zijn op honing porductie.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Afname imkers

Bericht door Frans vanTongeren » wo 19 sep 2001, 14:03

Een fantastisch bericht van Maarten.
Surf naar het laatste bericht van:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... 1&ARCHIVE=
(datum 18-09-'01)
en je ziet dat aan zijn visie wordt gewerkt.




Edited by - frans vantongeren on 04/10/2001 17:38:39

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door Romée van der Zee » zo 23 sep 2001, 18:23

Hallo Els,
Kun jij nu een peiling (met toelichting) opstellen met de vraag of het aantal georganiseerde imkers zal afnemen. Hoeft niet hoor, maar is wel een mooie aanvulling.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 26 sep 2001, 23:02

Romée wilde onze mening weten of het aantal georganiseerde imkers zal afnemen. En zij vroeg mij om hierover een peiling met toelichting op te stellen.

Natuurlijk wil ik dat wel doen en heb daar de afgelopen dagen mijn gedachten over laten gaan. Volgens mij is dat zeer beslist niet in een paar regels samen te vatten. Wil je een goed onderbouwde peiling houden, zal je eerst moeten kijken naar de oorzaken waarom bestaande leden afhaken. Wellicht levert dit dan ideeën op om er iets aan te doen op landelijk of lokaal niveau.
En als je het negatieve hebt vastgesteld is het nog veel zinvoller om te kijken waar er nieuwe, toekomstige of ongeorganiseerde imkers te vinden zijn. En op welke wijze je deze mensen het best kan benaderen.

Heb je geïnteresseerden gevonden dan moeten zij daarna goed bijenonderricht krijgen. Door een veranderd subsidiebeleid van het Ministerie van Landbouw en Visserij is het zeer onzeker of er met ingang van het komend jaar nog bijenonderricht gegeven kan worden bij de Agrarische Onderwijscentra (AOC). De cursussen zullen dus door de verenigingen zelf verzorgd moeten worden.
Wel is momenteel al bekend dat de thema's en speerpunten, die, volgens het beleid van het Ministerie, wel in aanmerking komen voor subsidie zijn: Dierenwelzijn, Gewasbescherming en Voedselveiligheid.
Weet wel dat momenteel de Commissie Bijenteeltonderwijs van de VBBN hiermee bezig is, maar laten wij allen ook eens nadenken hoe wij '˜daarop in kunnen springen'. Onze imkerij komt tenslotte met een beetje fantasie met al deze 3 thema's in aanraking.
Mijn subvereniging heeft bijv. het afgelopen jaar al een gesubsidieerde cursus 'Drachtplanten'

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door Romée van der Zee » do 27 sep 2001, 20:49

Hallo Els,
1. Ik heb zelf een voorkeur om een peiling te voorzien van een heel korte toelichting. Daarmee voorkom je dat de antwoorden teveel opgeroepen worden.
In dit geval zou volstaan kunnen zijn met een zin als :
"Ik (Els) denk dat om die en die reden de komende jaren steeds meer imkers zullen afzien van het lidmaatschap van een vereniging."
Daarbij zou een vraag kunnen passen als:
"De komende jaren zal het aantal ongeorganiseerde imkers toenemen". Antwoorden bv eens/neutraal/oneens.
Als er dan een respons op gekomen is wordt het tijd voor een discussie. Ik heb het gevoel dat je te vroeg met die discussie begint.

2. In de peiling die ik maakte, vroeg ik niet naar de afname van het aantal georganiseerde imkers, maar de afname van imkers, zonder meer. Daarom is jouw vraag juist zo'n zinvol vervolg.

3. Op de zaken die je verder aanroert, zal ik zeker over een tijdje ingaan.

Ik hoop dat je iets weet te plaatsen.
Romée

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afname imkers

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 30 sep 2001, 20:08

Omdat je zo aandringt Romée, hierbij een van de redenen waarom ik denk dat het aantal georganiseerde bijenhouders terug zal lopen.

Zoals je weet zijn wij Nederlanders een spaarzaam volkje en nu een lidmaatschap al snel rond de f 100,- komt, vraagt men zich steeds vaker af 'wat krijg ik ervoor terug'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten