Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Imkerij Witharen »

Volgens mij een prima voorjaar en zomer. Ook hier in NO Overijssel gaat alles als een speer.
Jonge volkjes knallen de kast uit, na 2 weken een 7-ramer met oude moer al in 11 raams kast, en nu alle ramen uitgebouwd. Geweldig.
3-ramers inmiddels in 7ramers, ook die gaan geweldig. Verder is de honing-stroom even stil komen te staan met de paar koude dagen, maar als het een weekje mooi weer is, zit alles vol. Als alles vol zit hebben we 2 dagen werk..

Voor de liefhebber: Er zijn nog volken over! Zie de rubriek 'tekoop'

Jannes
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch »

vandaag een miniplus toren(5 bakjes) een broedkamer met raampjes voorzien van kleine strookjes kunstraat...deze onder een volledig met honing gevulde miniplus broedkamer(6 raampjes) gezet om raathoning te krijgen.
De jonge moer heeft beneden in de toren alles vol gelegd en er is zelfs al weer gesloten darrebroed.
Dit raat honing avontuur is gewoon ff voor de gein :D
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door semar »

vlieger gemaakt van m'n laatste spaarkast,
alles was hopeloos verzopen opoe had al zeker een week niet meer gelegd.
de dadant kasten begingen aan hun 3e honingkamer.
zier er niet slecht uit.
nog maar even een shudzwermpja van het zwaarste volk.
hup dag weer voorbij.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door woutDR »

gisteren 2e keer geslingerd 36kg van 3 kasten

de linde smaak zit er al in ;)
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door hansjochem »

Vandaag darrenbroedige koningin naar dr grootje geholpen en derde honingkamer geplaatst. Alle volken vol met honing
uploadfromtaptalk1403736069837.jpg
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk
edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door edwins »

Vandaag bij 2 van mijn volken geweest. #1 is een kunststof zesramer met jonge moer van 2014, #2 een zwerm van 2013 met erg nerveuse bijen, 2 BK en 1 HK.
Helaas mijn beroker vergeten, maar toch even #1 geopend. Dat bleek een slecht plan, want bij het openen vlogen ze direct mijn kap in. Ik had wel een plantenspuit bij me, maar dat hielp niets dus maar snel gesloten. Snel even in #2 gekeken, maar niet verder dan de HK, want ook daar waren ze erg 'blij' me te zien en ook deze vlogen direct op mijn gezicht af.

Gezien mijn reactie op steken sta ik er tegenwoordig bij als een asbest-deskundige, maar zelfs met deze bescherming was het geen pretje. Heel wat anders dan de lesvolken van vorig jaar, die ik zonder handschoenen kon hanteren.

Gelukkig bericht van Hennie gekregen dat ik 3 minivolkjes kan komen ophalen. Ik hoop snel van de genen van deze 2 venijnige volken af te zijn, want het plan is om 2 van de Buckfast volken te verenigen met deze volken. Buckfast minivolk #3 gaat naar een andere stand.

Ik moet wel snel de moeren in beide volken vinden, anders kan ik niet verenigen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Kroese »

edwins schreef:
Gelukkig bericht van Hennie gekregen dat ik 3 minivolkjes kan komen ophalen. Ik hoop snel van de genen van deze 2 venijnige volken af te zijn, want het plan is om 2 van de Buckfast volken te verenigen met deze volken. Buckfast minivolk #3 gaat naar een andere stand.

Ik moet wel snel de moeren in beide volken vinden, anders kan ik niet verenigen.
Je kunt die F16 volken beter eerst de moeren dooddrukken, en dan over 9 dagen alle redcellen breken.
Vervolgens moeren van de segeberger bevruchtings kastjes er op verenigen.
Is wel veiliger dan de oude er uit halen, en dan direct verenigen. Als ze open broed hebben kunnen ze dat wel eens prefereren.
Ze steken dan de moer uit het bevr. kastje af, en dat is dood zonde ....... :doh:
Je kunt natuurlijk een gok wagen, maar ik kies zelf bijna altijd voor de veiligste weg.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro »

Tjéé,Gister toen ik alles in stelling had gebracht om te gaan slingeren en de ramen gelijk erna weer terug te geven,zei mijn honingslinger;bekijk het maar. :o
Ik moet zeggen ik raak niet gauw in paniek,maar ik zat er nu wel heel dichtbij! Gelukkig een SUPER handige buurman die de slinger aan de praat heeft weten te krijgen en nu draait als 20 jaar terug. :)
Maar hoe dan ook aankomend jaar ben ik wel aan een nieuwe toe waar ook Dadantramen ingaan.De oude heeft zo'n 50 jaar gedraait en is aan een welverdiende rust toe. :!:
Ben gisteravond aan het slingeren geweest en ga er straks weer mee verder,zal trouwens wel moeten aangezien er flink gehaald word en ik geen materiaal genoeg heb. :roll:
Petro :be2:
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch »

Zojuist mijn nieuwe Dadant de derde honingkamer gegeven.....de eerste 2 zitten bomvol...had het beter wat eerder kunnen doen...broednest zit ook al veel verzegelde honing in.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch »

Net klaar met het verven van een miniplus(2 broedrompen)...morgen de latjes uit een Kieler met tyraps aan de miniplus raampjes( bovenlatjes) bevestigen en een 2de broedromp erop morgenavond naar een andere stand brengen.Daar een schudzwermpje laten inlopen om de miniplus wat meer body te geven....voerbak met suikerwater 1:1 erop.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten