Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 feb 2013, 16:33

Volgens mij passen er in die Kirchainers ook twee losse plastic bekertjes. Ik ga dit vanavond uitproberen.
Ik heb 4 verschillende typen Kirchainers (of mss wel 5). DAAR WORD IK NU PAS SCHIJTZIEK VAN MENEER ALFA :D
De handigste zijn met losse uitneembare voerbak of het ouder type met houten wandje. Die leeggekomen plaats kun je dan met raatjes opnieuw vullen en dan krijg je geen wildbouw en het is het volkje iets robuuster (en kan meer bijtjes kweken).
Dit jaar ga ik ook voor het eerst de opzetstukjes gebruiken. Die staan al 5 jaar te wachten op gebruik :D . Daar staan ze dus renteloos en zijn al drie verhuizingen gepasseerd. Soms kan het zo verkeren:).

Verder zal ik het uitproberen om ze op het prgramma van 55 graden te doen. Probleem is dat ik zeer duurzame verf heb gebruikt (geen muurfverf die ook door velen wordt toegpast! maar mat opdroogt). Ik vraag me af dat mijn verf goed blijft hechten met 1 uur 55 graden vaatwaseer of toch hier en daar beschadigt . Maar ik zal er 1 insteken en dan weet ik het. Lekker proper.....

Ik vandaag allemaal oude overhead sheetjes mee kunnen nemen om de kirchanes af te dekken. Deze werden weggegooigd en kosten dus niks. Ik wilde eigenlijk wat anders...robuuster plastic, maar dit voldoet ook en is mooi transparant. Je kunt hier ook diepvrieszakjes voor gebuiken.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Erik Konijn » di 12 feb 2013, 16:54

Hallo Jelte,
Leg jij ook iets op de suikerdeeg tegen verkleven?

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » di 12 feb 2013, 17:01

Ik leg een krantje op maat van de voerbak erop en puntjes knip ik eraf tot ze bij het voer kunnen de rest doen ze zelf en de bijen verkleven zeker niet
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » di 12 feb 2013, 17:42

Zit ik na omroep Brabant te kijken na de carnaval tv wat zie ik staat tinus in de studio met zijn honing en mede jij wou na die leuke meiden toe :) of niet tinus
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door HeHo » di 12 feb 2013, 19:02

Ik vandaag allemaal oude overhead sheetjes mee kunnen nemen om de kirchanes af te dekken. Deze werden weggegooigd en kosten dus niks. Ik wilde eigenlijk wat anders...robuuster plastic, maar dit voldoet ook en is mooi transparant. Je kunt hier ook diepvrieszakjes voor gebuiken

driepvieszakjes of folie is lastig als het waait, kom je handen tekort.
ik had bij mijn eerste segerbergers doorzichtige afdekplaat gekocht, die ik niet gebruik.
Die heb ik nu geknipt voor de kieler kastjes, zitten er precies 4 in.
Ik heb kastjes met de losse voerbakjes. er zijn ook bekertjes van 150 cc misschien dat die wel passen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 feb 2013, 20:45

Normaal werk ik altijd met losse suiker in de bevruchtingskastjes, maar daar wil ik vanaf. Ik besprenkel die dan met wat water (niet teveel ineens gieten!) en de bijen gaan dan nooit verkleven. Ook als ik die volkjes langer aanhoudt, dan voer ik bij met losse suiker.
Niettemin losse suiker knoeit wel in bepaalde gevallen. Als je per ongeluk tegen een kastje aanstomt of als het valt ligt al je suiker in het kastje. Dat heb je niet bij de twee bekertjes met apifonda.
Mss. maak ik nog een gaatje in het plastic boven de bekertjes. Ik hoef het volkje dan niet te openen en kan dan door het gaatje losse suiker in het kastje gieten.

Het probleem met losse suiker is tevens dat de bijen er mee aan de haal gaan. Ik heb vaak genoeg gezien dat ze het beetpakken tussen hun kaken en mee naar buiten nemen!

Afdekken van de apifonda met een papiertje lijkt me een goed idee. Maar is je apifonda dan niet veel te nat als ze verkleven??

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 feb 2013, 21:01

Paul,

heb jij je Apidea's geverfd in de vaatwasser gehad?

gfr
JP

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » di 12 feb 2013, 21:35

in bevruchtingskastjes moet je geen los suiker gebruiken
dat werkt niet
apifonda blijft lang natter dan ambrosius deeg die is heel snel droog dus niet geschikt voor de kastjes op aanrader va een bekende buckfast teler is apifonda beter geschikt voor bevruchtings en als je krantje erop legt en dan puntjes weg knipt verkleven er echt geen bijen ze vreten de krant weg als ze bij het voer willen
jp nee ik had ze on geschilderd in de vaatwasser gedaan
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 feb 2013, 23:46

in bevruchtingskastjes moet je geen los suiker gebruiken

He Paul,

alles KAN in een bevruchtingskastjes als het maar zoet is :D :lol:

gr.

Ik vrees voor mijn verf!
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door alfa vulgaris » wo 13 feb 2013, 01:37

Het wordt een heel andere discussie. :D

Ik snap dat niet.

Bijen zonder raat en dan droog voer geven.
Is dat niet gemeen?

Ik heb geleerd dat als je bijen 1:1 gaat geven dat dan het raatbouwen sneller gaat.
Hele voksstammen geven deeg.

Ik snap dat vervoeren lastig wordt met bijen aan het vloeibaar voedsel.
Ook zie ik dat als je niet oppast ze zo het hele kastje vol suikerwater rammen en de koningin amper plek heeft om te leggen en dus niet goed kan beoordelen of ze mooi legt.

Ik zal zelf wel met het antwoord gekomen zijn ,maar ik heb toch lekker 1:1 suikerwater aan m'n bevruchtingsvolkjes gegeven en dat ging priiima :hive: .Grote bulten was mul eronder!

Ik heb geloof ik KIeler maar dat lijkt wel een Kirchainer met een ander deksel.
2 x 200 cc bekers,van die doorzichtige feestje bekers de rand eraf knippen, passen precies in het voercompartiment.
Zooitje van die ouwerwetse rietjes door de helft erin hoppa.

Ik meende dat als je ze ongeveer verspreid over een week een halve liter 1:1 had gegeven dat ze er wel klaar voor waren.
Dan moest je ze daarna hele kleine beetjes voeren anders slepen ze te veel voer in het nest.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten