BIJzondere locaties

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
BIJzondere locaties

Bericht door dickvanleeuwen » zo 27 apr 2008, 20:13


Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door Wim Joosten » ma 28 apr 2008, 10:01

Dat vind ik een heel leuk initiatief. Het promoot de bij en de honing.
Ik ben benieuwd naar de afloop hiervan.

Met vriendelijke groet,
Wim

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door Hugo » ma 28 apr 2008, 10:47

Hoi,

Iemand enig idee hoe het met het bijenkunstproject in Amsterdam is verlopen ?

Zie http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3233

mvg,

Hugo (1/2 Bezige Bij)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door Bart de Coo » ma 28 apr 2008, 13:08

Ik las dat artikeltje waar Dick op wees en ik dacht, niets nieuw onder de zon. Aan de Piet Heinkade in Amsterdam staan al weer een paar jaar bijenkasten in dat grote kunstwerk met die tafels.

Dus Hugo was me voor.

Maar hoe zou het nou gaan met die volken? Vraagt Hugo. Ik ben er toevallig vorige week zaterdag met de trein langsgereden en je begrijpt dat ik dan altijd vanuit het treinraampje de horizon afspeur. En ja hoor, ze stonden er nog! Dus laten we maar veilig aannemen dat die kasten nog steeds bevolkt zijn.

Wat ik mij op mijn beurt afvraag, dat is wie die kasten verzorgt. Want wat een klerewerk om iedere keer met een ladder dat enorme kunstwerk op te klauteren. En hoe ga je al je materiaal op en neer slepen? Om nog maar te zwijgen van een bomvolle honingkamer!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door dickvanleeuwen » ma 28 apr 2008, 15:38

Het artikel start met; "Zijn eerste bijenvolk zwermt sinds gisteren door de binnenstad, afkomstig uit een kast op het dak van het stadhuis".

Midden in Nijmegen ben ik eens een zwerm tegen gekomen die zonder koningen verkleumd op straat was beland. De meeste mensen liepen er gillend met een boog omheen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door Bart de Coo » di 29 apr 2008, 22:15

Vandaag een uitgebreid item op Volkskrant-tv:

http://www.vk.tv/eten

Je moet even zoeken tussen de verschillende onderwerpen, maar je vindt het filmpje vanzelf.

Maar wat een onzin allemaal zeg. Laten we wel wezen. Een zekere Olivier Darne uit Frankrijk heeft in Utrecht een paar bijenkasten neergezet. Hij trommelt vervolgens de pers op, hangt een esthetisch l@#$%lverhaal op, en kijk eens aan, een kunstwerk! En afgezien daarvan, alsof stadshoning iets nieuws zou zijn. Wereldberoemd zijn bijvoorbeeld de bijenkasten in het Parc du Luxembourg in zijn eigen Parijs. Het verschil met die kasten is alleen dat de eigenaars ervan het artistieke gezwam achterwege laten. Maar respect Olivier voor alle aandacht die je hebt weten te genereren, echt respect!

Toch bevat het filmpje wel wat leuke wetenswaardigheden. Bijvoorbeeld dat stadshoning totaal niet verontreinigd is, dat de honing vaak beter smaakt dan 'plattelandshoning' en dat de dracht vele malen gemeleerder en uitbundiger is dan buiten de stad.

Tot zover Olivier. Gauw over tot de orde van de dag.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 apr 2008, 00:21

Toch bevat het filmpje wel wat leuke wetenswaardigheden. Bijvoorbeeld dat stadshoning totaal niet verontreinigd is, dat de honing vaak beter smaakt dan 'plattelandshoning' en dat de dracht vele malen gemeleerder en uitbundiger is dan buiten de stad.


Ja en geloof jij dat Bart??

jp

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door Astrid Schoots » wo 30 apr 2008, 15:13

Bart de Coo schreef:
(..) Aan de Piet Heinkade in Amsterdam staan al weer een paar jaar bijenkasten in dat grote kunstwerk met die tafels. (...) Wat ik mij op mijn beurt afvraag, dat is wie die kasten verzorgt. Want wat een klerewerk om iedere keer met een ladder dat enorme kunstwerk op te klauteren. En hoe ga je al je materiaal op en neer slepen? Om nog maar te zwijgen van een bomvolle honingkamer!
Groet, Bart

In het 'tafelblad' waarop de kasten staan, zit een luik met een uitschuifbare ladder, die je met afstandsbediening naar beneden kan laten zakken - en ook weer dichtklappen terwijl je met de bijen bezig bent. Onder de reuzentafel kan je met gemak je auto parkeren, dus met de volle honingbakken hoef je niet ver te sjouwen.
Er was al behoorlijk wat dracht in de buurt, maar de stadswijkaanplant (bomen, struiken en een miljoen bollen) heeft door dit bijenproject een enorme zet gekregen, ook in samenwerking met de bewoners.
Astrid

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door Astrid Schoots » wo 30 apr 2008, 15:30

Bart de Coo schreef:
Maar wat een onzin allemaal zeg. Laten we wel wezen.
Een zekere Olivier Darne uit Frankrijk heeft in Utrecht een paar bijenkasten neergezet. Hij trommelt vervolgens de pers op, hangt een esthetisch l@#$%lverhaal op, en kijk eens aan, een kunstwerk!
(...) Tot zover Olivier. Gauw over tot de orde van de dag.
Groet,
Bart

...over tot de orde van de dag...
Wat ik zo sympathiek aan de projecten van Olivier vind, is juist dat hij het in 'de orde van de dag' binnenbrengt.
Zoals in Parijs, waar hij bij Gare du Nord een veld phacelia inzaait en er tijdens de bloei ligstoelen en strobalen neerzet, zodat iedereen in zijn drukke lunchpauze onder bijengezoem even kan bijkomen. Met onverwacht bijkomend resultaat dat zelfs de (soms verborgen levende) omwonenden hun flats verlaten en er gezellig mintthee gaan serveren. Enzovoorts, vele leuke voorbeelden, zie het komende meinummer Bijenhouden. Ik hoop dat ik je daarmee iets milder kan stemmen in je oordeel.
Astrid

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: BIJzondere locaties

Bericht door dickvanleeuwen » wo 30 apr 2008, 16:43

Het is in mijn ogen meer dan een pr stunt.

Dit vind ik trouwens ook een geweldig verhaal! http://www.kunstinutrecht.nl/index.cfm?art_id=775&chapter_id=9Zouden de kunstenaars iets met elkaar van doen hebben? Bekijk ook het filmpje van Lisette Verkerk. Handig die steiger om kasten op te zetten. http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/188754

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten