Vergilius vs de bijen

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
dietero
Berichten:4
Lid geworden op:zo 07 nov 2004, 14:45
Locatie:Belgie
Contacteer:
Vergilius vs de bijen

Bericht door dietero » zo 07 nov 2004, 15:15

Hallo. Ik ben hier nieuw op het forum en ik zie dat jullie veel van bijen en Vergilius afweten. Ik moet voor Latijn(ik zit op richting Lat-Wisk) een werk maken omtrent bijen en Vergilius: we moeten een vergelijkende studie maken tussen wat men nu weet over de bij en wat Vergilius erover wist. Waar is hij onvolledig? Werd Vergilius beïnvloed door de goeden? ... Ik zou eigenlijk wel wat hulp kunnen gebruiken daarmee dat ik je deze e-mail stuur. Gelieve zo vlug mogelijk contact op te nemen met mij: dieteroryAPENSTAARThotmail.com
Groeten, Dieter.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door Frans vanTongeren » zo 07 nov 2004, 18:48

Surf naar ...:
Vergilius / de bijen 1 en 2
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =vergilius

dietero
Berichten:4
Lid geworden op:zo 07 nov 2004, 14:45
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door dietero » ma 08 nov 2004, 22:25

Hallo, ja het verhaal had ik al eens overlopen, maar er wordt (volgens mij) in het verhaal niet echt ingegaan op het wetenschappelijke van de bij! Indien ik mij vergis mag je verbeteren! Maar morge ga ik waarschijnlijk het boekje kunnen bemachtigen en dan ga ik het eens tegoei lezen. En omdat ik het boekje nog niet had besloot ik al wat te zoeken op het internet en zo kwam ik uit op het Imkerforum en zag daar het verhaal staan. En van het computerscherm lezen is niet zo gemakkelijk als uit een boek dus besloot ik even te wachten met het tegoei lezen. Ik dacht dat jullie hier op het forum mij misschien op weg konden helpen... Vooral omdat ik zelf al niet veel van bijen afweet en ook omdat Vergilius vermeld stond op het forum en dat jullie dan waarschijnlijk veel over beide onderwerpen zouden weten en mij met wat verbanden/verschillen zouden kunnen op weg helpen... Alle hulp is welkom!!
Groeten , Dieter.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door Henk Klok » ma 08 nov 2004, 23:29

Volgens mij was Vergilius op verschillende punten (voor zijn tijd in ieder geval) wel aardig op de hoogte. Ik geloof dat hij zich door mensen die verstand hadden van de landbouw en veeteelt heeft laten voorlichten, en aan de hand daarvan zijn Georgica heeft geschreven.
Twee dingen kan ik in ieder geval wel aanwijzen waar Vergilius er echt naast zat, en dat is waar hij het heeft over het verkrijgen van een nieuw bijenvolk. Hij geeft een recept waarbij een jonge koe de neus en ogen moeten worden dichtgestopt met klei en daarna (geloof ik) doodgeknuppeld moet worden, waarna het dier in een kleine ruimte met één raam moet worden gelegd. Na de winter zou dan uit de karkas van het dier een zwerm bijen tot leven komen. Meer waarschijnlijk is dat dit een zwerm vliegen oplevert...

Verder noemde Vergilius propolis, de kithars waarmee bijen hun leefruimte mee afdichten, hetgeen bijen bij planten en bomen halen, maagdenwas, een voorvorm van was. Was wordt echter door bijen uitgezweet, en is iets anders.

Er zullen nog meer dingen op te noemen zijn, die kan ik nu niet zo direct boven halen.

Zijn beschrijving van bijen(houden) is wel erg mooi.

Groet,
Henk

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door Frans vanTongeren » ma 08 nov 2004, 23:35

Dag Dieter,
Imkers hadden tot diep in de Middeleeuwen geen goede kennis van de bijtjes. Bijen in een korf kon je niet goed observeren en de middeleeuwers geloofden heilig in wat de Grieken en Romeinen hadden geschreven in de klassieke literatuur.
Na de uitvinding van Huber (nog blind ook !) kwam er meer aan het licht.
Als je leest:
een beroepsimker erbij (Middeleeuwen)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ddeleeuwen
wordt je 'zeker en vast' weer wat wijzer...!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door Oude Essink » di 09 nov 2004, 20:01

Hoi Henk, jij schrijft:
Volgens mij was Vergilius op verschillende punten (voor zijn tijd in ieder geval) wel aardig op de hoogte. Ik geloof dat hij zich door mensen die verstand hadden van de landbouw en veeteelt heeft laten voorlichten, en aan de hand daarvan zijn Georgica heeft geschreven.


In het door Frans geciteerde onderwerp over Vergilius schreef ik zelf het volgende:
Vergilius is een dichter uit de tijd van Augustus. Toen Augustus eindelijk aan de burgeroorlogen een einde kon maken, wilde hij de verkwikkingen van het landleven promoten en klopte daartoe aan bij Vergilius. Deze kopieerde alles wat allerlei wetenschappers uit de Griekse oudheid ( vooral Aristoteles) te vertellen hadden over bijen en maakte daar zijn leerdicht over. Of Vergilius ooit een bij heeft gezien is zeer de vraag. Geen enkele concrete conclusies trekken derhalve over wat hij allemaal te berde brengt;


Onze vriend Dieter zal er een dobber aan hebben.
hennie oes

Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door Henk Klok » wo 10 nov 2004, 08:14

Nog een paar dingen waar men tegenwoordig anders tegen aankijkt:
Vergilius schrijft over het lokken van een zwerm doormiddel van geurige kruiden en het rinkelen van metaal en geluid van cymbalen: dit werd lange tijd nog steeds gedaan. Tegenwoordig is men hier van afgestapt.
Verder schrijft hij over een koning, terwijl bijen een koningin hebben.
De indeling van de werkzaamheden van bijen: Vergilius schrijft dat de ouden bouwen, en de jonge bijen uitvliegen. Het is juist andersom, de ouden vliegen uit en de jonge bijen bouwen (eerst poetsen, dan zorg voor broed, daarna overnemen van nectar etc. van haalbijen, dan raat bouwen, verdedigen volk en als laatste taak het halen van nectar, stuifmeel etc.).

Om het vechten van volken tegen te gaan schrijft hij ook nog dat het gooien van stof over de vechtende bijen dit tegen zou gaan. Dat zou hier best eens kunnen helpen denk ik; door het stof zou het kunnen zijn dat de strijdende volken elkaars verschillende geur niet meer kunnen ruiken, en in verwarring elkaar niet meer bestrijden. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Groet,
Henk

dietero
Berichten:4
Lid geworden op:zo 07 nov 2004, 14:45
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door dietero » vr 12 nov 2004, 12:10

hallo,
allereerst bedank allemaal voor het op weg helpen!!
maar ik heb nog een vraag voor Henk Klok.
Verder noemde Vergilius propolis, de kithars waarmee bijen hun leefruimte mee afdichten, hetgeen bijen bij planten en bomen halen, maagdenwas, een voorvorm van was. Was wordt echter door bijen uitgezweet, en is iets anders. Zou je me dit even beter willen uitleggen? Ik las immers op een site dat Propolis en Kithars hetzelfde zijn!? Ik snap niet tegoei wat je bedoeld met dat stukje. Graag een beetje uitleg!? [;)]

dietero
Berichten:4
Lid geworden op:zo 07 nov 2004, 14:45
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door dietero » vr 12 nov 2004, 12:29

En ook nog dit:
Nog een paar dingen waar men tegenwoordig anders tegen aankijkt:
Vergilius schrijft over het lokken van een zwerm doormiddel van geurige kruiden en het rinkelen van metaal en geluid van cymbalen: dit werd lange tijd nog steeds gedaan. Tegenwoordig is men hier van afgestapt.
je zegt dat men hier vanaf is gestapt, maar kon men hier echt wel bijen mee lokken? en wat gebruikt men nu dan om bijen te lokken?
groeten

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vergilius vs de bijen

Bericht door Henk Klok » vr 12 nov 2004, 17:12

Dietero,

propolis en kithars zijn hetzelfde. Propolis en was zijn twee verschillende zaken.
Vergilius dacht, of in ieder geval zijn tijdgenoten, dat propolis een voorvorm van was was :-)

Ik denk niet dat bijen met geluid gelokt kunnen worden. Lange tijd heeft men dit wel gedacht. Of probeerde men bijen met geluid tot rust te brengen (sommigen zeiden dat metaalklanken bijen een goed heenkomen deed zoeken, omdat het op onweer leek).
Voor zover ik weet gelooft niemand hier tegenwoordig nog in.

Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten