Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 09 jun 2013, 14:45

Vandaag "koffiedrinken bij de imker", een jaarlijks evenement van onze club. Ruim 20 bijenvrienden en vriendinnen op bezoek bij de "dorpsimker" (dat ben ik). De laatste bezoekers zijn juist vertrokken, nu weer een beetje opruimen.
Een gezellige bijeenkomst, is altijd weer te snel voorbij.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door beethere » zo 09 jun 2013, 18:44

edwins schreef:Gistermiddag mijn eerste zwerm geschept :-)
Samen met praktijkleraar en mede-studente een zwerm uit de heg gehaald.
http://www.bijenhouden.net/eerste-zwerm-geschept/

Het volkje staat nu in de vijframer in de schuur bij te komen. Suikerdeeg gegeven en over een paar dagen naar de bijenstand brengen.
Een zwerm kun je altijd gewoon op destand zetten(gelijk in de avond.)
Ik heb nog nooit gehad dat de zwerm gelijk weer vertrok.
Bijvoeren is ook niet nodig, ze hebben voer voor 3 dagen bij zich, en in die 3 dagen kunnen ze weer voedsel bijhalen, ze hebben immers ook nog geen broed te verzorgen.
Als je ze de eerste dagen afgesloten laat staan, zou je ze misschien wel wat bijvoeren, maar als je ze laat vliegen en gelijk bijvoert is dat vragen om ze er weer uit te laten vliegen.
De enige reden die ik zou kunnen verzinnen dat je het volkje een paar dagen binnen houdt, is als ze in die heg al een tijdje zaten en er al raten gebouwd hadden, dan zullen ze mss terugvliegen, anders oriënteren ze zich gelijk op de nieuwe plek waar jij ze neerzet.
Johan

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door woutDR » zo 09 jun 2013, 18:47

broedaflegger staat koel binen zat goed vol met bijen uit HZ

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door petro » zo 09 jun 2013, 23:30

Vandaag doppen gebroken in één van mijn volken,gezien de aard van mijn volken ben ik er genadig afgekomen met drie steken.
Tuter en kwakers.Nog 5 rijpe moeren in kast laten lopen.
In afleggertje met volkje op twee ramen(en oude moer)die zo link is dat ik er zelf zo klein,amper in kan werken.Heb
ik als expiriment drie doppen gehangen.(ik weet,heeft eigenlijk geen slaagkans.)
Petro

reinier
Berichten:15
Lid geworden op:wo 22 mei 2013, 19:29
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door reinier » ma 10 jun 2013, 20:07

Beste Alfa Vulgaris
Dank je wel voor je lange antwoord. Ik vind het jammer dat je er zo over denkt. Want ik lees uit jou antwoord dat je niet echt weet wat biologisch dynamisch is. Met een zwart been ga je natuurlijk naar de dokter. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om je gezonde been weg laten halen. Hoe reageer je dan. En als er geen alternatieve geneesmiddelen zijn neem ik ook reguliere middelen. Ook is het prima om naar de bijen te kijken. Ik spreek geen oordeel uit over wat wel of niet goed is. Wie niet op de bd-wijze imkert is toch echt wel een imker met hart en ziel daar ligt het niet aan. Maar laten we elkaar respecteren in waar we voor staan. Dat maakt ons gelukkiger. En we kunnen dan veel aan elkaar hebben. Het toch uiteindelijk om de bijen te doen voor ons allemaal mag ik aannemen?
Vriendelijke groeten van Reinier

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Ewout » ma 10 jun 2013, 20:20

reinier, ik ben toch wel benieuwd wat volgens jou bd-imkeren is.
De vergelijking met het amputeren van ledematen vind ik wat krom, want een imme splitst uit zichzelf ook in minstens 2 immes (vaker 3 of 4). De raten laten (hun ledematen?) ze achter. Semars vergelijking met een stekje vind ik wel mooi en passender in deze context. Dat je het onnatuurlijk vindt om raten aan een kunstzwerm te geven (of uberhaupt een kunstzwerm te maken) kan ik mij mij indenken. Maar het is m.i. even onnatuurlijk om bijen in kasten of korven te houden en er honing van te winnen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door alfa vulgaris » ma 10 jun 2013, 20:21

Reinier,

ALs je straks 2 jaar BD imkert moeten we maar weer eens praten misschien.

Ik heb er superrespect voor.

Ik dacht ooit dat BD de oplossing was.

Alfa.

reinier
Berichten:15
Lid geworden op:wo 22 mei 2013, 19:29
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door reinier » ma 10 jun 2013, 20:59

Hallo Alfa
Dat speken we af. Ik laat je weten hoe het mij vergaat in deze vorm van imkeren. Ik kan daar natuurlijk nog niets over zeggen. Ben nog maar een beginneling. Maar heb er erg veel zin in.
Bedankt voor je reactie.
Groet Reinier.

reinier
Berichten:15
Lid geworden op:wo 22 mei 2013, 19:29
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door reinier » ma 10 jun 2013, 21:02

Hallo Ewout
Dank voor je reactie. Het is ook niet de bedoeling om honing af te nemen. Alleen als er echt genoeg is kan dat.
Groet Reinier.

Wimmels
Berichten:51
Lid geworden op:di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Wimmels » ma 10 jun 2013, 21:24

Vandaag toen ik de kasten inspecteerde hoorde ik een tuter in een kast.

Ik verwachte het al halfwat omdat 2 weken terug de koningin ineens weg was. Heb 4 doppen gelaten en daarvan had vanavond de eerste uitgelopen. Na de kast inspectie bleken er nog 3 gesloten doppen te zijn die alledrie rijp waren.

Heb toen gelijk 2 koninginnekastjes met bijen gevuld en twee doppen uit laten lopen in de kastjes. Wat een mooi gezicht was dat zeg!

Had de dop iets open gemaakt en ze kropen zo uit de dop de kast in. Had niet verwacht dat ze zo groot zouden zijn, mooie oranje buckfast moeren.

Nu maar hopen dat het van de week goed weer is voor bevruchting.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten