Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door p.zwartepoorte »

Vandaag wou ik me koninginnen kastjes die na ameland en flevo zijn geweest leeg maken Tot me verbazing 5 koninginnen liepen erin en ook 4 aan de leg
En mooie f1 moeren
Als iemand nog wat zoekt aan f1
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Zwartepoorte,

Leg uit, F1? lijkt mij dat een koningin die terugkomt van een bevruchtingsstation, mits je de juiste eitjes/larves (dus van een F0/P) gebruikt voor de teelt een F0 is?
Zelfs al oogst je de koningin uit zo'n kastje zitten er F0 eitjes in die doppen worden en weer een F0 worden?
Koningin door Hennie geteeld van Lijn 70 bevrucht in mijn tuintje naast mijn opzet zwembad is een F1, hoef ik niet voor naar Ameland... hoop alleen wel dat die nu in de 6 ramer rondloopt en niet afgestoken is.

Freek
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door p.zwartepoorte »

Koningin die van ameland is geoost en in gevoert in een schudzwerm het bevruchtigsvolkje maakt een nieuwe koningin aan van de larfjes van de ameland bevruchte koningin (Pmoer) die nieuwe koningin word op mij stand bevrucht dus een F1
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Zwartepoorte,

Duidelijk verhaal, kastje was naar bevruchtingstation geweest maar stond al tijdje thuis met koninigin van dop, toen de bevruchting plaatsvond.

Freek
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering »

En het gaat maar door :hive: . Deze keer een bloemenzwerm . Een zwerm heeft zich in een hangende bloem genesteld en ik zag geen andere mogelijkheid dan alles in de schepkorf zetten , in mijn kleed gewikkeld en zo weer in mijn stal gehangen met een korf er boven .

Afbeelding
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Jaap,

Mooi is het wel :D.
Maar ja als je van bijen af wilt minder misschien...

Freek
ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door ndj »

Jaap v.Popering schreef:En het gaat maar door :hive: . Deze keer een bloemenzwerm . Een zwerm heeft zich in een hangende bloem genesteld en ik zag geen andere mogelijkheid dan alles in de schepkorf zetten , in mijn kleed gewikkeld en zo weer in mijn stal gehangen met een korf er boven .

Afbeelding
Dat ziet er goed uit!
ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door ndj »

Een druk dagje gehad. Ik heb een nieuwe kamerdeur gemaakt deze week. Vandaag te pas gemaakt en geplaatst. Snijbonen geoogst, geblancheerd ingevroren.

Een lunch genomen bij de bijen. Zo langzamerhand worden de oude bijen vervangen door de nieuwe. Er vliegen nog wel wat kleintjes, maar de nieuwe zijn veel groter.
Het merendeel is zwart. Er zijn ook opvallend gele bijen tussen.

Vanavond was de 2e behandeling met hive clean. Opvallend hoe rustig dit volkje is. ( Ik had me wel ingepakt. Je weet maar nooit als het regent).
Wat rook er over. Een blik over de straten geworpen. De raat die ik tegen het nest had geplaatst was uitgebouwd. Verder er niks uitgehaald, daar ik de boel al flink zou verstoren.

Morgen op de plank zien was het resultaat is van de behandeling. Twee dagen geen mijt gezien. Ik denk, dat ik overmorgen de eerste rotzakjes kan tellen. Ik zal het voor mezelf bijhouden.
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Primus »

Jaap v.Popering schreef:En het gaat maar door :hive: . Deze keer een bloemenzwerm . Een zwerm heeft zich in een hangende bloem genesteld en ik zag geen andere mogelijkheid dan alles in de schepkorf zetten , in mijn kleed gewikkeld en zo weer in mijn stal gehangen met een korf er boven .

Afbeelding
jaap, is er bij u in de streek dan nog zo'n honingdracht? Ik hou meer dan 40 jaar bijen en heb nooit één zwerm in augustus gehad. Zelfs in juli is dat al een uitzondering hier. Er moet toch een reden zijn waarom die daar nog zwermen. Mij is altijd geleerd dat na midzomer als de dagen op lengte zijn de zwemdrift zienderogen afneemt en hier is dat ook het geval. Geef is een paar woordjes uitleg Jaap!

MVG CP
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro »

Er is geen directe uitleg nodig hoor,hier word rond deze tijd ook nog gezwermd.Soms nog in September 1 0f twee. :o
Petro
Primus schreef: jaap, is er bij u in de streek dan nog zo'n honingdracht? Ik hou meer dan 40 jaar bijen en heb nooit één zwerm in augustus gehad. Zelfs in juli is dat al een uitzondering hier. Er moet toch een reden zijn waarom die daar nog zwermen. Mij is altijd geleerd dat na midzomer als de dagen op lengte zijn de zwemdrift zienderogen afneemt en hier is dat ook het geval. Geef is een paar woordjes uitleg Jaap!

MVG CP
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten