Schrijf je in voor de beginnerscursus in Dieren! (2020)

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Schrijf je in voor de beginnerscursus in Dieren! (2020)

Bericht door Bart de Coo » zo 06 okt 2019, 16:47

Imkers in de dop! Gezellen in de bijenteelt!

Alvast hartelijk dank voor de belangstelling en ik hoop dat deze toelichting u zal overtuigen om zich in te schrijven voor onze cursus: https://www.bijenhouders.nl/cursussen/b ... oOu5r#info

Mijn naam is Bart de Coo. Ik ben al twintig jaar leraar Nederlands. Ik imker sinds 2003. Ik bemoei mij sinds 2004 met het imkersforum en ik ben sinds 2012 redacteur van het tijdschrift Bijenhouden - het lijfblad van de NBV -, ik heb veel lezingen gehouden bij andere verenigingen en zelfs op een studiedag van de NBV en ik ben van plan om komend jaar voor de tweede keer een beginnerscursus te organiseren. De eerste keer verliep prima, getuige de reacties van de cursisten, die het maar jammer vonden dat het voorbij was.

Ik reken opnieuw op de medewerking van Rob Hofland en Eric Venema, eveneens ervaren imkers die u net als ik graag begeleiden en wegwijs maken in de wonderbaarlijke en fascinerende wereld van de bijenteelt. Misschien dat er nog meer leden van onze vereniging hand-en-spandiensten willen verlenen. We zullen zien.

We hebben ten opzichte van omringende verenigingen veel te bieden. We zijn bijvoorbeeld aangenaam klein. We hebben sinds jaar en dag nog geen twintig leden, wat het wel zo gezellig en overzichtelijk maakt. Desondanks beschikken we over een mooi verwarmd verenigingsgebouw, met sanitair en bibliotheekje en bijenstal. Een ideale cursuslocatie dus.

Ik geef in tegenstelling tot allerlei andere cursussen geen vermoeiende, aparte theorielessen. Ik lever theorie en praktijk in een: we zullen telkens beginnen met een kleine uiteenzetting rondom alle zaken die op de bewuste cursusdag aan de orde zijn, waarna we naar buiten gaan om het geleerde in de praktijk te gaan toepassen en bekijken. Mijn cursisten prijzen mij om het enthousiasme waarmee ik de lessen breng.

Het zwaartepunt van de cursus ligt in de maanden mei en juni, als de bijen zich voortplanten. In die twee maanden zullen de meeste bijeenkomst plaatsvinden. De bijenkomsten zijn telkens op zaterdagochtend, van 9.30 uur tot 12.30 uur, eventueel met een half uurtje uitloop.

Bij de prijs inbegrepen is het boekje Bijenhouden, hoe doe je dat van Friedrich Pohl. U zult zelf nog beschermende kleding moeten aanschaffen.

Als ‘unique selling point‘ heb ik verder nog in de aanbieding de kunst van het imkeren met korven en lattenkasten, alsmede het persen van honing (in plaast van slingeren) en de bereiding van mede (honingwijn) en de winning van heide(raat)honing. Ook mijn redacteurschap van het verenigingsblad bezorgt mij vaak een kennisvoorsprong, waarvan u wellicht voordeel kunt hebben.

Ik begrijp bovendien van mijn cursisten dat mijn mails, die ik voorafgaand aan de volgende cursusbijeenkomst verstuur, een status genieten die zich uitstrekt tot buiten het kliekje cursisten.

U krijgt geen spijt. Ik zal u veel leren.



Vriendelijke groet en tot spoedig!,



Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten