meerwaarde lidmaatschap NBV?

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gesloten
Lippe

meerwaarde lidmaatschap NBV?

Bericht door Lippe » wo 04 sep 2019, 16:26

In navolging op het draadje over de meerwaarde van de lokale imkervereniging vraag ik mij al geruime tijd af wat voor waarde een lidmaatschap van de NBV heeft. Ik ben namelijk voornemens om mijn lidmaatschap eind dit jaar op te zeggen, omdat ik in amper 5 jaar lidmaatschap alleen maar teleurstelling heb ervaren.

1. gerommel in het bestuur (dat lijkt nu met de kiesmannen anders te gaan)
2. eerst om een donatie vragen en vervolgens het bijenhuis verkopen (blij dat ik geen cent heb geschonken)
3. zwak optreden in kunstraataffaire
4. pas na flink aandringen het standpunt inzake de neonics op de site aanpassen

Voordelen zijn in mijn beleving:
1. 6x per jaar het groentje
2. aanvullende verzekering
3. een stem aan tafel bij de minister hebben

De NBV spreekt zelf over de volgende voordelen:

1 belangenbehartiging van de imkerij in Nederland
2 uitvoerig bijenteeltonderwijs programma
3 zes keer per jaar ontvangst van het magazine BIJENhouden
4 maandelijks het digitale Imkernieuws;
5 wekelijks tips over het houden van bijen in het BijenBlog
6 korting op entree voor bijeenkomsten en activiteiten met de NBV ledenpas;
7 aanvullende Aansprakelijkheidsverzekering voor zaken die voortvloeien uit het bijenhouden;
8 voorlichtingsmateriaal t.b.v presentaties
9 verzekerd zijn van ondersteuning van collega imkers;

Het gros is ook zonder lidmaatschap (elders) te krijgen en de rest vind ik die € 60 niet waard of heb ik wat gemist?
Wellicht sla ik de plak volledig mis en kunnen jullie mij overtuigen om wel lid te blijven.

Graag hoor ik van jullie waarom je wel of juist niet lid bent van de NBV

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: meerwaarde lidmaatschap NBV?

Bericht door oldtimer » wo 04 sep 2019, 21:23

Het blad bijenhouden, en wat daar in staat is die 60 euro al waard. Dat is 1 x 10 euro per blad.
Daarnaast is het zo, naast alle werk wat het NBV voor de Nederlandse Imker doet, als het NBV door niemand meer gesteund wordt, ben je niet meer in de gelegenheid hier iets te schrijven. Dan gaat deze site op zwart en is echt alle waardevolle info die hier op het forum staat vervallen. Dus ik weet niet of jouw negatiefiteit en het opzeggen van je lidmaatschap wel zo terecht is. Laat ik het nog anders stellen, het is niet denkbeeldig dat het NBV het lidmaatschap aan dit forum koppelt, dus inloggen op het forum met je lidnummer, ik zou daaraan meewerken. Zou je dan wel lid blijven :lol:
Alexander (Lex)

Lippe

Re: meerwaarde lidmaatschap NBV?

Bericht door Lippe » do 05 sep 2019, 07:46

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Wist niet dat dit forum zo nauw verweven zat. Dat is een goede reden om wel lid te blijven. Heb wel eens wat over de geschiedenis gelezen over de oprichting van dit forum met ik dacht Romee als initiatiefneemster. In oude draadjes kom ik het woord zoemers ook nog wel eens tegen.
Bedankt voor je toelichting.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: meerwaarde lidmaatschap NBV?

Bericht door Fish » do 05 sep 2019, 10:46

Dezelfde vragen kun je ook stellen over Imkers Nederland, een soortgelijke landelijke organisatie. Zij bieden zes keer per jaar een blaadje en aansluiting bij de lokale vereniging, en organiseren wat evenementen. Niet zo heel verschillend dus. Ik ben hier geen lid van geworden, want de lokale afdeling spreekt mij niet aan.

De voordelen die de NBV zijn het voor mij wel waard, maar ik ben het met je eens dat je mee kan profiteren zonder dat je daadwerkelijk lid bent. Exclusiviteit is er niet. Individueel gezien kan je dus makkelijk beargumenteren waarom het de 60,- niet waard is, zelf ook meermalen gedaan. Maar eigenlijk zou de vraag moeten zijn; willen we de NBV opheffen? Want dat is toch waar je naar toe speelt, als iedereen de contributie stopt? Lijkt mij in ieder geval zeer kwalijk.

Even over de genoemde voordelen;
  1. Vind ik erg belangrijk. Kijk maar eens hoe vaak de nieuwe verenigingsmanager in de krant staat. Bij de meeste discussies is de NBV al vroeg betrokken, en ze communiceren/vergaderen ook met lokale verenigingen.
  2. Zeer belangrijk, de NBV organiseert het opleiden van de bijenteeltleraren. Dit is van onschatbare waarde met de instroom van nieuwe imkers de laatste jaren.
  3. Persoonlijk heb ik niet zoveel met het blaadje, maar anderen vinden dit erg belangrijk.
  4. Imkernieuws, wel interessant, maar ik zou ook zonder kunnen.
  5. Het blog heeft veel fans, kijk maar naar de drama die ontstond nadat het blog werd afschermt van de niet-NBV leden.
  6. Van de bijeenkomsten maak ik zelf veel gebruik, de korting is mooi meegenomen en zou niet graag zien dat de bijeenkomsten helemaal verdwijnen.
  7. De verzekering is vaak genoemd, gelukkig nooit gebruik van hoeven te maken. Overigens ben ik helemaal niet bekend met gevallen waar hier aanspraak op is gedaan. Hoe nuttig is dit werkelijk?
  8. Voorlichtingsmateriaal is uitstekend, de nieuwe folders van dit jaar zijn fantastisch.
  9. Het laatste punt snap ik niet zo, maar misschien moet ik breder denken en dit forum er onder rekenen.
Dat deze site op zwart zou gaan geloof ik niet, ik weet niet hoeveel verkeer het jaarlijks trekt maar het hosten van een PHPBB forum is redelijk eenvoudig door een andere partij over te nemen. De waardevolle info vervalt alleen als hier doelbewust voor wordt gekozen. Er zijn al providers die onbeperkt dataverkeer garanderen voor 20,- per jaar, zou je voor één keer het abonnementsgeld van de NBV drie van dit soort fora kunnen hosten.

Lippe

Re: meerwaarde lidmaatschap NBV?

Bericht door Lippe » za 07 sep 2019, 11:53

Ik ben op dit moment nog slechts lid omwille de belangenbehartiging en het groentje. In het groentje staan vaak maar 1 of 2 artikelen in die me interesseren. De oude jaren zijn allemaal gratis toegankelijk via de WUR. De rest is niet exclusief aan de NBV danwel gratis toegankelijk zoals het blog en het imkernieuws. De ANI en de ABTB kopieren kortgezegd de NBV. Overstappen zal ik zeker niet doen. Naast de NBV ben ik lid van 2 lokale verenigingen en de VCI.
Dat dit forum gekoppeld gaat worden aan het lidmaatschap geloof ik ook niet in. De Vlaamse imkers hebben dan geen toegang meer en je krijgt een soortgelijke hetse als met het bijenblog.
De lokale vereniging vind ik veel belangrijker en staat veel dichter op de lokale imker. De studiedagen bijvoorbeeld. Deze zijn voor mij veel te ver weg. Ik ga niet 2 uur in de auto zitten.
De verdeling van het lidmaatschapsgeld vind ik dan ook niet in de pas lopen. €60 naar de NBV en slechts €10 naar de afdeling. Dit zou mijns inziens eerder 50/50 moeten zijn. Ik heb me overigens niet verdiept in het jaarverslag en de dekking die het lidmaatschapgeld moet brengen. Ik zou de opbouw van die €60 wel eens willen weten.
De ledenkorting is er ook al af sinds het bijenhuis verkocht is.

Kortom, ik ben nog niet overtuigd om lid te blijven. Ik besef wel wat de gevolgen zijn als iedereen z’n lidmaatschap opzegt. Het is met name de prijs/kwaliteit verhouding zeg maar.

Ik hoop dat nog meer mensen hun mening willen geven op dit onderwerp.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: meerwaarde lidmaatschap NBV?

Bericht door RutgerV » za 07 sep 2019, 14:55

De ANI en ABTB kopiëren de NBV? Waar baseer je dat op? Beide verenigingen zijn trouwens al geruime tijd gefuseerd in een nieuwe vereniging genaamd Imkers Nederland.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: meerwaarde lidmaatschap NBV?

Bericht door Hans van der Post. » za 07 sep 2019, 15:02

Lippe schreef:
za 07 sep 2019, 11:53
[.....................................]
Kortom, ik ben nog niet overtuigd om lid te blijven. Ik besef wel wat de gevolgen zijn als iedereen z’n lidmaatschap opzegt. Het is met name de prijs/kwaliteit verhouding zeg maar.
Raad je aan zoek een andere vereniging. :be2: en blijf hier niet zeuren.
Dit een forum die over bijen en bijenhouden gaat en geen vereniging perikelen dit onderwerp doe je in je afdeling. :think:
!Hans.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast