Bijen 'halen' de krant

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » wo 08 mei 2002, 17:40

Op 03-05-'02 vertaalde en stuurde HUGO THONÉ het volgende bericht naar de BijeenYahoogroup
-
Gelezen op
http://www.newsday.com/news/nationworld ... y?coll=sns%
-
Evacuatie door ongeval met bijentransport

MEXICO STAD - Een vrachtwagen geladen met 650 bijenkasten is van de weg geraakt in Noord-Mexico. De razende insekten konden ontsnappen zodat de plaatselijke overheid de omwonenenden moest evacueren en de weg afsluiten.
De camion ging dinsdagmiddag rond halftwee over de kop in een scherpe bocht nabij Santa Lucia, op ongeveer 180 mijl ten zuid-oosten van Presidio, Texas.
Tachtig inwoners van Santa Lucia moesten de omgeving verlaten, en de politie moest wegversperringen oprichten om de automobilisten te waarschuwen dat zij hun vensters moesten dicht houden en snelheid moesten minderen om de bijen niet nog meer op te winden, meldde de krant Diario de Chihuahua.
Twintig imkers, waaronder enkele studenten van de plaatselijke landbouwschool werden opgeroepen om de bijenkasten terug op de truck te laden en de bijen terug naar hun korven te lokken.
Duizenden andere bijen - waaronder een zwerm die in een kraan hing - werden uitgeroeid.
In de vooravond was de situatie terug onder controle, maar grote trossen bijen moesten nog tot woensdagnacht verdelgd worden, meldde de krant.
Volgens de Civiele Bescherming werden enkele omwonenenden gestoken door de bijen, maar niemand raakte ernstig gewond.

Copyright © 2002, The Associated Press

mvg,

Hugo (de halve bij)



Bijgewerkt door - Frans vantongeren op 08/05/2002 17:42:52

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » di 14 mei 2002, 18:29

In DE GELDERLANDER van 14-05-'02 stond het volgende (Fr. flink ingekorte) bericht:
-
Duizendponder blootgelegd in Hengelose boomgaard
Door MARISKA VERMAAS

HENGELO - Na 57 jaar heeft E. Maalderink toch maar bij de gemeente Hengelo gemeld dat er waarschijnlijk een bom bij hem in de tuin ligt.
enz.,enz.enz...
Om half twee wordt duidelijk dat het daadwerkelijk om een bom gaat. Het staartstuk is gevonden en de kop van de bom is blootgelegd.
Na een eerste glimp gehad te hebben, wordt het publiek weer op afstand gehouden. De graafwerkzaamheden worden vervolgd. Zenuwachtig lopen de kijkers wat heen en weer. Zeker de mededeling dat het waarschijnlijk om een duizendponder, een zeer zware bom, gaat maakt de mensen nieuwsgierig.
Een nest BIJEN dat zich in de boomgaard genesteld had, besluit door de drukte te vertrekken. De buurman, die bijen houdt, probeert met zijn bijenkorf de zwerm nog te vangen, maar hij is te laat.
Tijdens het wachten komt een van de legermannen vertellen dat de bom gekanteld is, waardoor de werkzaamheden nog langer gaan duren.
enz.,enz.,enz..




Bijgewerkt door - Frans vanTongeren op 14/05/2002 18:39:44

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Bidding » wo 22 mei 2002, 14:05

Het hieronder staande bericht stond in het 'Dagblad Flevoland'
Datum: Zaterdag 18 mei 2002

------------------------------------------------
Afbeelding
(foto: Frans Paalman)

Koningin en volk pakken terrasje

ZWOLLE - 'Mooi weer, laten we een terrasje pakken'. Dat moet de koningin van een verdwaald bijenvolk gistermiddag hebben gedacht toen ze boven het Gasthuisplein in de Zwolse binnenstad zwermden. Waarna de koningin een van de twintig tafeltjes van broodjeszaak Pigalle uitkoos om uit te blazen, gevolgd door haar volk van duizenden bijen. De bijen gingen rustig zitten, de mensen vlogen, alle kanten op.
Bé Bredewold, imker uit Laag Zutphen, werd ingeschakeld door de reinigingsdienst ROVA om het bijenvolk te komen ophalen. Hij had er al rekening mee gehouden dat er zoiets zou kunnen gebeuren. 'Het was een paar dagen mooi weer geweest, de bijenkisten zitten helemaal hartstikke vol. Dan kun je erop wachten dat een koningin met volk verstoken wordt. Maar nu hebben ze wel een bijzondere plek uitgekozen'
De remedie is even simpel als doeltreffend. De sallander spuit de grote klomp bijen onder de tafel nat, trekt zijn beschermingsmasker aan en veegt de bijen in een korf op de grond. De belangrijkste bij, de koningin, zit er ook in. Daarna draait hij de korf om, een luchtgat openlatend zodat ook de laatste bijen erin kunnen vliegen.
------------------------------------------------

Bovenstaand artikel stond (inclusief grote foto (25cm breed) op de voorpagina van de krant.

Lex.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Huib Koel » wo 05 jun 2002, 13:55

Haarlems Dagblad - 4 juni 2002

Bijen vallen kleuters aan

BLOEMENDAAL - Kleuters van de St. Josephschool in Bloemendaal zijn maandagochtend door een woedende bijenzwerm aangevallen en tot in het schoolgebouw achtervolgd. De bijen kwamen uit een naburige tuin, waar een aantal korven staat. ,,Het was echt ineens paniek'', zegt Eefje Rooyers, een van de leerkrachten. ,,De kleintjes waren buiten aan het spelen en werden zomaar aangevallen. Tot in de school zelf. Ik heb zelf drie steken opgelopen. Samen met de conciërge hebben we de kinderen opgevangen en de bijen verjaagd. Maar je bent echt even in paniek, hoor.''


De vijfjarige Frederique Steenken is drie keer gestoken. Haar vader vindt dat de korven niet in de nabijheid van de school kunnen blijven. ,,Als jouw huisdier iemand bijt, moet-ie ook weg. Ik heb de gemeente Bloemendaal gebeld, maar men heeft kennelijk geen enkel wettelijk middel om die boel daar weg te krijgen. Ik vind het nogal wat. Deze keer is het goed afgelopen. Maar als er een kleuter allergisch was geweest, zaten we nu misschien met een dood kindje. Ik vind dit onacceptabel. Mijn dochter was vanmorgen bang om naar school te gaan. Dat kan niet.''

Het bijenvolk, dat behoort tot het zachtmoedige bijenras van de carnica's, is eigendom van de heer Rodenburg, wiens achtertuin grenst aan het schoolplein. Hij zal vandaag zijn excuses aanbieden bij de school. Rodenburg: ,,Ik ben net van vakantie terug en het gras in de tuin stond behoorlijk hoog. Ik ben dat gisterochtend gaan maaien. Dat had ik niet moeten doen. Kennelijk zijn de bijen geschrokken van de maaimachine. Normaal maai ik altijd pas als de school is gesloten. Misschien zijn de bijen ook wat geprikkeld geweest doordat er weersverandering op til is. Ze zijn eigenlijk helemaal niet agressief.''

Rodenburg laat de korven van de bijen zien. Ze staan naast een haag die grenst aan het schoolplein. Talloze bijtjes vliegen af en aan en wriemelen wat rond de vier groene bakken. ,,Meestal gaan ze de andere kant op'', zegt Rodenburg. ,,Dus niet de kant van de haag op, waar het donker is, maar naar het licht toe. Deze keer dus niet.''

Bij de St. Josephschool werd gistermiddag een extra voorlichtingsmiddag over bijen ingelast. Het kleine schoolplein is voorlopig afgesloten voor de leerlingen. Buiten reageren de kinderen opgewonden op de berichten. Ze vinden het allemaal best eng en weten te vertellen dat de politie is geweest en sommige kinderen naar het ziekenhuis zijn gebracht. In de lerarenkamer gonst het intussen van de verhalen. Als de journalist zijn hoofd om de hoek steekt en zich kenbaar maakt, grapt de conciërge: ,,Oh, ik dacht dat je van het traumateam was.''

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » di 18 jun 2002, 17:41

In DE STANDAARD VAN 17-06-'02 stond het volgende bericht:
-
Honingbij vergroot koffieoogst

Een korf bijen op de koffieplantage levert een betere oogst. Dat is verrassend, want de koffieplant (Coffea arabica) geldt als een zelfbestuiver. Hij heeft voor zijn bevruchting strikt genomen geen insecten nodig.
Maar in een korte bijdrage in het vakblad Nature van deze week schrijft de Panamese onderzoeker David Roubik dat bijen de koffieopbrengst met de helft kunnen vergroten. Hij maakte een studie van koffieplanten in Panama die worden bezocht door ingeweken Afrikaanse honingbijen. Koffiestruiken die druk werden bezocht leverden een grotere oogst dan struiken waar weinig bijen langskwamen.
De ontdekking kan van pas komen, want de voorbije halve eeuw is de koffieoogst in sommige landen flink teruggelopen, zonder dat de oorzaak bekend is. Misschien komt het wel omdat de intensieve kweekmethoden de koffieplantages minder gastvrij hebben gemaakt voor insecten, suggereert Nature. (hvde)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » za 06 jul 2002, 21:55

In DE GELDERLANDER van 06-07-'02 stond het volgende bericht:
-
KONINGIN MET BIJEN IN DE KONINGSTRAAT
-
Lees het bericht..maar, bekijk vooral de foto van de zwerm op een bijzondere locatie!
-
http://www.gelderlander.nl/CDA/regiopor ... 2_,00.html

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » zo 21 jul 2002, 22:23

Op 09/07/2002 : 11:14:47 verzond HENK NOPPE het volgende bericht:
-
Voor U gelezen in de ochtendkrant: Oostenrijker overleeft 1000 bijensteken

WENEN - Een 90-jarige Oostenrijker heeft ongeveer duizend steken van bijen overleefd. De inwoner van de gemeente Windischgarsten struikelde vorige week over kasten met twee volken en werd onmiddellijk aangevallen, meldde de Oostenrijkse radio dinsdag.
De strijd met de diertjes duurde een half uur. Aan zijn lijden kwam een einde toen een buurvrouw het bijna levenloze lichaam van de man vond. Hij werd terstond naar het ziekenhuis gebracht.
De artsen beschouwen het als een wonder dat de man de aanval van de diertjes heeft overleefd. Zeer oude mensen overleven meestal al enkele honderden steken niet.
De bejaarde man heeft de bijenteelt al zeventig jaar als hobby. Hij heeft het ziekenhuis inmiddels verlaten en is niet van plan zijn liefhebberij op te geven. Hij ging bij terugkomst thuis vrijwel direct naar de bijenkasten.

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

Even een commentaartje van mezelf:
Ik moet zeggen, als het mij was overkomen en ik had er niets aan overgehouden verder (een allergie of iets dergelijks) dan ging ik ook weer gewoon verder met de bijen-hobbie. Immers die beestjes kunnen er ook niets aan doen als hun woonhuis wordt omgegooid.

Hartelijke groeten,
Henk Noppe
-
PIET JAGER gaf Henk vervolgens commentaar

Als ik Oostenrijk hoor, denk ik aan Carnica's.
Dit ras is toch ZEER zachtaardig?

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » wo 14 aug 2002, 13:28

HUIB KOEL plaatste op 05/08/2002 het volgende bericht :
-
Een korte zomerserie in HET FINANCIEEL DAGBLAD over mensen uit het bedrijfsleven met een hobby.
Deze week: een imker.

'Vooral als ik in m'n gezicht gestoken ben, vraag ik me af waarom ik het eigenlijk doe en zo leuk vind. Dan loop ik drie tot vijf dagen met een grote pijnlijke rode bult. Op m'n werk - helemaal als er klanten op bezoek zijn - is dat natuurlijk geen gezicht.'
Hobby-imker Irene Koel (35) praat honderduit over het bijenvolk. Die paar steken per jaar zullen haar dan ook niet snel van het imkeren weerhouden. 'Een steek heb je meestal aan jezelf te danken. Als je je kap of broekspijpen niet goed afsluit, kruipen ze weleens naar binnen, en eenmaal in de verdrukking slaan ze toe. Je eigen gedrag is helemaal belangrijk. Je moet goed kijken, luisteren en niet te wild bewegen. Alles moet als het ware in 'slow motion'. Voor mij is bijen houden een soort Tai Chi of yoga. Rustig handelen, en door de concentratie denk je helemaal nergens anders meer aan. Echt heel goed, want ik heb een drukke baan, ben druk, praat veel en ben nogal aanwezig.'
Koel maakt deel uit van het managementteam van het drie jaar geleden opgerichte FHV Content, dat concepten ontwikkelt voor onder andere nieuwe producten en diensten. Daarvoor werkte zij als reclamemaker elf jaar voor FHV/BBDO.
'Ik imker samen met mijn broer. Hij houdt al sinds 1995 bijen en heeft mij vier jaar geleden aangestoken, toen ik een keer met hem naar zijn bijenkasten meeging. Ik vond het meteen leuk en helemaal niet eng. Bij een imkervereniging, in Amstelveen waar ik woon, ben ik direct de nodige theorielessen gaan volgen, maar het meeste leer je toch in de praktijk.' Ze hebben nu samen negen kasten, vier in de waterleidingduinen van Zandvoort en vijf op Landgoed Huis te Manpad in Heemstede.
'Je gaat anders naar de natuur kijken. Bij mooi weer dacht ik vroeger: goed strandweer. Nu denk ik: goed vliegweer voor de bijen . En ik let op wat er in bloei staat. Een groepje bijen gaat eerst op speurtocht naar de mooiste en lekkerste bloemen. Terug in de kast 'vertellen' ze (door een dansje) aan de andere waar ze de beste nectar kunnen vinden.'
Bijen zijn monogaam, in die zin dat ze altijd naar bloemen van dezelfde soort vliegen. Daarom wordt imkers vaak gevraagd om in bloesemtijd een of meer kasten voor bestuiving tijdelijk in een boomgaard te plaatsen.
Een bijenseizoen loopt grofweg van maart tot september. Daarbuiten dunt het volk uit en is het betrekkelijk rustig in de kast. In die periode kan de imker mooi wat onderhoud aan de kasten plegen. In mei-juni is het zwermtijd. Tegen die tijd is het volk in de kast zo gegroeid (tot 40.000) dat de koningin er met bijna de helft van het - vooral jonge - volk vandoor gaat. Ergens op een boomtak strijkt ze neer en groeperen de volgelingen zich in een dichte tros (de zwerm) rond om haar heen.
De gemeente of politie belt bij melding van een zwerm met de lokale imkervereniging, die weer de dichtstbijzijnde hobby-imker vraagt om de zwerm 'weg te scheppen'. Die wordt dan in een nieuwe kast geplaatst of verenigd met een ander volk.
Hoe meer kasten des te meer werk, maar de bijen doen zelf het meeste werk. Een imker hoeft er dus niet alle vrije tijd aan te besteden en kan ook rustig met vakantie gaan. Koel: 'Als je geen honing slingert, eten ze het zelf op. Wij hebben nu net voor de tweede keer dit seizoen geslingerd, 45 kilo. De honing uit de duinen smaakt anders dan die van het Manpad. De wilde tijm in de duinen staat nu volop in de bloei, dus wie weet kunnen we over een week of drie tijmhoning slingeren. Vanaf september mag er niet meer geslingerd worden, want tot april moeten de bijen zelf van de honing leven.'
Koel legt uit dat je een vereniging van volken zou kunnen vergelijken met een fusie van bedrijven. Het moet met beleid gebeuren om de bedrijfsgemeenschappen aan elkaar te laten wennen. De twee volken worden aanvankelijk in de kast gescheiden door een krant ertussen. Van beide kanten wordt aan de krant geknabbeld. Zo komt er als het ware een samenwerking tot stand, want beide volken hebben hetzelfde doel: de barrière van de krant te slechten. Tegelijkertijd kunnen ze wennen aan elkaars geur, die geleidelijk door de aangevreten krant heen komt.
Koel ziet meer overeenkomsten tussen het bijenvolk en een bedrijfsgemeenschap. 'Er heerst een organisatiestructuur met een heldere taakverdeling. De werkbijen bijvoorbeeld maken carrière. Naarmate ze ouder worden en zich ontwikkelen krijgen ze de baan waar ze aan toe zijn. Ze beginnen in de kast met schoonmaken, waarna ze achtereenvolgens de eitjes en larven verzorgen, de nectar en stuifmeel in ontvangst nemen en opbergen, de raat bouwen en tot slot het bedrijf beveiligen tegen indringers. Na 21 van de 42 levensdagen mag de werkster naar buiten om de omgeving te verkennen en nectar en stuifmeel te halen.'
De koningin leeft langer, een jaar of vijf, en legt alleen maar heel veel eitjes. De darren (logge mannetjes) paren met haar tijdens de 'bruidsvlucht' en doen verder weinig. Aan het eind van het seizoen worden ze de kast uitgewerkt en vallen ze dood. Zelf vergelijkt Koel zich met een werkbij van 21 dagen oud die graag speurt en op zoek gaat.
Hoe het er in een bijenkast aan toe gaat, is goed te zien in de deels glazen kasten die in het bijenpaviljoen op de Floriade staan. Koel is een van de meer dan honderd vrijwilligers die daar bij toerbeurt voorlichting en demonstraties geven. 'Het kost wel veel tijd, maar het is ontzettend leuk, want je komt in contact met imkers uit het hele land, die vaak veel meer ervaring hebben. Dan merk ik dat ik nog heel veel moet leren. Het grappige is dat ze niet meteen in de gaten hebben dat ik niet ''de vrouw van'' ben, maar zelf imker, want de meeste bijenhouders zijn man.'
In Nederland zijn nog maar drie professionele imkers. In hobbyverband zijn er zo'n tienduizend georganiseerd bij vijf bonden die ieder weer lokale subverenigingen hebben. Bij een vereniging is vaak een bijenpark, waar leden een kast kunnen plaatsen. Het is geen dure hobby, en met de honing die het oplevert zelfs kostenneutraal. De verkochte honing moet overigens wel voldoen aan de eisen die de keuringsdienst van waren daaraan stelt, en voor het etiket gelden ook regels.
Ook in de stad zijn bijen te houden, zolang dat maar op een daarvoor toegestane locatie is. Koel: 'We kennen een architect in Amsterdam-Zuid die bijen op het dak houdt, waarmee hij 'Mokumhoning' maakt. Er is bloesem zat in de stad, dat is geen probleem. Het is eerder een burenkwestie. Voordat je op je balkon gaat imkeren is het wel raadzaam even met je buren te overleggen. Het ligt er ook aan welk soort bijen je houdt, want sommige soorten zijn agressiever dan andere.'
*
ERIK SPEKSNIJDER reageerde op 05/08/2002 met het volgende bericht:
-
Huib,

Een leuk stukje, waarin het imkersgevoel mooi wordt weergegeven; mooie reclame voor onze hobby. Vooral in de opmerking "geen strandweer meer, maar bijenweer", kan ik me erg vinden.
Het imkeren verandert gewoon iets in je manier van kijken naar de natuur en de omgang hiermee, zelfs als je al als natuurmens geboren bent. Waar je ook bent, overal loop je rond te turen. Overal ben je met bijenogen aan het rondkijken. Je weet als geen ander, wanneer die lindenlaan in bloei komt en ziet als eerste die braambloesem.
Ook al heb je het op sommige broeierige dagen spaansbenauwd, als je bijtjes op dat moment lekker aan het halen zijn, geeft dat niets....

Een verliefd-zijn op een insekt; voor de buitenwacht iets vreemds en onbegrijpelijks, maar voor ons imkers zeer begrijpelijk en mooi verwoord in dit stukje.
*
HUIB KOEL stuurde op 05-08-'02 de volgende reactie:
-
Over bijna de gehele breedte stond afgelopen zaterdag boven dit artikel in het FD een mooie foto van imkerzus Irene. Die probeer ik nog te pakken te krijgen en te publiceren op het forum.





Bijgewerkt door - frans vanTongeren op 14/08/2002 13:30:26

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » do 05 sep 2002, 20:02

In DE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA stond op 05-09-'02 het volgende (Fr.:ingekorte) bericht:
-
Imkers schenken klare '˜mede' in Ledeboerpark

Op het jaarlijkse Oogstfeest aanstaande zondag 8 september in het Abraham Ledeboerpark, houden bijenhouders uit Enschede en omgeving '˜open huis'
Dat gebeurt van 10.30 tot 16.30 uur in en om '˜t Koetshuis aan de van Heeksbleeklaan. Dit is het vaste onderkomen (bijenstal) van de Enschedese afdeling van de Vereniging tot Bevordering van de Bijenteelt.
Nieuw in de bijenstal is een bibliotheek met ruim honderd boeken over bijen, bijenteelt en bijenproducten. Buiten '˜t Koetshuis staat de grote bijenwagen van imker Roel Waaijer uit Glanerbrug. Hij tikte enkele jaren geleden deze professionele uit de voormalige DDR op de kop.
Beroepsimkers in de Oost-Duitse republiek reisden destijds daarmee met hun bijenvolken van het ene na het andere drachtgebied.
Honing vormde voor het communistische regime een belangrijke bron voor buitenlandse deviezen. De wagen is nog volledig operationeel, inclusief elektrische honingslinger. Waaijer reist er nu mee door Nederland.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant

Bericht door Frans vanTongeren » za 09 nov 2002, 08:49

In DE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA van 06-11-2002 stond het volgende bericht:

Als imker doe je alles in slowmotion'

'˜Echte honing van de imker' staat er op een bordje bij een boerderij aan de Beckummerweg. Hier staat '˜het iemenschoer' van Joop Lubbers. Samen met Theo Wieskamp verzorgt hij voor de Imkervereniging St. Isidorushoeve en Omstreken cursussen bijenteelt.
-
EIBERGEN/ST. ISIDORUSHOEVE - Joop Lubbers en Theo Wieskamp zijn enthousiaste imkers en brengen hun passie over op cursisten uit de regio. Op Loes Brens (46) uit Eibergen bijvoorbeeld en Luuk ten Heggeler (11) uit Hengevelde. Zij is de enige vrouw in het gezelschap, hij is de jongste leerling ooit. Deze week kregen ze hun felbegeerde imkerdiploma.
Het tweetal vond de cursus geweldig, hoewel de lessen niet altijd even gemakkelijk waren. '˜Vooral de theorie. Poeh, wat een moeilijke woorden soms', verzucht Luuk.
Toen Luuk hoorde dat achterbuurman Wolberts op bijencursus ging, herinnerde hij zich ineens dat er nog imkerspullen van zijn overleden opa in een schuurtje lagen: een oude kast, raampjes en een slinger. '˜Dan kan ik mooi met hem op cursus, bedacht ik mij.'
Loes Brens is naar eigen zeggen een '˜natuurmens', maar begon als een leek aan de curus van Lubbers en Wieskamp.
'˜We hebben thuis een grote tuin. Met een bijenvolk is die completer.' Ook is de hobby heilzaam voor haar drukke leven in de reclamewereld. '˜Als imker doe je alles in slowmotion.' Lubbers knikt en zegt in onvervalst dialect:
'˜Ho rösteger a'j doot, ho meender d'r oe stekt.'
De leermeesters staan de ex-cursisten nog een tijd lang met raad en daad terzijde. Iedere deelnemer kreeg een bijenvolk, want in de praktijk moet je het leren. Het volk van Luuk staat bij de buurman en leeft in de opgeknapte kast van opa. Loes heeft er een volk bijgekocht. '˜Ik heb het wel eerst met mijn buurman overlegd', zegt ze. '˜Maar, hij krijgt van mij af en toe een potje honing.'
Het seizoen zit erop. De meeste bloemen zijn uitgebloeid en de bijen hebben hun taak erop zitten. Enkele weken geleden maakten de nieuwbakken imkers hun kasten dan ook winterklaar. Suikerwater is neergezet als voedsel voor de winter. Loes heeft de voederplaats voor vogels bovendien naar de voorkant van haar huis verplaatst. Om de meesjes op een veilige afstand te houden. '˜Ja, die moet je bij de kasten vandaan houden', legt Lubbers uit. '˜Ze tikken met hun snavels tegen het hout. De bijen komen dan naar buiten en vormen een makkelijke prooi.'
De bijen moeten nu enkele maanden met rust worden gelaten. '˜Pas als het in het voorjaar twee dagen achter elkaar zestien graden is geweest, dan mag je een kijkje nemen', weet Luuk. Hij moet dus even geduld hebben, maar voor een echte imker is dat geen probleem.
Half maart begint een nieuwe beginnerscursus van drie theorie- en veertien praktijklessen. Er worden zes leerlingen toegelaten. Opgave kan via het telefoonnummer 074-357 54 55.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten