Mijn manier van imkeren.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » di 05 jun 2001, 22:58

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 05-06-2001 18:36
--------------------------------------------------------------------------------
De emmers voorjaarshoning staan niet meer in de schuur, zoals ze stonden.
Na drie dagen heb ik de honing 'geklaard'.
Schuim en was (gelukkig geen as) drijven naar het oppervlak en dat staat niet fraai.
Ik houd een schone theedoek onder de kraan en knijp die zodanig uit dat er geen druppel vocht meer uitvalt. Vervolgens vlij ik de theedoek voorzichtig over het oppervlak en zie .. de doek wordt donker door het contact met de honing. Honey is hygroscopisch en hecht zich daarom aan de theedoek. Dan trek ik de doek van het oppervlak en knijp hem uit in een leeg potje dat al klaar staat.
Kranten(als het maar geen Telegraaf is) leg ik onder de emmers, want een honingschuimer moet voorkomen dat er gemorst wordt op de vloer.
Een emmer heb ik overgegoten in een aftapvat met snijkraan. Morgen komt er een advertentie in het 'Joppe-zeikertje' waarin staat: 'Verse, geurige, goudgele voorjaarshoning. Tappen waar u bij-staat!'
*
De tweede emmer heb ik ge~ent met een potje klaverhoning en heb die emmer drie keer per dag geroerd. Daardoor kristalliseert de honing uit met fijne kristallen en wordt dan geen 'bijltjeshoning'.
Als de stok recht in het midden van de emmer blijft staan, ga ik potjes vullen.(vanavond dus).De derde emmer moet nog even wachten.
--------------------------------------------------------------------------------
verstuurd 18-06-2001 19:16
De acacia's zijn in omringende dorpen en steden wat eerder uitgebloeid dan in Joppe. Maar ook hier zie je nu de vergeelde, gekrompen bloemblaadjes langs de wegen liggen.
Dus werd het tijd om te slingeren!
Volk twee (zie verslag van 26 mei) wist de meeste honing te vergaren. De honingkamer was van rand tot rand, sneeuwwit verzegeld.
Twee van de vijf productievolken waren wat achter gebleven en zij konden hun onverzegelde honing behouden. Dat gaat aangevuld worden met klaver en lindehoning en zal onder de naam 'zomerhoning' van de hand gaan.
De bijen wisten deze keer 23 kilo bij elkaar te vliegen. De honing is blond-blank van kleur en smaakt voortreffelijk. Een hemelse smaak vind ik het hebben.
Vanavond ben ik nog even op de fiets gesprongen om de lindebomen bij het kasteel te gaan bekijken. De kikkers in de vijver kwaakten erop los en de koeien werden door de boer naar de melkstal gedreven.
Het is nog niet zover. Alleen nog maar harde groene bolletjes, waarin gele bloempjes gevouwen zitten.
Daarom laat ik de honingkamers van drie volken in de schuur staan tot...de linde gaat bloeien. Dan zet ik de bakken erop en kan wellicht zuivere ,naar munt smakende lindehoning gaan oogsten.
De leeggeslingerde bakken staan op een krantje..niet de 'Schele Graaf' Jelte Pieter.
Daar is wel degelijk wat mis mee(jouw antwoord op 05-06). Wel dezelfde inhoud als de andere kranten, maar veel 'platbodem' nieuws. (wordt vervolgd)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » vr 22 jun 2001, 23:04

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 22-06-2001 22:43
--------------------------------------------------------------------------------
ZOMER....
Ik heb een luxeprobleem!
In de paardenwei achter m'n huis ziet het wit van de bloeiende klaver. Als ik daar door loop, zie en hoor ik de bijen oogsten.
Maar.. op de broedbakken van de beste drie volken staan géén honingkamers. Die wilde ik pas plaatsen als de lindebomen gaan bloeien. Vanavond ben ik met mijn vrouw (die van de 'eclips', ja )gaan kijken bij het Joppekasteel, maar alle bloemknopjes zijn nog groen.
Mijn probleem is dat de bakken gemengde honing zullen gaan krijgen als ik ze er nu al opzet.
Noppenfolie..is de oplossing.
Ik spreid die folie uit boven de raten van de bovenste BK en knip daar een opening uit voor drie raampjes in het midden. Dan zet ik de HK op het folie met drie H-raampjes boven het gat. De bijen zullen mijn oplossing hopelijk begrijpen en deze raampjes gaan vullen met klaverhoning. De folie voorkomt dat er teveel warmte in een loze ruimte zal verdwijnen.
Als de lindes gaan bloeien, neem ik de drie raampjes weg en hang de bak vol met tien raampjes.
En nu maar hopen dat dit klopt.(wordt vervolgd)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 jun 2001, 23:04

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer # 110
verstuurd 22-06-2001 23:53
--------------------------------------------------------------------------------
Ik hoop dat het lukt met dat noppenfolie. Heb je hiermee al langer ervaring??
De linde is bij jou net zover als die hier bij mij. Rondom de grote oude Kruiskerk in Burgum, waarvan de toren uit de elfde eeuw stamt en het schip uit de dertiende eeuw, staan zo'n veertig grote lindebomen te wachten om mijn bijen te voorzien van lindennectar.
Maar waarom kunnen jouw bijen touwens niet de klaverhoning opslaan in de kantramen? Ze moeten trouwens wel heel snel werken en verzegelen!, want de linde bloeit over enkele dagen.
Ik heb tevens een luxe probleem, zoniet mijn buurman, die van de gele kanaries. Hij kwam afgelopen zaterdag bij mij en zei dat hij drie hectare dracht had in Groningen. Hij had al eerder vertelt dat hij misschien dracht voor mij had, maar pas over een week of vijf. Alleen deze dracht moet meteen benut worden, want de zwarte mosterd is al begonnen te bloeien en de bladrammenas staat op springen en tevens de phacelia komt eraan.

Maandag helemaal naar Groningen gereisd. We waren pas weer half elf thuis, maar het mooie weer komt eraan dus 'it giet oan', 'it sil heve'.
De bijen zullen hopelijk aardig wat honing vergaren van de drie hectare dracht. In totaal heb ik drie goede volken heen gebracht. De benzine en tijd zal ik maar niet doorekenen in de honingprijs.

Toen wij daar stonden zei hij:"Dit is sa'n moai perseel, as ik dit witten hie, hiest it net krigen!" (Vertaald: "Dit is een prachtig perceel, als ik dit geweten had had je het niet gekregen.") Alleen hij doelt met zijn bedrijfsmethode op de dracht van phacelia die beter is en wat later valt.

Later, op de terugweg lag ik in een deuk. Mijn vader was trouwens ook mee en mijn buurman is nogal haastig. We moestten nog even een zwermlokkast in de polder neerzetten. Maar voor we het wisten lagen we met kast en al bij de steile dijk neer. Maar dat was nog niet alles, we moesten ook weer bij de dijk op klauteren. Mijn buurman pakte heel snel zijn schep van mijn vader af en klom met behulp van de schep bij de steile wand met brandnetels en distels op. Hij zat al lang in de auto toen wij pas boven waren. Ik lag in een deuk van het lachen.

Maar in ieder geval de drie heengebrachte volken waren bedoeld voor de linde. Ik heb nu nog een haalvolk en enkele afleggers. Ik denk dat ik die maar erheen breng en de acacia dit jaar maar laat schieten.
J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » vr 29 jun 2001, 23:09

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 29-06-2001 18:27
--------------------------------------------------------------------------------
Noppenfolie!(zie 22-06)
Dat werkt niet...zou het aan de naam liggen?
Vandaag moest ik dit folie rondom de drie raampjesin het centrum van de HK weghalen omdat de lindebomen bij het Joppekasteel beginnen te bloeien.
Ik haalde de dekplank weg en wat ik zag, vervulde mij met ARGWAAN. Het leek wel een fijnharig fleecejack. Alle noppen waren aan flarden gebeten en kleefden van de propolis.
De raampjes zaten aardig vol klaverhoning, maar verzegeld waren ze niet.
Uit de drie produktievolken heb ik tesamen drie maal drie raampjes weggenomen en heb die verdeeld over de honingkamers van twee andere volken welke 'zomerhoning'gaan produceren (van alles door elkaar-honey).
De drie productievolken hebben nu weer een LEGE HK en hopelijk gaan ze die vullen met lindehoning.
Mister JP (zie boven) heeft het over het leegslingeren van kantramen in de BK. Dat doe ik pas aan het eind van de drachten. Nu kunnen de bijen daar nog lekker van genieten en zijn blij dat ze een legen HK krijgen opgezet. Door die volle BK brengen ze de honing direct naar de honingzolder, zoals ze in Vlaanderen zeggen.
(Burgum..veertig geurig, bloeiende lindebomen..vroom gezang klinkt op uit het Middeleeuwse Kerkje..bijen zoemen..iets mooiers bestaat er niet!
Ik zou NIET kiezen voor dat kale, winderige Groningen.) (wordt vervolgd)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » za 07 jul 2001, 23:10

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 07-07-2001 12:46
--------------------------------------------------------------------------------
Vanmorgen heb ik twee voorzwermen uit de tweede helft van mei gecontroleerd op het aanzetten van doppen. Dat doppenkijken moet gebeuren want oude koninginnen krijgen na zes weken de reislust weer in 't bloed.
Het was heel verrassend. Elf raampjes met kunstraat had ik ingehangen en ik zag nu elf volledig uitgebouwde ramen vol broed, stuifmeel en honing. Het bijengoud droop werkelijk van de ramen.
Ik dacht aan de bijenstal van Romée. Volk drie had zij opgezet met BK, MR en twee x HK.
Dat leek me wat te optimistisch. In alle raampjes zal wel honing komen, maar verzegelen ..ho maar!
Dus pakte ik een MR en een HK waarin ik centraal vijf HK-raampjes hing en daarbuiten vijf verkleinblokken. De bijen moeten al hun overdaad dus in die vijf raampjes stoppen.
De noppenfolietruc werkte niet, maar EEN honingkamer zal niet teveel warmteverlies opleveren.
Bijen-flatgebouwen van honing- en broedbakken (zie bijenstalfoto van Romée) kunnen slecht warm gehouden worden. Denk maar aan de afgelopen tropisch warme dagen. Als je van de kelder naar de zolder van je huis loopt, wordt het almaar warmer. Je zal je kinderen toch in die kouwe kelder moeten zien warm te houden!
Klagelijk zullen zij huilen en tot kalkbroed overgaan. (ordt vervolgd)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » wo 25 jul 2001, 23:14

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 25-07-2001 05:09

--------------------------------------------------------------------------------
Jelte Pieter schreef elders:
---
- Nou vanmorgen(20-7) heb ik geslingerd. Hele heldere hervormde lindehoning was het resultaat. Als ik nu maar genoeg hiervan eet dan hopelijk knijpt Hij daarboven een oogje dicht en gedoogd voor deze keer dat ik iets minder vaak een zondagmorgen naar de kerk ga! Misschien bevordert deze honing juist wel de gang er naar toe! Wie weet? Het komt in ieder geval vanaf een gezegende plek.
Maar afen. Om deze honing te kunnen nuttigen, moet ik deze goed bereiden. En daarover gaat mijn vraag. Zelf ben ik tot mijn besluit gekomen om twee keer per dag te gaan roeren en dat vijf dagen lang. Maar moet ik nu ook lindehoning mengen met klaverhoning -
---

Beste imker, lindehoning bevat veel fruitsuiker en dat kristalliseert langzaam. Daarom behoef je het niet te enten met klaverhoning. Als het later wat gaat uitkristalliseren in het potje, zet je dat in warm water en de smeuiigheid neemt weer toe.
Honing die veel druivesuiker bevat, zoals voorjaarshoning, kan grof en hard versuikeren en om die boel een beetje 'softy' te houden, is enten gewenst.
Zit je honing nog in de emmer, dan laat je dat honingvat drie dagen staan om te 'klaren'. Wasdeeltjes en schuim krijgen zo de kans om te stijgen. Daarna schuim je het oppervlak af (met een vochtige theedoek.
---
Veel imkers blijken kerkelijk te zijn. Vroeger dacht men dat bijen uit het paradijs kwamen gevlogen na de zondeval.
Een mooie combinatie!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » do 26 jul 2001, 23:17

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 26-07-2001 16:43
--------------------------------------------------------------------------------
Voorlopig rust in de tent. De dracht 'rondom' is immers afgelopen!
Nou ja, rust.. De vier zwermen met oude koningin beginnen weer zwermplannen te smeden.
Van de vijf productievolken (die met elkaar ACHT veertien-kilo-emmers vol honing bijeen hebben gevlogen) heeft één koningin het loodje gelegd. Daar heb ik dus een raam met eitjes uit het beste volk ingehangen. Dat is immers goed-Joppe's uitgangsmateriaal.
Twee volken zal ik, na mijn eigen zwermplannen, klaar maken voor de heide.
Dat vind ik de mooiste bijenvakantie!
--------------------------------------------------------------------------------
verstuurd 28-07-2001 12:45
Vanmorgen het viertal zwermen toch maar even nagekeken. Mijn buren laat ik een weekje achter en die moeten niet de pest krijgen aan bijenhouden.
44 Blanke ramen is een feest om naar te kijken! Blij dat ik de boel niet 'knip'.
Eén volk had gezwermd. Dat verklaarde de zwerm in een kastanjeboom een aantal dagen terug.
Gesloten broed werd omkranst door open broed en daaromheen kon ik geen eitje vinden. Dus...
Om de ramen bijenvrij te krijgen, klopte ik ze af in een kieps. Toen ik het vijfde raam bekeek, zag ik daar een fraaie dop zitten en om die koningin geen hoofdpijn of een schedelbasisfractuur te laten oplopen, heb ik dat raampje met een vegertje afgestreken in de schepkorf. Dat vegertje had ik gisterenavond zacht gemaakt met zeepsop. Truttig hè.
De rest van de ramen heb ik afgeslagen en de doppen weggesneden. Soms leken het wel 'orgelpijpen'! Mooi schuin onder elkaar geknutseld. Bijenmuziek kon ik nog net niet horen.(wordt vervolgd)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » vr 03 aug 2001, 22:23

Edited by - Frans vanTongeren on 04/08/2001 03:51:23

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 aug 2001, 04:08

(04-08-'01)
Het is weer zover!
De heide bloeit voor 10% en dan is de tijd rijp voor het plaatsen van kasten.
Heidehoning slingeren is geen pretje en daarom probeer ik zoveel mogelijk HEIDERAATHONING te winnen.
---
Ooit schreef ik aan Bob de Graaf:

Hallo Bob,
Zes weken voordat je naar de heide gaat, moet je de grootste volken extra stimuleren door ze iedere week te verwennen met een kilo suiker in de verhouding 1 op 1. Na zes weken nl. trek je dan blik voor blik haalbijen open in die kast.
De bijen voor de heide moeten in een zo klein mogelijke kastruimte worden weggebracht. Probeer ze allen in één broedkamer te proppen.
Daarop leg je een moerrooster.
Dan de honingkamer erop met als kantramen een uitgebouwd raampje. Dat zijn klimraampjes.
In raam twee tot en met negen bevestig je aan het toplatje een cm kunstraat over de gehele lengte.
De bijen hebben nu heel weinig ruimte om de honing in op te slaan en al godverend, vloekend en scheldend op de imker die ze zo krap opsloot, beginnen ze prachtige, blanke, zeer fijne raat te bouwen, vullen die met honing en verzegelen dat.
Iets mooiers is niet voorstelbaar.(of het moet Trichilia zijn)
Thuisgekomen kun je de raat met behulp van zo'n gegolfd scherp mes in stukken snijden en die in een plastic slagersbakje aan de klanten verkopen. Heidehoning is geleiachtig dus het loopt haast niet uit de raat.
Voor 100 gram raat kun je drie gulden vragen.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 aug 2001, 04:11

07-08-'01
Gisteren heb ik mijn grootste volken voor de heide klaargemaakt. Zij hadden elk zestien ramen broed. Daar heb ik zes ramen ZONDER broed uitgenomen en vervangen door sluitramen. Er blijft op die manier weinig ruimte over voor de opslag van heidehoning in de broedkamers.
Boven een moerrooster (gereinigd in de zonnewassmelter; een gouden idee van PutterPiet) plaatste ik de honingkamer.
Centraal daarin hangen vijf raampjes met raten die de bijen reeds in het voorjaar ineen hadden geknutseld en de overige vijf zijn OUDE uitgebouwde HK raampjes,. Daar moet honing uit worden geslingerd en die moeten dus sterk zijn.
's Avonds nevelde ik met een plantenspuitje de bijen naar binnen en af moest ik hen wat activeren. 'Meiden, kom op! tomorrow.., dancing on a purple meadow!'
De vliegspleet van twee cm hoog vulde ik op met een strip schuimrubber welke wat ruimer is dan de vliegopening. Daar komt geen bij meer langs (dacht ik). De bodemlaatjes trok ik eruit voor de benodigde ventilatie.
Vanmorgen stond ik op om half zeven, want imker Wim zou mij komen ophalen.
Het regende onophoudelijk..veertig mm is er gevallen. Wim stond na een uur op de stoep met zijn Bussink koek aanhangwagen.
Het hele terrein stond blank en we hebben eerst maar eens flink koffie geslurpt.
Om half tien kwam hij weer en ik sjorde met Wim de reisriemen om beide kasten.
Daar..zag ik toch bijen uit de kast floepen.
Dat schuimrubber..met haar uitdijingsvermogen, moest dit ontsnappen toch onmogelijk maken!
Ik hurkte en zag de 'rottigheid' van de vliegplank. Ik greep het plankje beet en trok het zo van het pianoscharnier. Daarna brak ik het in tweeen en zei tegen Wim: 'Hier jongen, voor niets..meenemen als ik jou was!'
Een zooitje was het. Het pianoscharnier scheurde ik met één haal van de bodem en met Tesaband plakte ik het boeltje dicht.
We haalden bij twee adressen nog vier kasten op en vertrokken naar de hei van Coldewey. De hei ..die geheim moet blijven.
Pech hadden we. Op het heidepad zag ik water glinsteren. Twintig meter zeker!
Wij stapten uit en verkende de liefhebberij van doctor Peter. Mijn laarzen liepen nèt niet vol.
Toen moesten we aan het werk. Met een schop gingen we reusachtige graspollen (buntgras)te lijf om een parkeerplaatsje voor de kasten te maken.
Na wat rust met koffiedrinken en veel lachen, openden we de kasten.
De bijen vlogen warrelend hun vrijheid tegemoet en glansden in de zon.
Op.. naar de paarse verte!
(wordt vervolgd)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten