contributie

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

contributie

Bericht door bart vos » wo 15 okt 2008, 22:35

Ook op kleine schaal werd ik vandaag geconfronteerd met de economische crisis

Als penningmeester van een kleine maar actieve vereniging ontving ik vandaag het jaarlijkse formulier voor de contributie en afdracht voor 2009.
Natuurlijk was een en ander al bekend over de slechte resultaten van de NBV maar als je de consequentie zwart op wit ziet staan komt het toch hard aan.
Een stijging van de landelijkse contributie naar 40,- betekent een aanzienlijk lager bedrag voor de plaatselijke vereniging. In ons geval meer dan een halvering.

Nog zorgelijker is de begroting van de NBV, die ondanks deze verhoging toch nog een behoorlijk negatief saldo gaat leveren.
Het zal dus waarschijnlijk de laatste verhoging wel niet zijn.

Gelukkig toch ook een lichtpuntje: de NBV bankiert gewoon in Nederland en niet in IJsland [:)]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 16 okt 2008, 00:51

Leuk geschreven stukje Bart!, (hopelijk bankieren ze bij de drie sterrenbank) helaas met een wat vervelende boodschap.

Ik ben nog nooit naar een ledenvergadering van de NBV geweest (helaas), dus ik weet niet van de rand en de hoed wat betreft het reilen en zeilen in de vereniging, maar ik vraag me wel af hoe kan het dat het zo 'slecht' gaan met de NBV??

JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door willem » do 16 okt 2008, 06:38

Heren,
Jullie zijn wat aan de late kant.
In de vorige ALV is deze verhoging met nagenoeg algemene stemmen aangenomen.
En waar praten we over, een bijdrage van 0,80 eurocent per week.
Wat dacht je wat een golfklup kost? [;)]
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door Oude Essink » do 16 okt 2008, 09:29

...en een potje honing![;)]

Afbeelding

bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door bart vos » do 16 okt 2008, 15:20

Uiteraard was het al ouder nieuws maar zoals ik al schreef: het komt toch hard aan!

Overigens is 0,80 natuurlijk een nonsens bedrag. De afdracht aan de landelijke club is bijna 6 euro gestegen! En de vooruitzichten zijn ondanks die verhoging nog somber: een begroot negatief resultaat van 37.000 euro in 2009.
Voor de goeie orde: dat is per lid omgerekend nog eens 6,40 verlies. Voorzichtig geschat twee potjes honing[^]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 16 okt 2008, 23:49

Ik vind dat best veel geld....6.40 euro verlies per lid.
Misschien moet de NBV ergens op bezuinigen??

jp

Lau
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken: 5
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door Lau » vr 17 okt 2008, 12:36

en ik dacht dat de NBV zoveel geld in kas had.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 17 okt 2008, 13:18

Noem me eens één vereniging in Nederland waar je voor een contributie van veertig euro 11 keer per jaar een prachtig clubblad krijgt toegestuurd, en door wiens toedoen dit prima forum overeind wordt gehouden!
Het roepen van zaken als: "Ik dacht dat de NBV zoveel geld in kas had" of: "Misschien moeten ze ergens op bezuinigen" maakt duidelijk dat degenen die dit roepen zich de laatste jaren in ieder geval niet in de stukken van de NBV hebben verdiept.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door Jeroenvt » vr 17 okt 2008, 18:18

Eddy Geurtsen schreef:Noem me eens één vereniging in Nederland waar je voor een contributie van veertig euro 11 keer per jaar een prachtig clubblad krijgt toegestuurd, en door wiens toedoen dit prima forum overeind wordt gehouden!
Het roepen van zaken als: "Ik dacht dat de NBV zoveel geld in kas had" of: "Misschien moeten ze ergens op bezuinigen" maakt duidelijk dat degenen die dit roepen zich de laatste jaren in ieder geval niet in de stukken van de NBV hebben verdiept.

Euh, is dit een uitdaging? Ik heb meer hobbies dan alleen bijen en voor gelijkwaardige bedragen leveren andere verenigingen gelijkwaardige tijdschriften (of zelfs fraaier) en diensten, dus zo uniek is de NBV nou ook weer niet.

J. Hepping
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 09:48
Contacteer:

Re: contributie

Bericht door J. Hepping » ma 28 feb 2011, 10:36

Naar vernomen heeft de NBV dit jaar de ingediende begroting voor 2010 wederom fors overschreden, hetgeen wederom tot eens fors tekort heeft geleid. Sinds de fusie is er reeds voor een aantal honderden duizend euro´s ingeteerd. Triest te weten dat de fusie materieel zoveel geld heeft gekost, terwijl normaal een fusie tot meer doelmatigheid, en lagere kosten per lid, zou moeten leiden.

De NBV oplossing is, zoals in het verleden, de contributie in twee forse stappen (2011 en 2012), te verhogen zonder enige inspanning de eigen kosten te beperken.

De kritische blik van de afdelingsbesturen en analyse van de cijfers ontbreekt nogal, hetgeen leidt tot acceptatie van contributie voorstellen op de ALV. Jammer. Een afdeling heeft per lid voor het onderhouden van de eigen afdeling slechts een schamel bedrag ter beschikking, de rest blijft in Wageningen.

Vanuit Wageningen krijgen wij een goed en mooi blad , maar wat merken wij verder van deze activiteiten, en wat komt de imker of de afdeling ten goede?

Bij deze de oproep uw afdelingsbestuur op het feit te wijzen dat de NBV orde op zaken dient te stellen, haar financien op orde moet brengen, en niet bij tegenvallers de impuls moet vertonen dan maar de contributie te verhogen. Incidentele tegenvallers worden elk jaar gemeld, en zijn daarmede meer structureel dan incidenteel! Een landelijke vereniging kan toch niet een 5 tal jaren achtereen dit soort resultaten rapporteren zonder kritische geluiden te vernemen van de achterban.

Graag uw reacties.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten