Hoe kan dat nou?????

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hoe kan dat nou?????

Bericht door Henkn » vr 29 aug 2003, 16:56

Hallo!

Dit bericht hoort bij de anecdotes maar ook bij de vragen.

Deze week (ik weet het is rijkelijk laat maar het zal nog wel goed komen)ben ik begonnen met het inwinteren van mijn bijen: controleren van de volken en suikerwater voeren en Thymovar. (wat vinden ze dat laatste spul smeeerrrug!)

Daarbij bekeek ik ook de status van een piepklein volkje in een zgn
apide-aatje. Daar heb ik begin juli dit jaar een ras-zuivere F0-moer gedaan,betrokken van Hennie Kroeze, tesamen met een "twee bekers vol" bijen uit een ander volk en dit zaakje opgezet om de maagdelijke koningin op bruidsvlucht en aan de leg te krijgen. Ik had haar tegelijk opgezet met een andere F0-koningin, welke inmiddels op vier volle ramen bijen zit. Dat laatste is een heel lief, tam en aaibaar volkje geworden:-)

Maar goed, dat kleine apide-aatje dan. Op 18 juli heb iknog gekeken: De moer zat er nog netjes in met de blauwe stip op haar rug en ondertussen ook al eitjes en broed. De volgende dag ging ik met vakantie. Midden in de vakantie, een paar weken later, moest ik mijn zoon terug naar huis brengen (die had een vakantiebaantje) en ik kon het natuurlijk even niet laten: Ook even bij de bijen kijken. En met verwachting ook gekeken in het kleine volkje. Wat schetst mijn verbazing en teleurstelling: Het kleine volkje was zonder koningin en had twee doppen getrokken. Ik heb ze maar mooi laten zitten. Nog wel een klont suikerdeeg erbij gelegd, zodat ze wel voer hadden.

Op die 18de juli heb ik ook nog gekeken in een ander middelmatig groot volk, wat een zwermpje was geweest. Dat had zich ontwikkeld tot een vreselijk steek volk met zgn "F16-bijen". Ze hebben me die dag (van de bijenmarkt ja) helemaal "verrot-gestoken".

Gistermiddag, om twaalf tussen de middag (28 aug) ook weer gekeken in het kleine apideaatje: en ja! daar zit weer een moertje in. Dat is dus een F1. Maar ik kan er niks mee (?) want het is zo'n klein plukje bijen waar zij de moer van is. Die krijg ik nooit de winter door.

Ook het "steek-volk" opengemaakt voor controle. Tot mijn verwondering was dit volk helemaal gekalmeerd!Toen ik het openmaakte gebruikte ik een minimaal beetje rook. Ik had geen handschoenen aan en het volk bromde helemaal niet meer, zoals bijvoorbeeld op 18 juli j.l.

Voorzichtig het volk doorgenomen. Voor de zekerheid twee doeken gebruikt om de ramen af te dekken en alleen de gleuf open te laten van het uitgelichte raampje. Maar dit volk was helemaal "lief" geworden! De bijen vlogen niet meer op. Ze vlogen niet meer in mijn gezicht. (zo "gemeen" waren ze een maand geleden!) Ze liepen niet meer op mijn handen. Ze bleven netjes beneden in de kast en kris-krasten niet over de bovenkant van de ramen. Raampje voor raampje door gekeken. Heel veel broed gevonden. Van kant tot kant, helemaal in het vierkant belegd! En voor 80 procent allemaal buckfast-bijen! En tenslotte de koning gevonden: Een "volbloed-raszuivere F0" koningin, dezelfde die ik begin juli in het Apideaatje had gedaan! Beslist dezelfde moer, ik kon het zien aan de verfstip, en aan de bijna helemaal oranje moer met een klein zwart puntje aan het achterlijf. Ze liep rustig rond over de raat te midden van haar rustige raamvaste (werkster)dochters. Ik werd niet gestoken!

Deze moer is dus in mijn vakantie "overgestapt" naar dit "steekvolk" en heeft het getemd.

Blijft het raadsel: Hoe kan het dat een moergoed volk (zij het ontzettend stekerig) een vreemde moer accepteert en haar vervolgens als haar eigen moer aanneemt, verzorgt en netjes aan de leg komt en blijft. Want hoe stekerig dat volk ook was, er zaten WEL eitjes in, dus een leggende moer, toen het nog zo stekerig was!

Wie weet hoe bovenstaande gang van zaken nou mogelijk is?

Ik ben nu wel blij met deze gang van zaken want ik had dat steekvolk juist willen "verbeteren" met die nieuwe zachtaardige moer, maar omdat het volk zo "gemeen" was heb ik daar toen maar vanaf gezien: Ze gingen zo te keer dat ik het niet kon volhouden naar die ongemerkt

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe kan dat nou?????

Bericht door Piet Jager » vr 29 aug 2003, 19:35

Henk,

Die moer met die blauwe stip (waar jij F-0 tegen zegt) is een F-1, omdat hij bij jou natuur-bevrucht is. Het is dus geen gecontroleerde paring geweest met Buckfast darren. De teeltmoer van Hennie, dus de moeder van jouw moer is de f-0 moer. Maar die term moet je niet gebruiken, want die bestaat niet. Dat is gewoon een raszuivere teeltmoer! Dat tweede moertje uit de Apidea is een F-2 moer en kan best ook een goede moer zijn.

Wellicht is dat moertje (met een klein zwermpje???) in die kast gekropen, omdat die kast moerloos was? Was ze 15 juli daarom zo stekerig? Soms lopen bijen van een moerloos volkje over naar een moergoed volk. Je kleine Apidea werd al spoedig te klein met als gevolg een klein zwermpje, dat in de moerloze kast zijn intrek nam.

Dat is even geluk hebben, Henk?

!Piet

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe kan dat nou?????

Bericht door Kroese » za 30 aug 2003, 22:23

Daarbij bekeek ik ook de status van een piepklein volkje in een zgn
apide-aatje. Daar heb ik begin juli dit jaar een ras-zuivere F0-moer gedaan,betrokken van Hennie Kroeze,
Die 2 moeren heb je op de open dag bij Cees v Holland 21 Juni in ontvangst genomen.
tesamen met een "twee bekers vol" bijen uit een ander volk en dit zaakje opgezet om de maagdelijke koningin op bruidsvlucht en aan de leg te krijgen. Ik had haar tegelijk opgezet met een andere F0-koningin, welke inmiddels op vier volle ramen bijen zit. Dat laatste is een heel lief, tam en aaibaar volkje geworden:-)

Maar goed, dat kleine apide-aatje dan. Op 18 juli heb iknog gekeken: De moer zat er nog netjes in met de blauwe stip op haar rug en ondertussen ook al eitjes en broed.
De volgende dag ging ik met vakantie. Midden in de vakantie, een paar weken later, moest ik mijn zoon terug naar huis brengen (die had een vakantiebaantje) en ik kon het natuurlijk even niet laten: Ook even bij de bijen kijken. En met verwachting ook gekeken in het kleine volkje.

Wat schetst mijn verbazing en teleurstelling: Het kleine volkje was zonder koningin
Henk, ben jij verbaasd?? De moer zat van 21 Juni in dat kleine doosje tot een "een paar weken later na 18 Juli" (Zeg 5 Augustus) is totaal 6 WEKEN !!!!
Die moer is begin Juli gaan leggen. (na 9 dagen) legt dan in 2 dagen alle cellen vol, en gaat dan 3 weken zitten wachten tot er jonge bijen uitkomen om weer wat eitjes kwijt te kunnen. In de 3e week van Juli komen haar eerste eigen onderdanen uit.

Ik vind het niet vreemd dat ze er vandoor is gegaan. Alleen jij hebt (stink)geluk gehad, dat het stekerige volk moerloos is geworden, en heeft staan lonken op de vliegplank naar een nieuwe moer. Misschien is de oude moer wel van de raat buiten de kast gevallen, toen jij flink gestoken bent, en rare capriolen en bewegingen stond te maken. Die bijen kunnen aardig over de raat rollen, en in een kluit gaan hangen, en er dan afvallen. (Sorry, ik zie het al voor me):)

Henk, wat een makkelijke methode heb jij uitgevonden om moeren te introduceren.
Maar je moet wel oppassen, dat het volk niet weer wissel cellen gaat aanzetten. Dat kan evengoed nog steeds gebeuren door het verschil van bijen. Stel dat ze er na 18 Juli is ingevlogen, dan ben je pas 9 weken later de oorspronkelijke bijen helemaal kwijt. Dus wel nog 1 keer op doppen (en eitjes) letten. Na half September neemt het risico flink af.

Henk, een leuk en voor iedereen leerzaam verhaal. Tevens nogmaals het advies om leggende jonge koninginnen in een Apidea achtige kastjes snel te gaan gebruiken.

succes met het inwinteren.

Hennie KroeSe.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten