Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.

Bijenhuis-exit

Verbouwen, volgens huidig concept plan hb
11
12%
Uitvoering van concept plan gaat ten koste van de lidmaatschapsgelden
10
11%
Verbouwen, maar dan met (goedkoper) aangepast plan
8
9%
Niet verbouwen, Bijenhuis afstoten/verkopen. Kleiner pand betrekken enkel voor verenigingsadministratie en educatieve doeleinden.
16
18%
Niet verbouwen, Bijenhuis afstoten/verkopen. De winkel gaat verder als webwinkel maar blijft onderdeel van de NBV. NBV-leden krijgen korting op producten.
15
17%
U bent NBV-lid? Indien ja graag deze optie selecteren.
29
33%
 
Totaal aantal stemmen: 89

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Paul67 » wo 03 apr 2013, 14:26

Mocht blijken we dat nieuwe inzichten (nodig) hebben, kunnen we zo weer een nieuwe poll beginnen.
Uhhh...en dit zijn geen (nieuwe) (verbeterde) (?) inzichten?
Eerst de papieren er allemaal bij en vervolgens een poll sturen naar alle verenigingen en leden.
Verhoudingen meten is niet mogelijk als alleen sommige (!) imkers die op een forum komen een stem ergens op uitbrengen.
En wie is "we" eigenlijk? Vertegenwoordig jij iemand?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 03 apr 2013, 14:38

Paul,

we is wij met zijn allen hier :wink: .
Maar goed ik zou zeggen: geef het nog even tijd totdat de mensen uitgestemd zijn.
Hebben we dan ook meer achtergrondinfo, kan iemand hier zo nog een poll starten, indien hij/zij zich/haar greopen voelt.

gr.
JP

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Paul67 » wo 03 apr 2013, 14:52

Tuurlijk joh, ga maar gewoon stug door...

Zelfs nadat je inmiddels al van verschillende kanten hebt gelezen dat deze poll zinloos is,
en totaal niet representatief.

:think:

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door marianvoor » wo 03 apr 2013, 16:25

Josr schreef:
jossmits schreef:Ik zou inderdaad de financiele onderbouwing van elk van de opties willen weten. En ook welke vooronderstellingen aan elk van de opties ten grondslag liggen. Bijvoorbeeld hoeveel omzet en bruto marge bij elk van de opties verondersteld worden, etc.
Als er aan gerekend moet worden en als daar behoefte aan is biedt ik bij deze (gratis) mijn diensten aan (ik ben een econoom "in ruste".).

Jos
Opvallend inderdaad dat in deze discussie tot nu iedereen het over financiën heeft, maar er nergens een financiële onderbouwing gegeven wordt. Zelfs de gegevens van 2012 zijn in dit forum nog niet op tafel gekomen. Hoe serieus moet je dan al die opvattingen vinden.
Veel opvattingen, weinig onderbouwingen, veel emotie.

Gr.
Jos
Ieder lid kan bij zijn bestuur de financiële stukken opvragen. Als je dat doet, wordt je heel wat wijzer en dan kan je je voors en je tegens aan ons kenbaar maken. Het gaat natuurlijk ook wel om jouw en mijn geld.
Marian Voorneman.
marian voorneman

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door jossmits » wo 03 apr 2013, 19:04

Beste Marian,
Mijn opmerkingen hebben vooral betrekking op de m.i onzin van deze poll.
In de eerste plaats staat deze poll ook open voor niet leden: zie de laatste vraag.
twee: De "echte poll" is de ledenvergadering, dus wat er hier ook gestemd wordt is van geen belang.
drie: het stemmen gebeurt zonder dat bij elk van de aan te kruisen antwoorden een onderbouwing voorhanden is. (misschien dat enkele leden die wel hebben, maar in elk geval een aantal van degenen (ook leden) die hierboven meenden te moeten stemmen hadden die niet. Vreemd dat je dan kunt stemmen.
Ik heb verder de sterke indruk dat deze poll niets anders is dan stemmingmakerij tegen "bijenhuis 3.0". En ik heb een hekel aan stemmingmakerij.
Overigens heb ik bij deze discussie geen geen enkel persoonlijk belang, ik ben geen lid.
Op zich ben ik, afgezien van de financien, heel erg voor Bijenhuis 3.0. Het lijkt mij de maximale promotie van het bijenhouden die je kunt bedenken, en daar kan ik alleen maar voor zijn. Kijk ik wel naar de financien, voor zover ik die dan kan overzien met de kennis die ik daarvan nu heb, dan heb ik mijn twijfels.
Die twijfels kan ik als volgt onderbouwen. Het is een investering van 500.000 euro. Stel een afschrijving in 10 jaar, dan zijn de rente en afschrijving al gauw 80.000 euro per jaar. Die moeten dus opgebracht worden door hogere opbrengsten/marge. En die zie ik nu niet. Maar misschien zijn ze er in de plannen wel.
Jos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 03 apr 2013, 20:03

Ik vind een en ander qua reacties een beetje flauw zo langzamerhand. Ze zijn nogal negatief en op de poll wordt flink afgegeven (cq stemmingmakerij). Dit is prima overigens, maar toch ook opmerkelijk.
Iemand begon een topic over Bijenhuis 3.0 en wilde weten of er goede punten in de plannen zaten. Vervolgens ontstond er veel discussie en twijfels over het draagvlak (bij leden en financieel draagvlak ) voor de nieuwe plannen. Daartoe heb ik een poll opgezet om eens te peilen naar dit draagvlak. De poll is dus gebaseerd op deze discussie en is dus wel ergens op gebaseerd Jos. Ook heb ik nog opmerkingen van andere forumers in de poll verwerkt. Met de vorm kun je natuurlijk varieren tot in het oneindige. De poll is serieus bedoeld.
Ik heb er ook bijgezegd dat de poll hier een snelle impressie van de meningen is. Het geeft een snelle indicatie. Natuurlijk is de echte poll de ledenveragdering. Ik heb het idee dat sommigen er veel meer pretenties aan willen hechten dan eigenlijk het geval is. Ik zou zeggen, stem gewoon en kijk wat het resultaat is.

PS
1 Dit was mijn laatste reactie mbt de kritiek op de poll.
2 Gelukkig waren er ook positieve reacties.
JP

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door macwlem » wo 03 apr 2013, 20:56

Volgende week is het weer mooi weer :be5:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Bart de Coo » do 04 apr 2013, 08:54

Paul67,

Ik voel toch de behoefte om te reageren op je harde verwijten aan mijn adres.

Ik heb in een ander onderwerp 'Bijenhuis 3.0' gezegd, 'Lees eens wat! Denk eens na!', of woorden van gelijke strekking, tegen mensen die in mijn ogen tenonrechte negatief op de verbouwingsplannen reageerden, zonder al te veel kennis van zaken. Jij noemt dat 'arrogant en denigrerend'. Je had misschien beter kunnen schrijven dat ik met die woorden een arrogante en denigrerende indruk op je maak, want een ander kan moeilijk voor mij bepalen met welke intenties ik iets opschrijf. Laat ik die intenties dus kort toelichten.

Jij schrijft in die rubriek - ik knip en plak: 'Als er geen contributieverhoging komt is het misschien een idee om dat even schriftelijk aan alle leden te melden. Dan ligt dat vast. En sja, moderniseren kan geen kwaad...dat is hetzelfde als zeggen: het gebouw voldoet niet meer. En dat is natuurlijk nog maar de vraag...' Uit dit citaat blijkt dat je niet goed gelezen hebt. Nee, er komt geen contributieverhoging en ja, het gebouw voldoet niet meer - de komende alv moet nota bene plaats vinden in een of andere horecagelegenheid om ons eigen Bijenhuis niet eens 100 man kan herbergen! Beide zaken worden uitvoerig toegelicht op de pagina's 16 en 17 van het laatste nummer van Bijenhouden. Verder waren deze opmerkingen niet zo nodig geweest als je mijn interview met Jeroen Vorstman had gelezen, met name pagina 34. Verder had je terecht gekund bij de enorme hoeveelheid bijlagen die Gerda Boogaards onlangs aan de afdelingssecretarissen verstuurde, met het oog op de komende alv. Ook daarin wordt ingegaan op de financiering en de noodzaak van de verbouwing. Daarom zeg ik 'Lees eens wat!' Als je in die woorden enige irritatie hoort doorklinken, dan klopt dat. Dat is iets anders dan arrogantie.

Tweede kwestie die mij kwam te staan op een flinke reprimande. Jelte Pieter had voor deze poll aanvankelijk de titel 'Bijenhuis-exit?' bedacht. Dat klonk in mijn oren als een retorische vraag: de vraag stellen is de vraag beantwoorden. Het probleem met enquêtes en polls is namelijk: wat je erin stopt, komt er ook weer uit. Het zijn bijzonder manipuleerbare onderzoeksmiddelen. Daarom schreef ik als warm voorstander van de verbouwing dat ik mij in het defensief gedrukt voelde en daarom vroeg ik JP om een wat neutralere titel. Die heeft hij bedacht, waarvoor mijn hartelijke dank. Dit was JP's beslissing. Ik heb in dezen volstrekt niets bepaald.

Ik hoop dat we elkaar eens tegen het lijf lopen. Dan drinken we een pilsje en dan zullen we merken dat we eigenlijk helemaal geen hekel aan elkaar hebben.

Met vriendelijke groeten,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 apr 2013, 10:35

Nee, er komt geen contributieverhoging en ja
Tot (en met?) 2015 komt er geen verhoging staat er in de notulen van 2012.

gr.
JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door willem » do 04 apr 2013, 12:28

Deze poll is waardeloos.
Je mag tot 6 opties aanvinken, dat heb ik dus gedaan en het aantal stemmers stijgt dan van 65 naar 71.
Groeten, Willem :violin:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten