wilde bijen, honingbijen en de heide

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

wilde bijen, honingbijen en de heide

Bericht door Ruinerweg » ma 19 feb 2018, 20:03

Zoals al aangekondigd in het blad Bijen, op de site http://www.bijenhouders.nl en via diverse media houdt Dr. Arie Koster uit Veenendaal op vrijdagavond 23 februari een presentatie over dit onderwerp in Zaal Kuik in Ruinen.De nbv afdeling ruinen organiseert deze avond omdat het steeds moeilijker wordt om bijenvolken op de heide te mogen plaaatsen omdat de honingbij een voedselconcurrent zou zijn van de wilde bij!

Een thema dat momenteel erg in de belangstelling staat en wij hopen op veel bezoek!

Aanvang 20.00 uur precies: dus komt u op tijd!

Roel Broekman,
secr. nbv afd. ruinen e.o.

En de toegang is gratis, een bijdrage voor de koffie wordt op prijs gestel!

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: wilde bijen, honingbijen en de heide

Bericht door De Woldimker » di 20 feb 2018, 20:44

Hier herken ik mij in , enkele jaren geleden wilde ik mijn volken een paar weken in de Lindevallei op de Wilg zetten
Dit werd door het It Fryske Gea geweigerd om dezelfde redenen , even later zag het water geel van het wilgen stuifmeel
Hoe bijen minded kun je zijn , Jammer toch

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: wilde bijen, honingbijen en de heide

Bericht door Ruinerweg » wo 21 feb 2018, 08:42

Heel Nederland is begaan met het lot van onze bijen, je kunt tegenwoordig geen krant openslaan of het gaat over de slechte leefomstandigheden voor de honingbij: het platteland is een groene woestijn, het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, varroa , sjoemel kunstraat en ga zo maar door. Initiatieven als de nationale bijenstrategie,
provinciale plannen voor biotoopverbetering, bijenlinten, akkerrand beheer en ga zo maar door!

En aan de andere kant merken we dat het in heel Nederland steeds lastiger wordt om de bijen in of bij natuurgebieden te plaatsen, net die gebieden waar nog wat voor de bijen ( en ook vlinders, wilde bijen etc.) dracht genoeg is. Alleen de laatst genoemde soorten hebben daar hoge prioriteit!

Wij hopen in Ruinen vrijdagavond ook een ander honingbijvriendelijker geluid te kunnen laten horen en dat Noord Neder daar dan goed vertegenwoordigd zal zijn.

Roel Broekman,

http://www.ruinerimkers.nl

U komt ook allemaal naar onze grote bijen boelavond op vrijdagavond 16 maart?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten