Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door buzzer » wo 17 jul 2013, 18:55

[quote="Rene"]Ik was er ook, iets na half elf, (sorry Paul, ben blij dat alles in je auto paste!)
Ik hoorde bij de stand van de werkbij dat ze vanochtend hadden afgebeld ivm ziekte.
Dus geen opzet, ze hadden vast heel veel tijd in de voorbereiding gestoken.

Als dat zo is dat ze veel tijd in de voorbereiding hadden gestoken, dan hadden ze vast wel een vervanger achter de hand gehad............ :doh:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Rene » wo 17 jul 2013, 19:57

De humor hier is net zo droog als de grond op mijn volkstuin :lol: :lol: :lol:

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » wo 17 jul 2013, 23:10

Vandaag moest ik vrij onverwacht behoorlijk wat kunstraat maken.
Door de goede dracht zijn al mijn Honingkamers vol en heb ik snel broedkamers besteld om te gebruiken als HK.

Daarom moest ik bij deze voor het kunstraat gieten zeer ongunstige temperaturen toch voor mijn doen behoorlijk wat maken.

De omgevings-temperatuur was 26 gr. Ik heb de koeling van mijn nieuwe watergekoelde kunstraatpers een 20 min. van te voren aangezet en tot mijn grote vreugde waren de siliconenplaten helemaal steenkoud (wel een blok ijs in de emmer gegooid).
Ik heb in een uur 22 vellen kunstraat kunnen gieten en dat stemt mij zeer tevreden.

Dus met temperaturen rond de 10-15 gr. in het najaar of de winter moet dat makkelijk te verdubbelen zijn.

Kortom ik ben een zeer tevreden imker/kunstraatpersjes maker
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 18 jul 2013, 00:40

Ik heb het afgelopen weekend kunstraat gewalst. Mijn kunstraat was ook op. Ik heb het niet precies bijgehouden hoeveel in het uur, maar ik schat ook zoiets. Het mooie van dit walsje is: de platen breken niet. Ik wil nooit weer anders. Vanaf nu ga ik alleen nog walsen. Ik snap eigenlijk niet waarom al die mensen kunstraat persen? Waarom waarom...

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 18 jul 2013, 00:53

Vanavond 6 bijenkasten opgehaald van de mosterd (er bloeide nog 1%) en naar de Balsemien verplaatst, samen met mijn nieuwe lief. Meteen een goede test. Ze waren wel zwaar. Een Segeberger op 2.5 halve broedkamer vol honing gaat nog, maar dan Kempisch 20 mm met 2 halve hoogsels vol honing is niet te tillen. Ik ga ook niet weer reizen met Kempisch. Dat is een kast voor op de thuistand (en niet gepensioneerden)

Al met waren de bijen pas half elf binnen! Dan moesten we ze nog opladen en verplaatsen naar de Balsemien aan de rivierdijk. Daar moest ik nog de stand inrichten (brandnetels wegknippen + worteldoek + paletten); het was al donker eer we de kasten konden neerzeten. Het stikt er van de konijnen en dus was het oppassen geblazen dat we niet in een konijnenhol stapten. Al met al 24:00 stonden de kasten en ik blij.
Zo reizen met de bijen heeft wel wat. In zekere zin nostalgisch. Het is soms loodzwaar (zeker met volle kasten) maar ik doe het graag.

Mocht het weer zo blijven dan beloofd het een goede oogst te worden. 1 Balsemien bevat 100den bloemtjes en de soort bloiet bloeit nog minstens 4 weken.
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door A.A. Staals » do 18 jul 2013, 08:08

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Al met waren de bijen pas half elf binnen! Dan moesten we ze nog opladen en verplaatsen naar de Balsemien aan de rivierdijk. Daar moest ik nog de stand inrichten (brandnetels wegknippen + worteldoek + paletten); het was al donker eer we de kasten konden neerzeten. Het stikt er van de konijnen en dus was het oppassen geblazen dat we niet in een konijnenhol stapten. Al met al 24:00 stonden de kasten en ik blij.
Zo reizen met de bijen heeft wel wat. In zekere zin nostalgisch.
JP
Je zou kunnen overwegen bijen 's morgens vroeg te verplaatsen. Hoef je niet te wachten tot ze binnen zijn en je ziet meer.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 18 jul 2013, 10:41

Dat die ik ook wel eens, maar mijn 'hulpjes' kunnen of willen niet altijd 's-ochtends (zoals nu het geval was). En ik wilde elke bij meehebben: ik wilde niet dat er steken zouden vallen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door buzzer » vr 19 jul 2013, 18:02

Vandaag snel een BK erbij gemaakt want de kasten bruisen van de bijen. Afgelopen week op één van de volken een bk en hk gezet en zojuist bij de inspectie zag ik dat alles mooi is uit gebouwd en de bk al vol honing zit. Voor de rest een volk op één bk zit al krap in de ruimte in z'n 3(!!!!) hk's. Hier heb ik net een extra bk onder gezet. Als ik zo uit de losse pols weeg al gauw 60kg van twee volken. Komende week slingeren en hopen dat ze nog wat voor de winter uit de natuur halen. :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Alex Mönch » za 20 jul 2013, 22:26

vandaag weer 2 miniplus kastjes gekocht om de apidea raampjes met bevruchte moeren van de Hoven in te gaan hangen.(gebruik hiervoor tyraps)
zijn alweer geschilderd :D
Ook deze worden weer versterkt met kleine schudzwermpjes en opgebouwd tot 3 broedrompen om op in te winteren.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op zo 21 jul 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Alex Mönch » zo 21 jul 2013, 09:18

Afbeelding
De ingang met een uitgefreesd blikje....onder ingang blikje dicht met tape Afbeelding
Klaar voor gebruik :D

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten