Leuke korven

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Leuke korven

Bericht door Bidding » wo 29 mei 2002, 22:30

Een paar weken terug had ik het met mijn vrouw over mijn bijen en het houden ervan.
"Tja Lex, ik vind het leuk voor je dat je het doet en het bevalt je wel prima he?
Wil je nu ook gaan uitbreiden?"
(vorig jaar hadden we de afspraak gemaakt om het 1 jaar te proberen en dan:
  • er mee op te houden of
  • er goed mee door te gaan
Nou, in dat jaartje ben ik er verslingerd aan geraakt en dus wordt het het tweede punt.

Ik weet eigenlijk niet wat me er nou zo aan facinereert.Ik kan bijvoorbeeld maar blijven kijken naar het in- en uitvliegen van de bijen als die aan het werk gaan en weer, als bommenwerpers, volgeladen terugkomen.
Mijn imkermentor heeft me geleerd dat je heel veel kan leren en weten over het bijenvolk door alleen maar te kijken.
En echt waar: Dat is ook zo!.
Afijn, ik hoop nog vele jaren met plezier te imkeren.

Nou heb ik mijn bijen en kasten in een bijenstal in het bos.
In mijn eigen achtertuin echter komen er ook steeds meer dingen die met bijenhouden te maken hebben.
Mijn vrouw is heel creatief in het inrichten en aankleden van ruimte's, ook met bijenspullen. Zo zijn er in de tuin al diverse raampjes neergelegd en opgehangen en heeft een oude bijenkast (11 raams, hij is helemaal vierkant) een plekje gevonden om te staan pronken.
De lege glazen potjes worden met liefde schoongemaakt en bewaard voor de honing die ik hoop te slingeren.
Zo hebben we dus alletwee oponze eigen manier iets met het imkeren gekregen.

Maar goed, terugkomend op het begin van dit epistel was mijn antwoord:
"Nou, dat zou wel leuk zijn, alleen gaat dat niet zo gemakkelijk.
Je moet dan weer kasten hebben en natuurlijk een bijenvolk, zie daar maar zo aan te komen".
(Nou moet je weten dat ik niet knieperig ben, maar een hobby is een hobby en daar geef ik toch liever niet al te veel aan uit)
"Wellicht is het wel leuk om iets te gaan proberen met een bijenKORF" zei ik haar.

En wat denk je, vandaag is ze de hele dag in Nunspeet geweest en vanavond bij terugkomst had ze 2 bijenkorven meegenomen!
Ze was op een rommelmarkt geweest en daar stonden ze voor een zacht prijsje te pronken!
"Die zijn voor Lex en mij!" had ze besloten

Uiteraard gaat er nu 1 korf naar de bijenstal en 1 korf komt er voor de sier in de tuin te staan.

...... nu maar wachten of dat er een zwerm afkomt die een knus huisje zoekt ...........:wink:

Lex

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten