Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door m.kolsters. » ma 24 feb 2014, 16:34

Ze vliegen hier de hele dag 15 gr. echt mooi om te zien, en ook de bijen in het bos uit de zon en in de wint vliegen goed.
Ook de specht moet eten dus niet klagen en anders maar meer kasten aanzetten dat je zelf genoeg hebt en ook de specht.
Denk wel dat de specht alleen de slechte kasten kiest. ( zacht hout )
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door alfa vulgaris » ma 24 feb 2014, 19:26

Groot gelijk idd Tinus.
Heb er wel eigenlijk een kast voor over om zo'n mooi vogel te voeren

Volgenmij hakken ze alleen op de buitenste kasten anders stoten ze hun hoofd :D

Ook timmeren ze wat in de hoek lijkt wel want dat veert volgensmij mij minder,maar niet helemaal want daar zitten geen bijen :D Vast dat ze kunnen horen en voelen wat hard en zacht hout is.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door semar » di 25 feb 2014, 08:45

maartenkleijne schreef: volop bevlogen door mijn soort bijen,!

en welke soort bijen is dat? :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door semar » di 25 feb 2014, 09:03

gisteren presetatie voor de eucatief medewerkers van de schooltuinen gegeven,
voor het eerst met powerpoint gewerkt.
best eng zo'n 20 leeraren die je aanstaaren vanaf de andere kant van het lokaal,
maar naar de eerste minut naam het bijenvirus in me het over en liep de lezing uit van 2 naar 3 uur,
onderwerpen; het bijenvolk=het superorganisme, meer over bestuiving,
meer over bijenwas (aansluitend op de calendulazalf les die ze ieder jaar geven) en van honingjager tot imker.
Wel een voldoening om de "mensen die het weten' na 3 uur met open mond te zien luisteren.
als imker weet je toch veel intieme details waar de 'leerkrachten' nog nooit van hebben gehoord. :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op di 25 feb 2014, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door renske » di 25 feb 2014, 11:53

Goed werk, Semar. En zij kunnen 'het woord' weer doorgeven.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door buzzer » di 25 feb 2014, 18:31

Met verbazing staan kijken naar een stel gemeentewerkers die binnen een paar uur een 50 tal prachtig bloeiende elzen naar het hiernamaals zonden. Met kettingzagen en een takkenversnipperaar was de klus binnen een dag geklaard. Argumenten van deze argeloze imker dat de bijen juist bij het stuifmeel baat hadden leverde onnozele blikken op en de opmerking dat ze opdracht hadden..... dus !!!!! Jammer. Weer een voorbeeld van de regeltjescultuur. De bomen moesten wijken voor eventuele, mogelijke, nog niet geplande woningbouw in de toekomst.... (verkapte werkverschaffing voor de "groenwerkers") :be5: :evil:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door alfa vulgaris » di 25 feb 2014, 18:50

Tja..dan moet je bij de opdrachtgever zijn buzzer zo werkt dat.

Ze hadden je vast graag het telefoonnummer gegeven.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Bok » di 25 feb 2014, 19:20

buzzer schreef:Met verbazing staan kijken naar een stel gemeentewerkers die binnen een paar uur een 50 tal prachtig bloeiende elzen naar het hiernamaals zonden. Met kettingzagen en een takkenversnipperaar was de klus binnen een dag geklaard. Argumenten van deze argeloze imker dat de bijen juist bij het stuifmeel baat hadden leverde onnozele blikken op en de opmerking dat ze opdracht hadden..... dus !!!!! Jammer. Weer een voorbeeld van de regeltjescultuur. De bomen moesten wijken voor eventuele, mogelijke, nog niet geplande woningbouw in de toekomst.... (verkapte werkverschaffing voor de "groenwerkers") :be5: :evil:

Ik sta vaak aan de ander kant. Probeer het eens van de kant van die mensen die daar aan het werk waren te bekijken.
Zomaar wordt er niets gekapt en dergelijke beslissingen zijn al veel eerder, het moment waarop je je mening kan geven, genomen.
groet,

Peter

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » di 25 feb 2014, 19:52

Toch stond ik ook met enige verbazing te kijken vandaag .Naar "groenmedewerkers die de bomen bij het park(Franckendael op de Middenweg hier in Amsterdam)aan het vrijmaken waren van klimop.Ook hier de onnozele blikken die "Buzzer"beschreef toen ik er met ze over praatte.Hoe kon ik denken dat ze geen gevaar vormde voor de bomen?!Goed voor de bijen!!Het is een bladplant!etc,etc....
Petro

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » di 25 feb 2014, 20:16

Afgelopen weekend iemand aangesproken die zijn wilgen aan het snoeien was, helaas was hij net klaar. Even besproken waarom hij niet om en om/ tussen uit wilde snoeien. Had hem uitgelegd dat de wilgen 1 van de belangrijkste dracht is voor de bijen. Had ik het maar geweten was zijn antwoord, voor hem had het niets uitgemaakt zei hij. Hij is ook medewerker in de plantsoenendienst en wilde hun snoeibeleid ook voorleggen aan zijn meerdere. Die had er wel oren naar dus willen ze hun snoeibeleid aanpassen voor volgend jaar. Iets doen is beter dan niets doen.Volgens mij is er bij de gemeentes nog veel onwetendheid. Ook is er iets positiefs op te noemen namelijk er waren daar weer 250 bomen geplant waaronder vele lindes. :be9: :be9: :be9: :be9: :be9: :be9:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten