een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Henk Klok » wo 14 dec 2005, 18:30

De te gebruiken naam voor de nieuwe vereniging en verenigingswebsite zal inderdaad NBV zijn.
Jammer dat bij de naamkeuze geen rekening is gehouden met de aanwezigheid op internet.
Nbv.nl bestaat dus al, site van de nieuwe bijbel vertaling. Nbv.org ook, een scubadivingclub op jamaica.
Bijenhouders.nl is ook geclaimd, omdat het woord bijenhouders deel uitmaakt van nbv. Altijd makkelijk om door te linken.
Wat de doorslag heeft gegeven in de keuze van NBV en wie de prijswinnaar is weet ik niet, dat zal in het komende januarinummer van BIJEN komen te staan.
De mooie naam imkers.nl is jammer genoeg door een handige 'domain professional' geclaimd. Wanneer je op de site van betreffende handelaar in domeinnamen kijkt naar een uitleg over de prijsopbouw kun je begrijpen dat die naam het nodige zou kosten.


groet,
Henk

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Piet Jager » wo 14 dec 2005, 19:21

Dag Hennie,

Mijn Van Dale zegt niets over een bijenhouder, wel over een imker = bijenhouder, ook iemker.

Een bijenhouder of imker houdt doorgaans hobbymatig bijen en reeds meer dan een halve eeuw niet meer als middel van bestaan. Het verschil ligt, dacht ik, meer in het accent op kennis, kundigheid en uitstraling met betrekking tot het houden van bijen.

Iemand die begint met het houden van bijen is voor mijn gevoel een bijenhouder. Sommige blijven echter hun leven lang bijenhouder en daar is, volgens mij, niets mis mee. Zij kunnen daar een zinvolle tijdsbesteding en hoop plezier aan beleven. Ze hebben veelal voldoende kennis en kundigheid in huis om de zaak redelijk in de hand te houden. Aan meer hebben ze veelal geen behoefte.

Een imker is voor mijn gevoel een niveau hoger. Hij haalt letterlijk en figuurlijk alles uit de kast. Volgt nauwgezet de ontwikkelingen in de bijenteelt en kent veelal alle ‘ins en outs’. Ook heeft hij vaak een eigen methode ontwikkeld, een IMKERmethode en heeft en zekere uitstraling naar zijn omgeving en anderen. De buurt noemt hem dan ook ‘de imker’. Als je regelmatig bijenmarkten bezoekt, haal je de imkers er zo uit, maar ook de bijenhouders. Soms hoor je iemand of zelfs een bijenhouder zeggen: "Dat is een echte imker". Er zijn dus in feite 3 categorieen: bijenhouders, imkers en echte imkers.

!Piet

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door heidecap » wo 14 dec 2005, 20:03

Jammer dat de leden niet mogen meebeslissen over een nieuwe naam voor hun eigen vereniging.
Ik zou zeggen geeft die man of vrouw die "NBV" heeft bedacht de "verdiende spaarkast" en laat de leden vervolgens kiezen uit een selectie, zeg een top 10 van inzendingen ...
Deze top 10 mag het hoofdbestuur van mij wel samenstellen uit alle inzendingen. Vervolgens kunnen de leden stemmen ..
Meeste stemmen gelden. Wel zo democratisch ...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 dec 2005, 20:26

Ja Thomas helemaal mee eens!
De structuur van zo'n oude vereniging verander je niet in 25 jaar[:)] dit gaat heel langzaam.
Besturen worden gekozen; bestuurders zoeken zelf bestuurders! en dat is in elke landelijke vereniging.
Hans

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Piet Jager » wo 14 dec 2005, 22:11

Thomas schrijft: "Jammer dat de leden niet mogen meebeslissen over een nieuwe naam voor hun eigen vereniging"

Stuur een open brief naar de hoofdbesturen van de fuserende partners, welke mede is ondertekend door een collectief van medestanders !!!

!Piet

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Ria van den Berg » wo 14 dec 2005, 22:14

Misschien wilden ze gewoon heel modern zijn en kozen ze voor een woord dat letterlijk naar het engels te vertalen is : bijenhouder. Het engels kent, voor zover ik weet, geen apart woord voor iemand die bijen houdt om van te leven of als hobby. We hebben hier wel "ranchers", in het Nederlands heet dat weer "vleesveehouder". Is Nederland dus van oudsher meer een bijen dan een koeienland ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 16 dec 2005, 06:46

Frans schreef:

BNV klinkt soepeler dan ..NBV


Piet schreef:
Maar terzake, eerlijk gezegd vind ik de nieuwe naam wat droog, oubollig en gedateerd.


Hier ben ik het helemaal mee eens!! Nu weet ik ook wel dat de beste stuurlui aan wal staan........ maar een naam kies je niet zo maar.......Is deze naam bestand voor nog eens 100 jaar?

jp

Gebruikersavatar
piet.griffioen
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 apr 2003, 14:57
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door piet.griffioen » wo 04 jan 2006, 14:14

Nederlandse Imker Vereniging (N.I.V)

Deze naam is altijd (her)kenbaar ..
Sluit ook bij Hennie Kroeze aan ...

Piet griffioen

PG

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Piet Jager » wo 04 jan 2006, 17:55

Dag Piet,

Inderdaad, bijenhouders met veel opgebouwde kennis en kunde in huis kun je geen bijenhouders blijven noemen, maar IMKERS. Laat een ieder van ons, die zich voelt aangesproken, zich hiervoor sterk maken.

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een nieuwe naam voor de nieuwe Imkervereniging

Bericht door Piet Jager » zo 08 jan 2006, 11:47

Bijenhouders opgelet!

De inhoudelijke betekenis van de woorden “ – houders’ en ‘ –liefhebbers’ in onderstaande samenstellingen is nogal verschillend.

1. varkenshouders
2. pluimveehouders
3. bijenhouders (beekeepers)
4. geitenhouders
5. konijnenhouders
6. stalhouders (paarden)

Als de zojuist genoemde woorden worden gebruikt, impliceren zij een bedrijfsmatig bezig zijn en dat kan juridische en fiscale gevolgen met zich meebrengen.

1. kippenliefhebbers
2. vogelliefhebbers
3. konijnenliefhebbers
4. geitenliefhebbers
5. paardenliefhebbers
6. duivenliefhebbers
7. bijen ………..? Nee, dat kun je niet maken!
8. Imkers ..! Uit historische oogpunt (immen)!

De gebruikte woorden in dit laatste rijtje impliceren duidelijk een hobbymatig bezig zijn.

!Piet (....nog even en het is zover!)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten