koeien en bijen moeten gedijen!

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
koeien en bijen moeten gedijen!

Bericht door Frans vanTongeren » di 02 apr 2002, 22:32

In Nijbroek stond ik op Tweede Paasdag, voor de derde maal, met mijn bijenkraam op 'De Lammetjesdag'. Het weer kon niet beter zijn. Zonnig, niet te warm en weinig wind.
Er waren lammetjes, Paas-geboren kuikentjes, versgebakken bolletjes uit een houtoven, een mandenvlechtster , een meubelmaker, een heus Shanty-koortje en 'n Joppe-imker die kinderen kaarsjes liet rollen. 120 velletjes bleken helaas niet toereikend te zijn voor het aantal rolgrage handjes.
Het verkopen ging goed. De geldkist ging er bol van staan!
-
Het vorig jaar ging het feest van de familie Keurhorst(meubelmakers in grenen) niet door wegens MKZ..
Een boer uit het gebied kon mij over de huidige toestand vertellen.
Goed ..ging het nog niet met de koeien. Ze kwamen van elders en brachten ziektekiemen mee.
Lokale dieren zouden daar geen last van hebben gehad omdat die immers een afweer tegen bacteriën hebben opgebouwd.
Koeien zijn tevens stressgevoelig. De dieren van elders komen nu in een andere stal, lopen in onbekend weiland, ondergaan een andere aanpak van boeren waar zij nog niet mee vertrouwd zijn. De melkopbrengst is daardoor lager.
Natuurlijk moest ik aan BIJEN denken. Ook die reageren overal op. Van strakke oostenwind houden ze niet, van droge lucht raken ze wat gestresst en daarom nevel ik ze wat met water. Ik ken imkers die ruw met bijen omgaan en die willen graag BF of Carnica's.
Voor mij hoeft dat niet. Ik probeer de gevleugelden 'omgevingbestendig' te maken en ze niet onrustig te laten opbruisen door een verkeerde aanpak. Door hun 'losse angeltjes' moet ik ze goed observeren.
Vandaag kreeg ik de eerste steek. Verdiend.., door in de weg te lopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten