Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door LWPisa » ma 14 nov 2005, 21:42

Ria,

De gekochte moeren, zijn die bij jullie overwinterd of komen die net bevrucht uit het zuiden waar het seizoen vroeger is?

mvg,
L

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door heidecap » ma 14 nov 2005, 22:48

Lennart, Ria schrijft dat ze moeren uit het zuiden koopt en deze in de eerste helft van mei invoerd in broedafleggers.

Ria, een verhaal apart, daar bij jullie. Best vreemd dat als de grote dracht pas eind juni begint dat je al begin mei ongestraft broedafleggers kunt maken.
Klinkt een beetje tegenstrijdig voor een prduktiebedrijf zoals jullie zijn. Maar je zei al; je kunt Canada niet met Nederland vergelijken ...

Groeten, Thomas

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door Ria van den Berg » di 15 nov 2005, 03:32

Hoi Lennart,

De eerste koninginnen komen meestal uit Hawaii (Kona Queen). Soms komen ze uit het zuiden van British Columbia (Kettle Valley Queens), die zijn dan wel overwinterd. We proberen vaak goede (onze keus) koninginnen terug te sturen om van na te telen. De dochters (bevrucht door de darren van de konininginneteler) worden in vijframers binnen overwinterd en komen dan na de winter, die daar korter en milder is dan hier, terug.
Thomas, de echte dracht begint eind juni, maar zo'n dracht komt in Nederland nauwelijks voor en als het zo is staan er veel meer bijenvolken op een veld dan bij ons. We hebben vanaf begin april een goede wilgendracht (minstens vier soorten wilg achter elkaar) en dan komen de paardebloemen, meegenomen door de Europese immigranten,maar ze voelen zich hier heel erg thuis ; velden vol bij boeren die niet te fanatiek spuiten. Dan zijn er nog frambozen en "chokecherries" en "saskatoons" bij de kreken. Koninginnetelen gaat prima tijdens de paardebloemdracht, maar als er echt hele sterke dracht is, willen de volken slecht cellen bouwen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door Ria van den Berg » do 17 nov 2005, 04:56

Hallo Arno,

Hier zwermen ook oudere moeren eerder dan jonge. Als het volk erg groot is en de dracht gaat niet volgens het boekje, zwermen ook de jonge moeren. De Noordamerikaanse carnica's zijn zwermlustiger dan de ligustica's en we zien verschillen tussen de lijnen.
Je schrijft :
"Gemiddeld worden daar 15 tot 30 koninginnen per week geproduceerd."
Moeten daar niet wat nullen achter ? Hier worden tot 60 cellen per bouwvolk aangeblazen, het succes ligt toch bij die beroepsmensen wel boven de 50% ? Kona Queen op Hawaii produceert, als ik het goed heb onthouden, 250 000 moeren per seizoen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door Kroese » do 17 nov 2005, 13:19

Ria van den Berg schreef:
Je schrijft :
"Gemiddeld worden daar 15 tot 30 koninginnen per week geproduceerd."
Moeten daar niet wat nullen achter ? Hier worden tot 60 cellen per bouwvolk aangeblazen, het succes ligt toch bij die beroepsmensen wel boven de 50% ? Kona Queen op Hawaii produceert, als ik het goed heb onthouden, 250 000 moeren per seizoen.

Dag Arno, Bertus, Ria
Net als Ria sta ik raar te kijken over die lage produktie van bevruchte moeren. Met een tiental sterke pleegvolken en een grote broedstoof (diepvrieskast) kun je wekelijks honderden rijpe doppen produceren. Deze 10e dags doppen kun je in Bevruchtingskastjes (Nuc's) inhangen. Via deze wijze kun je om de 2 a 3 weken een bevruchte moer in deze kastjes produceren. Van een aantal goedgekeurde teeltkoninginen natelen geeft je de mogelijkheid om de productie capaciteit van je bijenstand aanmerkelijk te verbeteren.

Als het door de raseigenschappen niet mogelijk is om meer te produceren, zullen deze 15 a 30 koninginnen veel te duur zijn voor de verkoop.

In Nieuw Zeeland doet men een beschermhuls om de 10 daagse dop, en hangt men deze tussen de ramen van een moergoed volk met een oude leggende moer, die aan vervanging toe is.

Zelf goede doppen telen lijkt mij net wat beter dan de redcel moeren die volgens het verhaal van Arno daar wordt toegepast.


Mijn compimenten voor de informatie. zoals altijd lees ik het erg graag. Ook de foto's zijn zeer welkom. Dank.....
Hennie......

Apiario-Florin-Brasil
Berichten:52
Lid geworden op:di 14 sep 2004, 09:00
Locatie:Brazil
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » za 19 nov 2005, 10:40

Ja Ria dat denk ik ook, mijn nummers zijn niet helemaal juist, zal dat nog eens natrekken, onze vrind Robson produceert 200 tot 250 koninginnen per maand, dat is wel een feit. Soms iets meer soms iets minder.

arno

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door Ria van den Berg » zo 20 nov 2005, 19:35

Arno schreef :
"Een dergelijk systeem is in Brazilie ondenkbaar. Daar zijn de bijen te agressief voor. Als 40 kasten op een trailer staan, kortjes bij dichtjes, wordt het een levensgevaarlijke situatie. Het kan leiden tot de dood van de imker, als deze met de kasten aan het werk gaat."

De Braziliaanse bij wordt niet voor niets beschreven als "killer bee". Maar de manier waarop jij er over schrijft, maakt het allemaal toch veel minder eng dan de meeste mensen, die nooit iets met dit type bij te maken hebben gehad, zich voor stellen. Ik heb al sinds vorig jaar de neiging om je te vragen hoe het is om met geafrikaniseerde bijen te werken, maar was bang voor overspannen reakties. Als ik luister naar mensen, die ermee werken,hoor ik dat het in het algemeen wel mee valt. Het is anders dan met Europese bijen, maar er zijn ook voordelen, zoals b.v. de varroatolerantie en het goed bestuiven van kleine hoeveelheden. Er zijn gradaties in het geafrikaniseerd zijn, weet je hoe het met jouw bijen is gesteld ?
Verhuizen is een stuk moeilijker dan hier ! De bestuivers in Zuid Alberta laden vier volken op een pallet met een heftruck en dan gaat er niet eens altijd een net over. Maar bij jullie is arbeid waarschijnlijk makkelijker beschikbaar en hoeft alles niet zo vlug als hier.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door Ria van den Berg » wo 23 nov 2005, 03:36

Jammer voor mij, want ik houd wel van die bijenverhalen daar in Brazilie, maar gelukkig ben je weer veilig thuis, Bertus.
Toen ik vanavond nog eens naar de foto's keek, viel me op dat die bij het hoofdstukje "professioneel systeem voor koninginneteelt" vijramers (?) laat zien die keurig in het gelid staan. Hier zetten we ze meestal kris-kras door de stand, vanwege het vervliegen. Is er een reden om ze zo mooi op een rij te zetten ?
Op een andere foto zag ik iets dat op een enorme beroker leek, ik heb gehoord van mensen die met geafrikaniseerde bijen werken, dat ze erg veel rook gebruiken, vandaar de "kingsize smoker" ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door Oude Essink » wo 23 nov 2005, 12:32

Hallo Ria, ik citeer je even:
Op een andere foto zag ik iets dat op een enorme beroker leek, ik heb gehoord van mensen die met geafrikaniseerde bijen werken, dat ze erg veel rook gebruiken, vandaar de "kingsize smoker" ?

In mijn archief heb ik nog een paar foto's van zo'n beroker en het effect wanneer deze "in functie" is:
..
Afbeelding
..
Afbeelding

met groet,
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Reacties over reisverslag Brazilia 2005.

Bericht door apiario » wo 23 nov 2005, 15:48

De beroker is dezelfde als die Arno heeft ik heb er zelf veel mee gewerkt inderdaad gaf ik daar wat meeer rook als hier, maar niet overdadig meer.
Wat ik ook wel eens leuk vond was om die blaasbalg eens vlink heen en weer te halen. Nou dan krijg je het resultaat wat op de foto tezien is
De brandstof die Arno gebruikt is gedroogde bonenstro

Ja wat de agresie betreft van de bij,daar heeft Arno het al vaak overgehad, er is goed mee te werken, maar je moet geen verkeerde dingen doen. Wij als Europeanen moet daar anders imkeren als dat we hier gewend zijn.leer eerst daar de biologie van de bij kennen voor dat je van start gaat,dan is er niets aan de hand.

PS Ik stuur nog een foto naar Hans. Waar de hele straat vol met bijen was en uiteindelijk in garage neer streek. Als dat hier in Nederland was gebeurd had de TV bol gestaan. Daar: verblikt of ver bloost er niemand.(En ik kan het weten ik stond er tussen)

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten