Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Maykel Schollen
Berichten:25
Lid geworden op:wo 13 aug 2014, 08:30
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Boxtel
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Maykel Schollen » zo 17 aug 2014, 00:17

Freek schreef:Hallo Alex dit betreffen geen redcelmoeren omdat ik in de twee kielers waar het invoeren van een onbevruchte moer mislukte en dus geen broed in zat elk een stukje raat met eitjes uit een volk heb ingehangen.
Is primitief dat wel maar geen redcelmoeren

Freek
Dat zijn dan toch juist wel redcelmoeren? Of heb je een soort van boogsnedemethode toegepast?

Groet Maykel
Carnica imker en koninginnenteelt

Huisdieren:
6 Border Collies
3 Mierenkolonies: 1 Formica Cunicularia, 1 Lasius Niger en 1 Messor Barbarus
20 Koningspythons (Python Regius)
En bijen natuurlijk!!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 aug 2014, 08:49

Volgens mij zijn ook de moeren welke geteeld zijn uit een boogsnede in een moerloos volk redcelmoeren . Waar overigens niets mis mee is .

Jaap v P

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek » zo 17 aug 2014, 08:52

Makel

Redcelmoeren worden op 3dagen oude larven en eitjes aangezet. Omdat die van de larven het eerst rijp zijn krijg je dan na 13dagen een redcelmoeren van mindere kwaliteit dan een moer uit een eitje.
Ik heb de bijen echter alleen eitjes aangeboden en heb dus een moer uit een eitje dus een zonder de nadelen van een redcelmoeren uit een larve.
Freek

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door A.A. Staals » zo 17 aug 2014, 10:11

Freek schreef:Makel

Redcelmoeren worden op 3dagen oude larven en eitjes aangezet. Omdat die van de larven het eerst rijp zijn krijg je dan na 13dagen een redcelmoeren van mindere kwaliteit dan een moer uit een eitje.
Ik heb de bijen echter alleen eitjes aangeboden en heb dus een moer uit een eitje dus een zonder de nadelen van een redcelmoeren uit een larve.
Freek
Freek
Jij werkt niet met redcel moeren?
Jou Carnica P moer komt voort uit een ongeveer 1 dag oude larve. Kwaliteit :?: :naughty:
Van jou Buckfast moeren weet ik het natuurlijk niet, maar ik vermoed dat die op de zelfde manier verkregen zijn.
Maar maak je niet ongerust, volgens mij merkt niemand in de praktijk het verschil tussen een zwermcel moer of een moer verkregen door overlarven of uit een redcel.

ad staals

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch » zo 17 aug 2014, 10:32

Voor alle duidelijkheid,ik heb niks tegen redcel moeren,mits ze uit een sterk volk komen en er geen oude larven gebruikt zijn om doppen op aan te zetten.
(Overlarven met 1 dags larfjes)
Zo n kleine kieler,waar dan ook nog eens weinig bijen inzitten,zou ik nooit gebruiken.
Zeker in dit geval,waar het uitlopen van het moertje toch wel erg lang duurde(kou) vindt ik het risico op een slechte moer veel te groot.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek » zo 17 aug 2014, 11:05

Alex het zijn moeren van eitjes.
Ik heb een stukje raat met alleen eitjes en geen larven aan die kielers gegeven,aan het toplatje vastgemaakt met elastiek.
Maar verder nu ik dit al een paar keer heb gedaan, ben ik het wel met je eens dat die kieler te klein is om betrouwbare moeren te maken. Vaak blijven er maar weinig bijen bij de. Dop in de kieler achter ook wordt de larf die uit het eitje komt onvoldoende gevoed. De koningin die eruit voortkomt is vaak kleiner dan een koningin geteeld in een normale kast. Ik kan beter gaan overlarven met eendagslarven in nicot kooitjes denk ik om zelf een paar goede moeren te telen. Nooit eerder gedaan maar denk wel beter eens te gaan doen want een moer moet van vgoede kwaliteit zijn anders is er niks aan. Misschien dat ik wanneer er een tussen zit die visueel goed oogt en goed legt dat ik die op een carnica met brakke moer zet met een krant ertussen uiteraard na verwijderen van die brakke moer.
Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 aug 2014, 12:17

Freek schreef:Alex het zijn moeren van eitjes.
Dit zou betekenen dat , moertjes op de zestiende dag na het moerloos maken van een volk , geen redcelmoeren zijn ?? :roll: :roll:

Jaap v P

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek » zo 17 aug 2014, 13:14

Jaap i.d.d. Want dat zijn moertjes van eitjes en dat zijn goede want die zijn van jongs af aan als larve verwent met koninginnegelei. Moertjes van 3dagen oude larven krijgen de koninklijke behandeling met koninginnegelei pas vanaf dag 3.
Aalster je maar breek je na 9 dagen alles uit en hang je dan eitjes in dan krijg je weliswaar een redcelmoeren maar niet eentje met de nadelen ervan omdat ie vanaf het eerste moment koninginnegelei heeft gehad. Aalster je en breek je niet na 9 dagen maar laat je na 13 dagen de eerste uitlopen heb je een moer van een 3 dagen oude larve met de nadelen daarvan
Freek
Laatst gewijzigd door Freek op zo 17 aug 2014, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Kroese » zo 17 aug 2014, 13:16

A.A. Staals schreef: Jou Carnica P moer komt voort uit een ongeveer 1 dag oude larve. Kwaliteit :?: :naughty:
Van jou Buckfast moeren weet ik het natuurlijk niet, maar ik vermoed dat die op de zelfde manier verkregen zijn.
ad staals
Ik denk dat "buckfast telers" ook niet omlarven ouder dan 1 dag :naughty: Voor mezelf gesproken neem ik ze erg klein (halve dag?) onder een breiloupe met een +3 Brilletje op mijn neus. :dance: Dus als je over kwaliteit spreekt?
En dan toch nog moertjes die wat eerder uitlopen dan andere lijnen(zijn niet op 3daagse larven geteeld :D ) :think:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 aug 2014, 13:23

Freek schreef:Jaap i.d.d. Want dat zijn moertjes van eitjes en dat zijn goede want die zijn van jongs af aan als larve verwent met koninginnegelei. Moertjes van 3dagen oude larven krijgen de koninklijke behandeling met koninginnegelei pas vanaf dag 3.
Aalster je maar breek je na 9 dagen alles uit en hang je dan eitjes in dan krijg je weliswaar een redcelmoeren maar niet eentje met de nadelen ervan omdat ie vanaf het eerste moment koninginnegelei heeft gehad. Aalster je en breek je niet na 9 dagen maar laat je na 13 dagen de eerste uitlopen heb je een moer van een 3 dagen oude larve met de nadelen daarvan
Freek
Laten wij even op een rijtje zetten .

Zwermcellen worden aangezet in moergoede volken .

Redcellen in moerloze volken .

Omlarven zijn ook puike moeren al zijn deze soms 1 tot anderhalve dag oud . :think:

Maar twee a drie dagen .....Ho maar . Gooi deze maar weg :o :o :roll: :roll: :whistle:

Ik waag het te betwijfelen of dit in een dertigraamsvolk te herkennen is . :think: :think:

Jaap v P

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten