Lezing: Imkeren volgens de koffiebonen methode.

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Lezing: Imkeren volgens de koffiebonen methode.

Bericht door Kroese » za 17 mar 2007, 11:25

Afdeling Apeldoorn-Ughelen

Uitnodiging voor de bijeenkomst op maandag 19 maart 2007 a.s.
Zaal open vanaf 19.15 uur.
Aanvang dialezing 20.00 uur
Plaats: Tennisvereniging Vego, Dubbelbeek 10 te Apeldoorn
(achter kinderboerderij Malkenschoten )

Hierbij nodigen wij u en partner/introducé/belangstellenden uit.

Op maandag 19 maart hebben wij de heer Henk Rijken uit Epe uitgenodigd.
Henk zal ons een dialezing verzorgen met als titel imkeren volgens de koffiebonen methode.
Henk is echt een man van de praktijk en ik heb begrepen dat als je zijn methode en goede raad opvolgt jezowiezo een goede honingopbrengst kunt verwachten.


Informatie Secr. Wim Dekker 055-5785875

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lezing: Imkeren volgens de koffiebonen methode.

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 28 mar 2007, 22:59

Hennie,

het is alweer een paar weken geleden dat dhr H. Rijken bij jullie over zijn "koffiebonen methode" vertelde.
Zou jij willen vertellen wat dhr Rijken's methode behelst? Kan mij nl geen enkel aanknopingspunt/overeenkomst tussen koffiebonen en honing voorstellen.

Bij voorbaat dank,

Els

W.J. Dekker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 sep 2002, 22:47
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Lezing: Imkeren volgens de koffiebonen methode.

Bericht door W.J. Dekker » do 29 mar 2007, 01:22

Els, Nu heeft Hennie me toch nog te pakken wat betreft het reageren op het forem want hij zegt in een mail dat hij kennelijk heeft zitten slapen, maar ik weet zeker dat hij de gehele avond wakker is geweest. Maar goed.
De koffiebonen methode.
Veel visite veel koffiebonen.
Dat is symbolisch.
Als je visite verwacht moest je vroeger koffie bonen halen die dan gemalen werden om koffie te zetten.
Nu met de bijen. Als je dracht verwacht moet je zorgen dat je veel bijen in een volk hebt zitten je veplaatst b.v. (met korf imkeren gaat dat wat makkelijker) de korf waar je veel vliegbijen in wilt hebben zet je op de plek van een andere korf (begrip afvliegen).
Met een overvolle korf bijen ga je dan naar de drachtplek.
Conclusie: Veel visite veel koffiebonen. Veel dracht veel bijen. Dit is dus gewoon Valeauwe logica. Groetjes Wim

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lezing: Imkeren volgens de koffiebonen methode.

Bericht door Kroese » do 29 mar 2007, 10:49

W.J. Dekker schreef:
Els, Nu heeft Hennie me toch nog te pakken wat betreft het reageren op het forem
Uiteindelijk werd het wel tijd ook, kijk eens naar zijn profil. 5 berichten. Is dan secretaris, kan ik de agenda voor hem invullen.[;)]
Valeauwe logica. Groetjes Wim
Is dat nu "Veluwe", "Vale" ", "V(F)lauwe" of "Laue" Logica? [?]

Maar goed, jij weet nu goed hoe je koffie moet malen. Ik kom het wel eens weer halen, als we meer tijd hebben en niet met onze kop in jouw bijen zitten. Wat staken die Krengen zeg. :D
Groete,
Hennie...

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lezing: Imkeren volgens de koffiebonen methode.

Bericht door H.S. Kok » do 29 mar 2007, 11:24

[i] "koffiebonen methode"


Henk Rijke heeft zijn lezing ook gehouden in Austerlitz waar de vereniging Doorn\Driebergen bijeenkomt. Ik ben er geweest. Henk houdt bijen voornamelijk in korven, ronde en Uddeler en Kanitzkorven. Van de korven jaagt hij de voorzwerm af en verkoopt deze, voornamelijk aan bestuivingsimkers en in Duitsland waar volgens zijn zeggen de vraag naar 'zwarte' bijen toeneemt. Vervolgens laat hij 2 tot 3 nazwermen afkomen die hij opfokt, door ze stevig te voeren. De beste nazwermen zet hij op voor het volgende jaar. De mindere verkoopt hij of worden gebruikt op de heide voor de winning van raathoning.
Raathoning wint hij in de vierkante korven en kasten en gebruikt de ronde korven om af te laten vliegen. Hij verkoopt veel heidehoning aan Duitse afnemers. Het is een echte handelaar. Zijn manier van werken heeft veel weg van die van Rinus Blijderveen uit Kesteren, waar hij veel contact mee heeft en van de Bie uit Sprang Cappelle. De Bie leeft niet meer. Rinus is zelf wel een bestuivingsimker, maar verkoopt ook zwermen aan andere bestuivingsimkers. Piet Beens de marktmeester van Driebergen zit ook in die handel.

De relatie tussen koffiebonen en de bijen is mij in de lezing niet duidelijk geworden.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lezing: Imkeren volgens de koffiebonen methode.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 29 mar 2007, 13:58

Heren,
bedankt voor jullie uitleg. Dus als ik het goed begrijp gaat het imkeren op de Vale Ouwe vanzelf, als je maar genoeg koffie maalt.[;)]

Hennie, het lijkt mij niet goed om je overschot aan koffie aan je bijen te geven om vervolgens te klagen dat ze wat stekerig zijn. Je weet toch dat koffie bekend staat dat je er allert van blijft?

Houden jullie wel een beetje koffie achter zodat ik as maandag in Eerbeek een kopje koffie kan drinken?

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten