Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » za 09 nov 2013, 11:33

Zo juist na me zorgen kindje wezen kijken het volk is wat minder dan vorige week en op de la lagen mijten en ik had niks te verliezen dus ik heb een raam gelicht mij verbazing was dat er broed erin zat zoals open broed en gesloten en moer liep nog rond ze hielde Het goed warm
We wachten wel af tot de kerst of 5 gr met oxaalzuur druppelen hoe het er dan bij staat
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door alfa vulgaris » za 09 nov 2013, 23:46

Dat is dan 2 van 10 Paul?

Ik heb ook al 1 van 9 die erg klein is.
Schudzwerm met bijschudzerm met een zelf overgelarfde Koningin die geen varroabestrijding heeft ondergaan.
Ik geloof dat de bijen bij mij nog steeds zelf betere koninginnen maken.

Natuurlijk dit jaar weer net zolang gewacht dat de boel op ploffen stond maar dat heeft me wel een paar mooie koninginnen opgeleverd.Geoogste zwermcellen dus. Volgensmij moet je het goed doen met starten en plegen om die te evenaren.

Gemerkt voor de bruidsvlucht :D ....eigelijk toch wel het leukst en dan kun je ook niet een bevruchte moer vermoeren.

Ah ja.en ik had dit jaar voor het eerst een stille wissel..nou ja één die dan ook werkelijk aan de leg gekomen is :oops:
Ze is groot,nog niet heel erg overtuigd dat het een goede is maar het volk is nog aardig groot.
Wel mooi,had het volk al even niet open gehad en wist aan de wasmul dat er iets loos was.
Ik geloof dat ik gezien heb dat er nog broed van de oude koningin uitliep toen de jonge al aan de leg was.

En Paul...kerstboom of winterjas maakt niet zoveel heh....het volk wat je oxaal geeft moet BROEDLOOS omdat het niet in het broed werkt. Als er nog broed inzit maak je niet genoeg mijten dood dat het op de lange duur helpt de populatie klein te houden. IK denk dat ik het een week of drie NA de eerste 3 nachtvorsten ga doen of als het gewoon een tijdje krakend vriest. Dan zijn ze vast broedloos. Weet nog niet precies maar zowiezo het eerste.

Ik heb wel eens aan tmperatuur meten zitten denken.maar ben bang dat ik de boel verstoor met een stokje in de tros.
Ik vraag me af of een warmtecamera werkt omdat de bijen het broednest ook vast isoleren.
Ik krijg vast wel iemand zo gek om m'n bijtjes eens te bekijken in de winter.Kunnen we vast wat van leren.
Ik heb heel wat van thermografie geleerd in elk geval.
:be8:
Laatst gewijzigd door alfa vulgaris op zo 10 nov 2013, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » za 09 nov 2013, 23:54

Ja 2 van de 10 ene volk die ik vorige week op heb geruimt is niet een eigen teelt moer die was weg ik vermoed door mierenzuur en dat volk die erg klein is was me teeltmoer die ik gebruikte dit jaar voor me teelt
Ik heb nog 3 eigen teeltmoeren die volken zijn super groot :D
8 volken doen het goed daar heb ik wel vertrouwen in dat die de winter door komen
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door alfa vulgaris » zo 10 nov 2013, 00:12

Tja,

Of ze de winter doorkomen?

Ik zit al zo van of ze komend jaar ook wat honing gaan halen!

Als ze maar bestuiven,dan ben ik al blij.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door m.kolsters. » wo 13 nov 2013, 18:06

De bijen fotograferen sleedoren bes plukken en gagel het is tijd voor honingdrank.
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 nov 2013, 18:56

Ik heb vandaag weer wat waarnemingen op de vliegplank gedaan :D

Bij al mijn volken zag ik bijen vol geladen met stuifmeel thuiskomen , :D Zou dit dan ook betekenen dat al mijn volken moergoed zijn , en er in al mijn volken broed aanwezig zal zijn ?? :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 nov 2013, 23:16

Jaap v.Popering schreef:Ik heb vandaag weer wat waarnemingen op de vliegplank gedaan :D

[..........], en er in al mijn volken broed aanwezig zal zijn ?? :think:
Jaap v P
Even op de dekplank voelen of deze warm is. :be2:
!Hans.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Primus » za 16 nov 2013, 15:28

Vandaag verplaatste ik 5 bijenkasten over een afstand van ongeveer 300 mtr. Hopelijk blijft het de eerste weken wat frisjes zoadt de bijkes niet buitenkomen, daarna zullen ze zich wel eerst weer oriënteren.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jaap v.Popering » za 16 nov 2013, 20:07

Hans .

Ik heb even op alle dekplanken gevoelt , en ik vond dat zij allemmaal koud aanvoelden :wink:



Daarna ben ik bij alle volken de vliegopening versmalling gaan verwijderen omdat de tijd van roverij weer voorbij is ,en nu de kans op schimmel op je ramen weer toeneemt .

Bij alle volken de dekplank even gelicht om te controleren hoe zij er bij zitten , en dat viel mij niet tegen :violin: . Bij vier volken uit voorzorg even een zak met suikerdeeg boven op de toplatten gelegd om er zeker van te zijn dat zij ook deze winter niet zonder voedsel komen te zitten .


Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door jossmits » ma 25 nov 2013, 14:33

Vorige week zaterdag naar de najaarsvergadering van de vereniging geweest.
Afgelopen zaterdag de was verkocht; 5,50 euro per kg , geen gekke prijs.
deze week zaterdag een bijscholingsdag over bijenziekten. Jammer genoeg kan ik alleen de ochtend, dan komt wel de varroa aan bod.
Volgende week zaterdag mijn bestelling imkermateriaal ophalen; de potten voor volgend jaar.
Zo duurt de winter niet zo lang.

Jos

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast