Dick Vunderink treedt op/treedt af als voorzitter

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Dick Vunderink treedt op/treedt af als voorzitter

Bericht door Frans vanTongeren » vr 28 sep 2001, 12:45

(28-09-'01)
Morgen is het weer zover. Jurgen Plaizier zal waarschijnlijk gekozen worden tot nieuwe voorzitter van de VBBN.
Maar .. hoe was het negen jaar geleden?
-
Zaterdag 28 maart '92 was een echte winterse dag. Gerrit Roeterdink en Uw verslaggever tuften al om 9 uur 's morgens dwars door de Veluwe, op weg naar Wageningen. De wit besneeuwde bossen glinsterden in de zon. Om 10 uur arriveerden we in het Congresgebouw van het Internationaal Agrarisch Centrum(IAC).
Vanaf 10 uur 's morgens tot half vijf in de middag, hebben we in Wageningen doorgebracht. Gedurende de vergadering werden er 20 agendapunten afgewerkt en de notulen daarvan zult U wel in ons blad "Bijen" kunnen lezen. Ik beperk me daarom maar tot wat losse buitelingen.
Voorzitter drs.P.C.Muntjewerf bleek een rasbestuurder te zijn. Hij kende de meeste mensen (210 stemgerechtigden) bij naam. Allerlei voetangels en klemmen wist hij met een ongelofelijke soepelheid te neutraliseren. Leden die heel drammerig werden, wist hij aan de leiband te krijgen door te zeggen:" Wij moeten dit onderwerp in een bilateraal gesprek nog maar eens aan de orde stellen". De desbetreffende persoon voelde zich enerzijds gevleid door deze speciale aandacht en anderzijds met een kluitje in het riet gestuurd, en de voorzitter maakte dan snel gebruik van deze ontstane verwarring door iemand anders onmiddellijk het woord te geven. Dat verraad pure klasse.
Er werden veel mensen in het zonnetje gezet. Onze aftredend Groepsvoorzitter Jan Schreurs werd een man "van weinig woorden" genoemd, een bekwaam bestuurder die zijn stem op de goede momenten liet horen. Nu ken ik Jan van nabij en hij kletst je de oren van de kop, want hij is onderwijzer.
Een duifgrijze dame uit Bilthoven werd geëerd met een oorkonde en een van de imkers in mijn buurt fluisterde oneerbiedig, met halfharde stem: "Da's ook al zo'n ouwe moer".
Er moest een nieuwe voorzitter worden gekozen voor de V.B.B.N. en mevrouw Reker, een van de twee kandidaten, kwam ludiek óp met een paraplu om de eventueel gegooide eieren en tomaten van zich af te kunnen weren, zoals ze zelf zei. Ze kwam heel strijdvaardig over en wilde onze vereniging geen club van ja-knikkers laten blijven. Geen club van de braafste jongetjes uit de klas, maar een club van tomatengooiers, van actievoerders tegen de aantasting van het milieu. Gerrit en ik gingen direct voor haar door de knieën en hebben op haar gestemd, maar ze werd onze nieuwe voorzitter niet. Dat werd de heer D.Vunderink, een heel bekwaam bestuurder die dingen zei als:"Communicatie is bedoeld om invloed uit te oefenen op de besluitvorming". Daar wordt je toch redelijk stil van en ik hoorde dezelfde imker van zoëven zeggen: "We hebben een nieuwe 'fundering' gekregen!"
Ons zeer gewaardeerde lid de heer Mr.P.D.den Bruigom, is niet voor niets aangetrokken als juridisch adviseur van de V.B.B.N. Hij wist te voorkomen, dat een besluitvorming over contributieverhoging, niet plaats zou kunnen hebben. Een van de vergaderaars werd daar ontzettend boos over, greep de interruptiemicrofoon en riep: "En dan komt er een of andere juridisch adviseur het podium oplopen die het hele zaakje naar zijn hand weet te zetten en het gegeven van 2/3 meerderheid omzet in de helft plus één. Wie is die meneer eigenlijk!" Gerrit en ik hielden onze adem in, want wij hebben Mr.P.D.den Bruigom heel hoog zitten. Den Bruigom, die voor ons zat, bleef rustig zitten en nam de handschoen niet op. Dat deed de excellente voorzitter drs.P.C.Muntjewerf voor hem." Mr. den Bruigom is al jaren onze onbezoldigd juridisch adviseur en wij waarderen zijn adviezen in hoge mate!" De toehoorders klapten geestdriftig en Gerrit en ik gingen verlicht weer door met ademhalen.
Om kwart over drie vertoonde de heer Siersma een aantal verbluffend knappe dia's. Met een ongelofelijk duidelijke stem (ook al een onderwijzer) gaf hij deskundig commentaar bij beelden van torretjes, rupsen, kevertjes, bladluizen en haantjes. Wij hoorden hem zinnen uitspreken<

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Dick Vunderink treedt op/treedt af als voorzitter

Bericht door Romée van der Zee » vr 28 sep 2001, 12:58

Morgen is het weer zover. Jurgen Plaizier zal waarschijnlijk gekozen worden tot nieuwe voorzitter van de VBBN.
Kon ook niet anders :)
Romée

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Dick Vunderink treedt op/treedt af als voorzitter

Bericht door Frans vanTongeren » zo 30 sep 2001, 11:09

(30-09-'01)
Gisteren was een historisch moment voor mij in Wageningen.
Negen jaren lagen er tussen het moment van voorzitter wórden van de hr. Vunderink en het overgeven van de voorzittershamer aan Jos Plaizier.
Beide momenten heb ik kunnen meemaken.
En ..nog meer zag/hoorde ik.
Het gehoorapparaatje van de voorzitter liet het afweten en hij vertelde de toehoorders dat zijn antwoorden wel eens zouden kunnen slaan als een tang op een varken, maar..daar heb ik niets van gemerkt.
Catharina Reker (ditmaal zonder paraplu) was haar stem kwijt, maar kon met geluidsversterking, toch nog wat melden over Intratuin.
Kees Bos, de financieel deskundige, ken ik via mijn bijenwinkeltje. Hij liet geen stuiver onverantwoord rollen.
Henk van der Scheer had ik tot op heden, slechts op het scherm ontmoet, maar nu zag ik hem in levende lijve. Een vastberaden man lijkt hij mij. Iemand waarop je kunt bouwen, door de goede onderbouwing van zijn beweringen.
Heleen Boerjan, redactrice van 'Bijen', schrijft, vermoed ik, liever in het bijenblad dan dat ze imkers op het podium toespreekt. Maar.. het is haar wel gelukt. Een lastig mannetje ging nog met haar in discussie over humor in het bijenblad, maar ze viel niet van het podium.
En dan natuurlijk Jos Plaizier. Een blok van een man! (lijkt de 'dokwerker')
Hij praat gemakkelijk en staat op scherp voor het willen aanbrengen van vernieuwing. Voorlopig moet Jos nog wat maandjes wachten. In 2002 treedt hij in actie als voorzitter.
De personeelsleden van het 'Bijenhuis' zager en uit als om door een ringetje te halen. Marian en Riet en ? waren chic gekleed in het handelshuis en in het WICC
zag ik Marga, Gerda en Roel rondstappen als ware het een 'catwalk'.
Forumers zag en sprak ik ook. Leo van der Heijden herkende ik van zijn fraaie foto (zeekapitein wellicht?). en ik meende Jacqueline en Els ook te zien.
En..eh..,stotter, stotter..eh, ja,.. eh, Romée sprak ik ook!
We hebben elkaar lang de hand gedrukt en een goed gesprek gevoerd.
Voorbereid op het fotootje had ik me al. Ik gaf haar een foto, gemaakt op het Deventer Dickens Festijn.
Hoe bestaat het. Een negentiende eeuwer op het internet!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Dick Vunderink treedt op/treedt af als voorzitter

Bericht door Oude Essink » zo 30 sep 2001, 17:11

Het laatste optreden van Muntjewerf heugt mij ook nog
van de dagen toen ik nog braaf was; Vóór de vergadering waarop de nieuwe voorzitter zou worden "gekozen" en bovendien de "herstructurering"van de bond er door moest, mocht ik hem nog even aanspreken of liever hij sprak mij aan:
"wij gaan nu niet zeuren; eerst moet Vunderink erdoor; daarna is de nieuwe struktuur een fluitje; en dan komt het strukturele gesprek.
De bond heb ik de rug toegekeerd; voor Dick Vunderink heb ik veel waardering
gekregen; ik hoop, dat de "nieuwe man" (homo novus in het latijn) snel de imkers weet te verenigen (blad BIJEN en FORUM zijn al druk bezig).
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten