Reacties uit Bijen over Bijen.

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door henkvanderscheer » do 25 mar 2004, 15:42

Beste Els,

Het leven bestaat uit risico's lopen en keuzes maken. Wat de VBBN betreft, geldt dat voor leden van afdelingsbesturen en het hoofdbestuur en in het bijzonder voor afgevaardigden naar de ALV. Zij hebben de moeilijke taak om uiteindelijk te beslissen namens de leden. De leden (van de afdeling) dus eerst raadplagen.
Democratie is niet altijd gemakkelijk. Het minste waar je op mag hopen, is dat iedereen eerlijke informatie verstrekt. Helaas, ben je daar niet altijd zeker van en kwalijk is het als die informatie (bewust) geweld wordt aangedaan.

Wat het HB wil is duidelijk: 1. streven naar één imkerorganisatie in Nederland en 2. streven naar een attractief verenigingsblad. Die beide zaken zijn gekoppeld, voor wat het HB betreft. Het blad moet attractief zijn om potentiële imkers over de streep te trekken en het moet een verenigingsblad zijn om in voorkomende gevallen conflicten te kunnen (laten) beslechten door de ALV. Dat is ook zo geregeld voor het Imkerforum, waarom kan dat niet voor BIJEN? Het HB wil dus een attractief verenigingsblad en dat mag best BIJEN zijn, mits het gaat voldoen aan onze wensen waarvan het HB hoopt dat de leden daarmee kunnen instemmen.
En wat die "ruzie" van mij met Marleen betreft: dat is voor mij een zakelijk verschil van inzicht en daar moet je als volwassen personen mee om kunnen gaan. Ik maak ook wel eens ruzie met mijn vrouw, maar dat betekent niet meteen een scheiding.

Els, ik gun de redactie alle persvrijheid die ze wenst, maar beleidszaken zijn in eerste instantie de verantwoordelijkheid van een hoofdbestuur dat daarvoor het fiat vraagt aan de ALV. Ik wil niet per definitie een herkenbaarheid van de VBBN, maar één imkerorganisatie en geen verdeeldheid. Als anderen daarentegen met evenveel recht zeggen, dat ze wel willen samenwerken, maar daarbij de eigen identiteit (= organisatie) willen behouden, dan hebben we een verschil van mening. "Ga dan nog eens indringend met die anderen praten" is het advies wat ik al gekregen heb. Een mooi advies, maar ik kan er niets mee. Zo is de voorzitter van de ABTB overtuigd van zijn gelijk en daar krijg ik hem (nog) niet vanaf. En aangezien ik hem als persoon respecteer, moet ik me (voorlopig) bij die patstelling neerleggen. In het verleden kregen Muntjewerf en Vunderink de anderen daar ook niet vanaf. Er is gelukkig één lichtpuntje: de ZLTO gaat (als eerste) op haar komende jaarvergadering zeer waarschijnlijk besluiten dat ze bilateraal met de VBBN wil gaan praten over een samengaan. Voorwaarde is niet langer: allemaal samengaan of anders niet. Ik ben zeer blij met die ommezwaai van de ZLTO en m.i. zijn er nauwelijks problemen te verwachten in die besprekingen. Komen we tot overeenstemming dan is ruim 80% van de imkers in die club georganiseerd. Ik zal dan bepleiten om de anderen uit te nodigen om ook mee te doen in dat samengaan. Of die uitnodiging wordt aanvaard, kan ik nu niet voorspellen, maar een poging moet je altijd wagen. Dit omdat ik weet, dat in alle drie resterende organisaties er voorstanders zijn van één imkerorganisatie. Lukt een verdergaand samengaan niet, dan vind ik dat je de konsekwenties daaruit moet trekken en vervolgens op zoek moet gaan naar een eigen aansprekend verenigingsblad. Dat lijkt me een mooie marsroute. Natuurlijk mag Romée het HB verwijten dat men de zaken niet taktisch heeft aangepakt, maar de beste stuurlui staan nu eenmaal aan de wal. Wat voor mij telt, dat is dat er in het einddoel van mij en dat van Romée geen verschil zit en daarom heb ik na een moeizaam begin goed en vrijuit met haar kunnen praten, heb ik haar leren waarderen en heb ik haar mening altijd kunnen respecteren.

Er zijn op dit moment twee Nederlandse imkervakbladen: BIJEN en het tweemaandelijks verschijnend blad van de ANI. Als wij of een VBBN/ZLTO-club besluiten tot een eigen verenigingsblad, dan zijn er kleinere organisaties die een probleem krijgen. Die zullen dan een eigen blad moeten gaan maken en dat zal naar mijn inschatting nooit kunnen concurreren met het nieuwe blad van ons of van de VBBN/ZLTO-club. Er zijn dan twee opties voor die kleintjes: ook mee samengaan of een simpel eigen blaadje uitgeven en als imker tevens lid worden van de VBBN/ZLTO-club, net als veel ANI leden nu ook lid zijn van de VBBN om het blad BIJEN te kunnen ontvangen. Een derde optie zou nog kunnen zijn, dat dat nieuwe verenigingsblad ook te koop is voor niet-leden. Dan krijg je eenzelfde situatie als met het blad van onze Vlaamse collega's.

Hoe je het ook wendt of keert, het uitgeven van een eigen verenigingsblad werkt als een breekijzer op de patstelling tussen de visies betreffende samengaan versus samenwerken met behoud van eigen identiteit. Dat is het "politieke" gevolg van de keuze van je doelstellingen. Dat mag je als machtspolitiek benoemen, maar ik vind dat in onze situatie het een een gevolg is van het andere.

Ik vind dat al te lang de kleintjes steeds maar weer hebben meegelift achter op de bagagedrager van de VBBN. Vorige HB's hebben dat getolereerd in de hoop op samengaan. De visies van Muntjewerf en van Vunderink zijn daarvan het slachtoffer geworden. Ik vind dat het tijd wordt voor een wat reëlere politiek. Dat betekent niet dat de kleintjes onder het juk door moeten. Zeker niet als ze bereid zijn om constructief over samengaan te willen praten. Als je als volwassene zelfstandig door het leven wilt gaan, dan moet je je eigen broek ophouden. Dat geldt ook voor organisaties. Je eigen broek ophouden is bij mij weten iets anders dan onder het juk doorgaan. De VBBN is jarenlang onder het juk door gegaan van de "kleintjes". Over fusie viel jarenlang niet te praten, vooral vanwege lang tenen om wat er in het verleden zou zijn gebeurd. Iemand heeft mij eens gezegd, dat we fusie wel konden vergeten, omdat in 754 de Friezen (nu lid van de VBBN) bij Dokkum Bonifacius hebben vermoord.

Els, ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt.
Groet en tot zaterdag,

Henk

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Romée van der Zee » do 25 mar 2004, 16:13

Beste Henk, je schreef:
Natuurlijk mag Romée het HB verwijten dat men de zaken niet taktisch heeft aangepakt, maar de beste stuurlui staan nu eenmaal aan de wal.
Dat is inderdaad een verwijt dat ik jou en Jos bij herhaling gemaakt heb en waarover wij van mening verschillen. Het gaat me nu om je opmerking over die stuurlui aan wal. Laat ik me beperken tot de VBBN. Ik denk dat de bemanning van ons verenigingsschip gevormd wordt door iedereen die betrokken is bij dat schip en bijdraagt aan een behouden vaart. Ieder op een eigen post om in de beeldspraak te blijven. Ik reken mezelf daartoe en vind je opmerking daarom te gemakkelijk. Aan de kant staan de gemakkelijke opinies met de handen in de zakken.
Romée

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Oude Essink » do 25 mar 2004, 16:20

Even ertussen:
Een derde optie zou nog kunnen zijn, dat dat nieuwe verenigingsblad ook te koop is voor niet-leden.
Bij mijn weten is dat thans ook het geval; ikzelf ben sinds jaren lid van de ANI en niet van de VBBN; als particulier niet-lid ben ik geabonneerd op BIJEN. Dat ik er nagenoeg evenveel voor betaal als de VBBN leden inclusief hun contributie, doet daar niets aan af.
hennie oes
Afbeelding

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Huib Koel » do 25 mar 2004, 20:24

De 'stuurlui' van de werkgroep Floriade 2002 betreuren het voorstel van het HB.
De inzending van de VBBN op de Floriade 2002, Bee-at-Home, heeft vele complimenten gekregen. Het succes van deze inzending kon alleen door de inzet van de vele vrijwilligers, van welke bond dan ook.
'Bee-at-Home' werd in ons blad Bijen prima beschreven. Oproepen, fotoreportages, achtergrond, de redactie had er oog voor. Een betere presentatie was o.i. niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Leo van der Heijden » vr 26 mar 2004, 00:28

Ik sta met Els voor hetzelfde dilemma.
De besluitvorming binnen de subvereniging heeft al plaats gevonden. Het bestuur moet de uitspraak van de leden uitvoeren. Ik vind het echter zo jammer dat deze hele discussie nu pas gevoerd wordt. Veel leden hebben niet de informatie gehad die nu hier op het forum is te vinden. Zij hebben zich verbaasd over het voorstel om de samenwerking met Bijen op te zeggen. Het blad Bijen is een van de voornaamste redenen om lid te zijn van een imkervereniging. Men kiest voor de vereniging die het dichts bij de woonplaats is gelegen. Of dat nou de VBBN de ABTB of de ZLTO is zal voor de meeste gewone leden niet ter zaken doen. 80% van deze leden bezoekt ook nooit of nauwelijks een verenigingsavond. Hij wil bijenhouden, het blad Bijen lezen en eventueel verzekerd zijn via de vereniging. De rest interesseert hem niet. Wat mij het meest verbaasd is dat de PR-werkgroep nog moet gaan onderzoeken of het blad bijen kan voorzien in de toenemende behoefte aan eigen profilering van de VBBN. Maar dat nu al gestemd moet worden om aan het hoofdbestuur de bevoegdheid te geven om de samenwerking per 1 januari 2005 op te zeggen. Ik ben van mening dat eerst moet worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn tot betere profilering van de meewerkende verenigingen. Het resultaat van dit onderzoek goed kenbaar maken aan de individuele leden en dit binnen de groepen bediscussiëren en daarna pas een stemming houden over een eventueel te nemen besluit. Het gevolg is dat we minstens een jaar langer vast zitten aan Bijen. (als we daar al vanaf zouden willen) Het besluit dat dan genomen wordt is dan wel goed gefundeerd genomen door alle leden.
Op persoonlijke titel. Leo van der Heijden, afdeling Dordrecht.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » vr 26 mar 2004, 08:52

Leo,

Ik denk dat je het juiste beeld geeft,80% van de leden zijn niet geinteresseert in een vergadering maar willen wel het blad lezen,hun
bijenvolken verzekerd hebben en contributie betalen.De 20%,en dat is veel,bepalen derhalve het profiel omdat ze min of meer actief zijn.
Dat het dan strubbelt en onzeker wordt is duidelijk.
Je sprak ook of een dilemma van niet geinformeerd zijn.Net als bij Els
vind ik dat een eigen verantwoordelijkheid.Ik heb wel de ervaring
binnen de Landbouworganisatie dat wanneer je om heldere informatie vraagt of dat zelfs eist je gewoon geelimineerd wordt en als je geen bestuurslid mer bent heb je geen verantwoordelijkheid en hoef je minder geinformeerd te worden.En dat nu gaat op den duur tegen de organisatie werken.
Het is natuurlijk wel zo dat een bestuur niet alles direct op tafel hoeft te leggen voor het brede publiek.Bepaalde zaken hebben tijd nodig.Over die aanpak is verschil van mening mogelijk maar dat zal altijd blijven.Waar gewerkt wordt...

Groet,
A-3

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » vr 26 mar 2004, 08:55

Romee,

Mag het forum ook weten waar de tactische fouten gemaakt zijn?
Ik neem aan dat daarover overleg is geweest?
Jij weet veel beter dan ik hoe een schip bestuurt moet worden en dat
1 kapitein op dat schip de koers bepaalt.Daarvoor heeft hij naast een opdracht ook adviseurs.Maar de kapitein zal uiteindelijk de richting
aangeven.

Groet,
A-3

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 mar 2004, 10:43

Leo van der Heijden schreef:

De besluitvorming binnen de subvereniging heeft al plaats gevonden. Het bestuur moet de uitspraak van de leden uitvoeren. Ik vind het echter zo jammer dat deze hele discussie nu pas gevoerd wordt. Veel leden hebben niet de informatie gehad die nu hier op het forum is te vinden.
Ik vind dat dit een manco, het is meer een koudwatervrees van de vbbn om via het forum er achter te komen wat werkelijk leeft onder de imkers. Ik vergis me niet als ik over imkers spreek en niet over de leden van de vbbn.
Wat mij het meest verbaasd is dat de PR-werkgroep nog moet gaan onderzoeken of het blad bijen kan voorzien in de toenemende behoefte aan eigen profilering van de VBBN. Maar dat nu al gestemd moet worden om aan het hoofdbestuur de bevoegdheid te geven om de samenwerking per 1 januari 2005 op te zeggen.
Dat was ook mijn rede om de art. van de redactie Bijen en Henk van de Scheer op het forum te plaatsen. Inmiddels heb ik gezien in de stukken, die naar de afdelingen zijn gestuurd, dat deze stukken op 27 januari 2004 klaar waren. Jammer dat we nog niet zo open zijn dat in iedergeval het concept beleidsplan "Een voor allen allen bij...een" niet twee maanden eerder op het forum is geplaatst.
Ik ben van mening dat eerst moet worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn tot betere profilering van de meewerkende verenigingen. Het resultaat van dit onderzoek goed kenbaar maken aan de individuele leden en dit binnen de groepen bediscussiëren en daarna pas een stemming houden over een eventueel te nemen besluit. Het gevolg is dat we minstens een jaar langer vast zitten aan Bijen. (als we daar al vanaf zouden willen) Het besluit dat dan genomen wordt is dan wel goed gefundeerd genomen door alle leden.
Dit onderschrijf ik ook hopende dat morgen het verstand wordt verlicht!
Ook op persoonlijke titel Hans van der Post.Afd. Oegstgeest.
Op persoonlijke titel. Leo van der Heijden, afdeling Dordrecht.

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door henkvanderscheer » vr 26 mar 2004, 10:50

Beste Romée en Huib,

Ik begrijp dat mijn opmerking over "stuurlui aan de wal" ongelukkige is gekozen. Ik weet dat jullie beiden niet "met de handen in de zakken" aan de wal staan. Dat heb ik niet bedoeld te zeggen. Ik heb wel een verklaring voor mijn "slip of the pen", maar dat is geen excuus voor mijn verkeerde.opmerking. Adri Koole heeft ergens veel duidelijker verwoord wat ik had willen/moeten zeggen: op een schip zet de kapitein de koers uit, gehoord hebbende zijn "adviseurs". Die koers zal altijd wat afwijken van wat de adviseurs hebben gezegd. Adviseurs geven namelijk zelden eensluidende adviezen en de kapitein heeft natuurlijk ook nog een eigen mening.
Ik zal ongetwijfeld fouten maken, maar ik probeer wel naar adviseurs te luisteren en als ik het gevoel/idee heb dat ze me terecht corrigeren, dan zal ik mijn visie bijstellen.

Huib, ik ben het met je eens dat het succes van de Floriade alleen mogelijk was door de inzet van vele vrijwilligers. Waar ik een probleem mee heb, is dat als er een garantstelling aan de organisaties wordt gevraagd, de "anderen" (via de Bedrijfsraad) niet mee willen doen. Dit omdat de Floriade in de Haarlemmermeer toch een wat ver van hun bed show is. Met Laga ging dat veel beter. Organisatorisch is er in Losser prima samengewerkt tussen de VBBN (groep Overijssel-oost, gesteund door het HB) en de ABTB. Ook daar kon het uiteindelijk alleen door de belangenloze inzet van veel vrijwilligers. Tijdens die manifestatie werd het het ABTB-bestuur duidelijk dat ze geen folders en vlaggen hadden om zich zelf (en daarmee ook de imkerij) te promoten. Dit in tegenstelling tot de VBBN. Op hun onlangs gehouden ALV is dan ook het besluit gevallen om alsnog geld uit de reserves te bestemmen voor de aanschaf van folders en vlaggen. Ze hebben helaas niet overwogen of een samengaan met de VBBN niet een goed alternatief zou kunnen zijn. Dat soort beslissingen vind ik wel begrijpelijk, maar ook erg jammer.

Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door wilde » vr 26 mar 2004, 10:53

Leo schreef:
De besluitvorming binnen de subvereniging heeft al plaats gevonden. Het bestuur moet de uitspraak van de leden uitvoeren.
Dan ben je al een paar stappen verder dan de subvereniging waarvan ik lid ben. Ik bezoek vrij regelmatig de paar vergaderingen die per jaar gehouden worden. Er is eigenlijk nooit veel activiteit geweest. Er lijkt wat hoop op verbetering te gloren momenteel, maar of dat van lange duur zal zijn valt te betwijfelen. Ik ben binnen die vereniging bestuurlijk niet actief en heb daaraan ook geen behoefte meer omdat het allemaal al jarenlang zo 'lauw' is. Toch vind ik het lidmaatschap van een vereniging wel nodig. Bij ons is alleen de VBBN actief. Als er andere verenigingen zouden zijn, zou ik de (landelijk) grootste kiezen.

Op de laatste vergadering (november) was ik aanwezig. Toen was dit voorstel van het HB kennelijk nog niet bekend, want het was geen punt van bespreking. Er is geen bestuurs- of vergadercultuur. Er wordt op die paar vergaderingen eigenlijk alleen wat bijgepraat over het bijen houden, ziektebestrijding, bijenproducten en enkele optredens 'naar buiten'. Over de landelijke vereniging gaat het bijna nooit en er is ook geen gewoonte om afgevaardigden aan te wijzen voor de ALV. Mogelijk gaat er een bestuurslid naar toe, misschien ook wel niemand. Het standpunt van het bestuur van mijn subvereniging ken ik niet. Het is in elk geval niet gepeild onder de leden. Plaatselijk leeft het dus in het geheel niet. Het zal in Nederland geen uitzondering zijn. De fusieperikelen zijn voor de meesten een 'ver-van-mijn-bed-show'. Zelf vind ik dat jammer, maar ik kan anderen niet verwijten alleen over bijen te willen praten.

De lichte verwijten over en weer over stuurlui aan de wal neem ik voor kennisgeving aan. Ongetwijfeld zal iets beter hebben gekund, maar als alle partijen goede wil hebben, overwin je dat gemakkelijk. Daar behoor je geen reeksen van jaren over te doen. Binnen een jaar of 3 moet dat kunnen. Zo niet, radicaal stoppen wat mij betreft. Dat geldt dan ook voor het blad 'Bijen', want een dergelijk blad kan de VBBN gemakkelijk met minstens dezelfde kwaliteit ook bieden, terwijl het dan ook zijn eigen profiel kan tonen. De belemmeringen daarin via de grijze pagina's kan ik goed meevoelen. Ze zijn keer op keer een ernstige aantasting van de kwaliteit van het blad. Zulke onzin wil ik als lezer niet voorgeschoteld krijgen.

Een nader onderzoek naar andere mogelijkheden van profilering vind ik op dit moment zeer ongewenst. Die kans is er ruimschoots eerder geweest. Het is zeer te hopen, dat de ellende niet verder wordt opgerekt. Daarnaast ben ik benieuwd of het huidige HB ook politieke gevolgen wil verbinden aan een hun onwelgevallige uitspraak van de ALV. Het zou onze bestuurders sieren als ze standvastig blijken te zijn. Als eindeloze flirtpartijen niet resulteren in een serieuze relatie moet dat stadium resoluut worden afgesloten. Dat geldt wat mij betreft ook voor samenwerking in een gezamenlijk tijdschrift.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten