Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro »

Vorige week moer van Hennie ingevoerd,met (denkbeeldig!)tromgeroffel gister kast geopend,blijkt jammerlijk mis te zijn gegaan :cry:
Ik had me er zo veel van voorgesteld Moer Hennie,Moer Ferry en twee van Dominique(Semar) en volgend jaar verder gaan met de fijnste lijn.
Maar dus niet.
Nu dacht ik er over om het volk met één van de anderen te verenigen,maar heb daar ondertussen me twijfels over.Aangezien het een deel van het volk is waar invoeren al steeds fout ging,stel je voor dat ze de (goede) moer van desbetreffende kast afsteken!! :o
Petro
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB »

petro schreef:Vorige week moer van Hennie ingevoerd,met (denkbeeldig!)tromgeroffel gister kast geopend,blijkt jammerlijk mis te zijn gegaan :cry:
Ik had me er zo veel van voorgesteld Moer Hennie,Moer Ferry en twee van Dominique(Semar) en volgend jaar verder gaan met de fijnste lijn.
Maar dus niet.
Nu dacht ik er over om het volk met één van de anderen te verenigen,maar heb daar ondertussen me twijfels over.Aangezien het een deel van het volk is waar invoeren al steeds fout ging,stel je voor dat ze de (goede) moer van desbetreffende kast afsteken!! :o
Petro
Zit er niet toevallig toch een moer in dat volk dat je haar niet gezien hebt, omdat het steeds mis gaat zeg je?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro »

Ferry er bleek deze keer inderdaad een moertje in te lopen.(voorgaande malen beslist niet)Waar dit moertje vandaan komt is me een raadsel,ik heb in dit volkje vorige week doppen gebroken,ook nog alles nagelopen op de dag van het invoeren zelf.Hoe dan ook het is een maagdelijk moertje en kan nu toch echt niet meer bevrucht worden.
Petro
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB »

petro schreef:Ferry er bleek deze keer inderdaad een moertje in te lopen.(voorgaande malen beslist niet)Waar dit moertje vandaan komt is me een raadsel,ik heb in dit volkje vorige week doppen gebroken,ook nog alles nagelopen op de dag van het invoeren zelf.Hoe dan ook het is een maagdelijk moertje en kan nu toch echt niet meer bevrucht worden.
Petro
Petro,

dat kan echt nog wel.
Bij mij vliegen nog genoeg darren en ik heb meerdere keren meegemaakt dat de bijen zelfs in november nog moeren vervangen die dan ook nog bevrucht werden.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

In de regen en in de avondschemer een moer invoeren in een hopeloos moerloos carnica volk waar eerder omwisselen moer mislukte...
Bijen doken zowat op het nicot kooitje afwachten maar. Kooitje zit nu nog op slot, hopelijk leeft de moer morgen nog, dan geef ik de bijen de sleutel :D.

Freek
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro »

Ferry,aangezien ik het niet aandurf om dit volkje met een ander te verenigen,hoop ik dat je gelijk krijgt!
Petro
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Petro,

Is wat een gok natuurlijk. Kan wel goed gaan kan ook niet goed gaan.
Als je nog ergens een koningin kunt bemachtigen, volgens mij heeft Hennie Kroese nog wel een, misschien iets regelen met hem, moertje over de post bijv. hoef je ook niet te rijden. Is dat een veel mooiere oplossing, als invoeren goed gaat nu het foute koninginnetje eruit is, weet je zeker dat het goed is kun je volgend jaar full speed aan de slag.

Freek
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door hansjochem »

Using Tapatalk
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro »

Ik wil zo laat in het jaar het risico niet meer lopen om een goede moer te verliezen,Hennie is inderdaad in dit soort gevallen bereidt te helpen.Ik wil sowieso een moer van hem(ze zijn echt heel mooi en hun nakomelingen super aardig!)Maar dan wel het volgend jaar in een net opgezette schudzwerm.
Petro

Freek schreef:Petro,

Is wat een gok natuurlijk. Kan wel goed gaan kan ook niet goed gaan.
Als je nog ergens een koningin kunt bemachtigen, volgens mij heeft Hennie Kroese nog wel een, misschien iets regelen met hem, moertje over de post bijv. hoef je ook niet te rijden. Is dat een veel mooiere oplossing, als invoeren goed gaat nu het foute koninginnetje eruit is, weet je zeker dat het goed is kun je volgend jaar full speed aan de slag.

Freek
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Petro

Ik weet ook niet hoeveel bijtjes er in jouw moerloze kast zitten. Bij mij gaat het om twee broedkamerramen waar zeker 14 ramen bijen in zitten. Lukt dit dan is het een mooie manier om de boel te redden. Ben er zelf ook niet weg van zoiets laat in het seizoen nog te verenigen. Af laten vliegen en het restant uitkloppen en besprenkeld met suiker in laten bedelen is misschien een betere optie.
Als het echter nog een mooie bak bijen is zoals bij mij waarom dan niet nu de foute moer eruit is een goede van Hennie erin dik kans dat het lukt. Als het maar een paar bijtjes zijn kun je het experiment met de eitjes doen, maar je kunt ze ook af laten vliegen en in laten bedelen.

Freek
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten