VBBN en internet

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

VBBN en internet

Bericht door Romée van der Zee » za 21 sep 2002, 18:39

Ruim een week geleden leverde ik aan het HB van de VBBN, op hun verzoek, een korte notitie over de integratie van internetactiviteiten. Ik geef hieronder de inleiding. De inhoud van de rest komt later aan bod. Het is een wat dikke taal, die ik gebruik, maar voor de volhouder wel om door te komen. Zo nodig zal ik proberen onduidelijkheden toe te lichten.
VBBN en Internet
Henk van der Scheer verzocht mij enige tijd geleden om mijn visie te geven op het integreren van de verschillende internet toepassingen van de VBBN. Als ik zijn vraag uitsluitend technisch opgevat zou hebben, dan had een eenvoudige proefopzet op het internet kunnen volstaan.
De vraag die aan de vormgeving vooraf gaat is gecompliceerder. Hoe grijpen de traditionele verenigingsactiviteiten van de VBBN en de internet ontwikkelingen waar zij de afgelopen jaren bij betrokken is geraakt op elkaar in. En hoe kunnen die activiteiten optimaal op elkaar worden afgestemd. Het beleidsplan van de VBBN bood voor mij onvoldoende houvast, omdat een analyse van de huidige situatie, en daarmee een vertrekpunt ontbreekt. Ik geef daarom, heel kort, mijn eigen visie, om de internetactiviteiten in een context te kunnen plaatsen. Buiten beschouwing heb ik gelaten beleidsactiviteiten zoals de relatie van de VBBN tot natuurbeschermingsorganisaties, het wetenschappelijk onderzoek, en het verzamelen van kwantitatieve gegevens. Ze lijken me wel zijdelings relevant voor de internetactiviteiten, maar liggen buiten de primaire vraagstelling waarover deze korte notitie gaat.

De manier waarop imkers omgaan met bijen is voortdurend in ontwikkeling. In de twintigste eeuw zijn nieuwe technieken geïntroduceerd met het doel de opbrengst te verhogen. Deze hebben geleid tot grote veranderingen in de imkerpraktijk. Manipulatie van raten, import van exotische bijenrassen en de mogelijkheid om in te grijpen in de reproductie zijn daarvan de kenmerken.
De ordening van de imkerij is om deze thema's gegroepeerd, vaak in nieuwe organisaties. Voorbeelden zijn verenigingen rond bepaalde bijenrassen en het verenigingsgrens-overschrijdende doppenproject.
De algemene imkerverenigingen namen in belang af, naarmate nieuwe toepassingen ingang in de praktijk vonden.
De stijgende welvaart reduceerde het belang van de imkerij als (neven)inkomstenbron. Concurrentie van honingmarkten in gebieden met een daarvoor meer geschikt klimaat en dracht complementeren dit proces.
In Nederland zijn voor bestuiving in grootschalige tuinbouwbedrijven een te verwaarlozen aantal beroepsmatige imkers nodig. Daarmee wil niet gezegd zijn, dat imkers geen rol meer spelen in de bestuiving op land en tuinbouwbedrijven. Kwantitatieve gegevens daarover ontbreken echter. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat voor de Nederlandse imker, de eventuele opbrengst geen bestanddeel meer is van het noodzakelijk gezinsinkomen.

De VBBN, als grootste en tevens oudste landelijke vereniging, heeft dit proces niet kunnen keren. Haar economische betekenis voor de imker, en daarmee ook haar aanwezigheid binnen de landbouwsector is gemarginaliseerd. Zij heeft zich in toenemende mate, om continuïteitsredenen, gericht op het organisatievraagstuk. Veel tijd is gestoken in het nastreven van een fusie, die uiteindelijk niet tot stand kwam. Integendeel, het heeft geleid tot enige impuls bij de overige verenigingen om de eigen identiteit te verstevigen.

Niet alleen in Nederland maar in heel Noord-Europa heeft de bijenteelt zijn economiese grondslag verloren, Europese gelden voor de imkerij stromen in hoofdzaak naar de landen rond de Middellandse zee.
Aangezien het bijenhouden, ook in Nederland, nog steeds een aanzienlijke aantrekkingskracht heeft, zullen andere motieven in belang zwaarder zijn gaan wegen. Ik wil er beknopt enkele opmerkingen over maken, en daarbij gebruik maken van een sociaal-psychologisch begrippenkader.
Het rationaliseren van de samenleving heeft vooruitgang opgeleverd op vele gebieden. Wat ni

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: VBBN en internet

Bericht door Frans vanTongeren » zo 22 sep 2002, 20:51

Beste Romee,
Henk van der Scheer verzocht jou het volgende:
-om jouw visie te geven op het integreren van de verschillende internet toepassingen van de VBBN.-
Als ik jou was, zou ik hem verzoeken om eens uit te leggen wat hij nu eigenlijk bedoeld?
Naar mijn mening bedoelt Henk gewoon het volgende:
Wij(de VBBN) hebben 5000 gulden betaald voor de fraaie site van mevrouw Van der Zee en betalen haar vervolgens 75 gulden per maand om de website in leven te kunnen houden.
Vervolgens wil Van der Scheer wellicht weten wat het nut/ het voordeel/ het positieve/ het actuele/ het ? is voor imkers en bezoekers van de site en of dat effect wellicht weer van nut is voor de opbloei van de VBBN.
Het afgelopen weekend ben ik een paar daagjes met het gezin uit geweest in alle rust en vrolijkheid en heb maar liefst zeven exemplaren van het blad BIJEN doorgelezen.
Over onze website heb jij in een nummer het een en ander geschreven, maar verder wordt het door niet een redacteur vermeld. Dat vind ik onbegrijpelijk. Er zou een innige relatie moeten bestaan tussen BIJEN en jouw website.
Daarom lijkt het mij vanzelfsprekend dat er elke maand een bladzijde beschikbaar zou moeten zijn in BIJEN waarin een soort samenvatting zou moeten staan over ingezonden berichten op het forum die er toe doen en over andere zaken die in Bijenhouden.nl zijn opgenomen zoals het scannen van de Groentjes of een overzicht van drachtplanten
Jouw antwoord op Henk doet mij denken aan het lezen van een krant door brillenglazen die aan bijstelling toe zijn!
(maar dat zal liggen aan mijn onvermogen)

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: VBBN en internet

Bericht door Romée van der Zee » zo 22 sep 2002, 22:18

Dag Frans,
Het initiatief om eens te bekijken wat de relatie zou kunnen zijn tussen bijenhouden.nl en vbbn.nl. is door mij tegenover Henk van de Scheer geopperd. De aanleiding was, dat ik regelmatig post ontving van mensen, die meenden dat ik bemoeienis had met de vbbn.nl site. Dat is op geen enkele manier het geval.
Naar mijn mening zou die laatste site als uitgebreide verenigingsinformatie op bijenhouden.nl ondergebracht kunnen worden.
Henk vd Scheer heeft echt geen kwaads in de zin. Integendeel, ze zijn in het HB erg ingenomen met bijenhouden.nl en steunen ons voluit.

Je overige opmerkingen sluiten geheel aan bij de aanbevelingen die ik in mijn stuk heb gedaan. Ik kom daarop terug.
Het is overigens niet mijn site. Het bestaat, zo heb ik het altijd gezien, omdat allerlei mensen erop willen schrijven, of er de redactie van willen vormen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten