Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Alex Mönch » zo 28 jul 2013, 20:18

Rene,

Ik imker met buckfast bijen die vroeg ingewinterd zijn op nieuwe ramen en sterk de winter uitkwamen.
Deze zijn zwermtraag en je hebt dus een enorm groot volk met een boven gemiddelde haaldrift.
Deze kast zit een jonge leggende moer nadat ik de oude met een volkje aan een startende imker heb gegeven,moet nog steeds kijken of het een F1 of F2 is,maar de bijen die de oogst hebben binnen gehaald zijn F1.
Voordat ik de vraag krijg..hoezo F1 of F2 zal ik hem gelijk beantwoorden.
Oude moer was raszuiver(F0) deels bevrucht door buckfast en deels door nederlandse/carnica bastaarden.
De donkere kleur van de bastaarden is dominant over de leerbruine kleur van de buckfasten.
Dat betekent dat als het nieuwe moertje donker is,het volk een F2 volk is...is zij leerbruin,dan heb ik weer een F1 volk.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » zo 28 jul 2013, 21:23

Ik winter pas in sept in ik heb van oude imker een regel onthouden voor 1 okt moet je klaar zijn F0 bestaat niet het is Pmoer volgens imkers van het forum :lol:
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Alex Mönch » zo 28 jul 2013, 23:45

1 okt klaar vindt ik veel te laat.
Als je volop regen krijgt in september en dan gevolgd door vroeg invallende kou hebben de bijen veel te weinig stuifmeel zowel voor het voeren van de larfjes,als voor de pasgeboren bijen om een goed vet/eiwit lichaam te krijgen.
Als je augustus gebruikt om in te winteren heb je nog wat reserve dagen voor als het een keer vroeg erg koud en nat wordt.
De winterbijen groeien op in een periode met nog behoorlijke hoeveelheden stuifmeel.

VERGEET NIET DAT DE BIJEN ZICHZELF VAN NATURE AL INWINTEREN TIJDENS DE ZOMERDRACHT!!!
Dat de imker de zomerhoning afneemt en ook nog eens een keer pas in september begint met voeren is op zich een erg onnatuurlijke verlenging van het seizoen,die slecht kan uitpakken bij vroeg invallende koude en veel regen.
Dat we de laatste jaren mazzel hebben gehad met het weer in het najaar,wil nog niet zeggen dat we dat voortaan elk jaar hebben.

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Rene » ma 29 jul 2013, 01:22

Hoi Alex,
Bedankt voor je reactie. Ik maak me niet zo druk over de F nummers. Ik was alleen benieuwd of en wanneer je de veger had gemaakt en of je dan alle doppen breekt op de 13e dag.

Ik heb dit jaar een buckfast volk dat al op twee bk en twee hk zat met een moer van vorig jaar pas eind juni geplitst, toen ik meende belegde speeldoppen te zien.
Het voordeel van zo'n veger is natuurlijk dat ze dan een tijdje geen broed te verzorgen hebben en dus veel kunnen halen.
Maar ik heb het volk na ongeveer twee weken opnieuw gesplits in 3 afleggers.
Daarna begon de linde pas. Dus geen honderden kilos honing voor mij. :lol: :lol:
(Heb nu tien kilo in potjes voor eigen gebruik en dat is ook leuk.)

Achteraf vraag ik me af of ik niet beter de doppen had kunnen breken en een extra hk had kunnen toevoegen.

Mijn vraag is aan jou, wanneer besloot je de veger te maken en heb je een dop laten uitkomen of heb je een andere reeds bevruchte koningin ingevoerd?
Ik vraag het zodat ik het dan volgend jaar zelf ook zo kan proberen.
Er zijn zoveel methodes....

Bedankt, Rene

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Alex Mönch » ma 29 jul 2013, 07:05

Rene,

je had beter doppen kunnen breken en een extra honingkamer kunnen geven.
Ik had een probeerseltje om een jonge goed leggende koningin om te ruilen met de oude,maar mislukte...toen op de 13 dag doppen breken en hoorde al een tuter tijdens het breken.
meestal is na een aantal keren doppen breken de zwermneiging er wel weer uit.
mijn omruil actie was eind juni tijdens de linde dracht.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jaap v.Popering » ma 29 jul 2013, 09:20

p.zwartepoorte schreef:Ik winter pas in sept in ik heb van oude imker een regel onthouden voor 1 okt moet je klaar zijn F0 bestaat niet het is Pmoer volgens imkers van het forum :lol:
Ook ik begin nooit voor 1 september met inwinteren .

Jaap v P

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » ma 29 jul 2013, 10:56

Alex ik ben van af 2011 imker en tot nu toe hebben we nog steeds lange na zomer gehad tot nu toe
En ik heb de linden eraf gehaalt bij paar kasten en de rest zo zwaar dat ik heel weinig suiker hoef te voeren ze blijven gewoon halen bij mij maar ik wil gewoon genoeg winterbijen hebben dan mag de moer wel genoeg ruimte hebben als je vroeg inwinnen dan heb je klein broed nest vandaar dat ik later inwinter
En buckfast gaat gewoon door vorig jaar had ik bij 3 volken nog in sep 7 ramen broed de volken zijn mooi groot de winter in gegaan
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Primus » ma 29 jul 2013, 11:35

In de Kempen winterden ze ook pas de eerste week van september in. Maar..... toen waren het nog gewone bijen en gewoon weer.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door petro » ma 29 jul 2013, 13:21

Ik leerde 40 jaar terug al dat je inwintert vanaf ongeveer eind Augustus en in de maand September,altijd zorgen voor 1 Oktober klaar.Daar is niets mis mee,het gebeurt ook wel eens dat ik het wat eerder doe.Door omstandigheden ook wel eens in Oktober gebeurt.In het voorjaar daarna nooit geen verschillen bemerkt.
Petro

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door petro » ma 29 jul 2013, 13:25

Vandaag met frisse moed weer getracht het steeklustige volk te behandelen,ook dit keer "schip gestrand".
Deze keer zelf goed ingepakt maar er waren teveel mensen op de tuinen rondom mij.Gezien de ongelooflijke stroom woedende bijen,dus geen goed idee.(het is namelijk ook nog eens mijn grootste volk.)
Petro

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast