imkers van het forum/kennismaking!

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

imkers van het forum/kennismaking!

Bericht door Frans vanTongeren » ma 05 nov 2001, 13:03

Regelmatig komen u en ik dezelfde namen tegen op het forum.
Je fantasie gaat aan het werk en daarom lijkt het aardig en spannend om hen in levende lijve te ontmoeten.
Daar gaan we dan!
Een nieuwe serie...
~~~
Daar.. stapte hij de noordelijke-Deventer-stationsuitgang uit en ik herkende hem dadelijk.
Toch had ik JELTE PIETER DIJKSTRA, de een-en-twintig jarige uit Fryslân, nooit eerder ontmoet of gezien op een Roméese foto.
Het was zijn geheven camera die hem aan mij verraadde. Daar moet nu m'n witte stationkar(beetje smerig) op staan met een bijenkap over de antenne. (Een roos in het knoopsgat als 'herkenning', is toch niets voor een imker; winkelrozen zijn immers enkelbloemig!)
Ik stapte achter de voorruit vandaan en wij schudde elkaar de hand. J.P. is een meter negentig lang en kijkt over mij heen.
Leuk, leuk, leuk is een ontmoeting met iemand waarvan je vermoedt dat ie op hetzelfde koord kan balanceren.
We stoven weg naar Joppe. Van 66.000 inwoners naar 399.
Mijn vrouw werd hartelijk door hem begroet. 'Dag mevrouw Eclips', zei hij, 'ik heb over u gelezen'.
Nooit heb ik iemand ontmoet die Joppe-bijenstukjes zo nauwkeurig leest en zich herinnert. Alsof een dominee zijn verzen uit de bijbel weet te heffen. Een bijzondere ervaring.
Jelte is niet 'knieperig'. Twee stralend zuivere potten honing nam hij mee. Bladrammenas en echte Burgum lindehoning. Ik haalde mijn vinger erdoorheen en proefde. Honderd punten zou ik zeggen!
Wij gingen in de erker zitten en kwamen goed los, met een stralend, koesterend zonnetje in de rug.
Jelte Pieter is nu derdejaars student Biologie aan de Universiteit van Groningen. Hij zal zijn handen(grote) daar vol aan hebben en het verbaast mij dat hij daarnaast nog tijd vrij maakt voor nog andere dingen.
'Maar', zegt hij, 'ik moet grenzen trekken. Ik kan niet alles aanpakken wat mij interesseert.'
Natuurlijk gingen wij na de broodmaaltijd naar buiten. Naar de bijen..., Joppe-lievertjes!
De klotzbeute heeft hij vastgelegd met z'n digitale fotohuisje en het vlieggat heeft hij ook nog gefotografeerd. Op zijn hurken zittend kon ik hem goed in de ogen kijken. Groene kijkers en donkere wenkbrauwen blijkt een mooie combinatie.
Wij praatten over bijenrassen, bijenstallen, bijenplanten, bijenvolken, bijensteken, bijenhoning , bijenhouders en bijenhoudsters. Wellicht bent u ook nog in beeld gebracht.
Na de soep zijn we nog rond het Joppekasteel gewandeld en wist Jelte Pieter ons veel van zijn bomenkennis mee te geven.
De hyundai bracht hem weer naar Deventer en...zijn mooie heidestruikjes zal ik nog gaan planten. Die arme zandgrond van mij, zal ze met liefde ontvangen.

















Bijgewerkt door - frans vantongeren op 05/11/2001 17:30:58

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imkers van het forum/kennismaking!

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 nov 2001, 12:05

This message was distributed by the mailing list vbbn_zoem-L
-
HANS en Heidehoning

Zaterdag j.l. ronkten HANS VAN DER POST en zijn collega imker Wim Nachtegaal op hun motoren (Honda Magna 750 cc) naar Joppe.
Ik hoorde ze aankomen. Twee Hell's Angels draaiden mijn parkeerterrein op.
De motoren zwegen; krakend in hun lederen pak stapten ze af, de helmen af en grijnzend hielden ze nog even geheim, wie Hans was.
We liepen naar de bijenstal. Hans imkert al 39 jaar. Hij begon met bijenhouden toen hij 17 jaar was.
Ik liet hen mijn glazen kast zien. Aan elf toplatjes had een zwerm vanaf begin augustus haar eigen woonhuis gebouwd.
Hans keek mij doordringend aan van onder zijn borstelige wenkbrauwen:
"Je moet ze flink voeren. Ik vind de raten nog wat kort. Ze slaan de suiker boven en achterop en moeten zelf ook nog ruimte hebben om te overwinteren."
Hans .. heeft er kijk op!
Mijn vrouw had inmiddels de koffie klaar en zittend in de veranda leerden we elkaar wat beter kennen.
De zoemers kwamen natuurlijk ook ter sprake, maar uitspraken daarover houd ik geheim.
Hans en Wim bekeken het winkeltje en Hans vond 'De Bijzaak' eruit zien als Klein Wageningen'.
De handgemaakte kaarsen van bijenwas vond hij wel goed, maar het kon beter.
Hij zou me een beschrijving van het kaarsenmaken opsturen.
En nu op naar de heidehoning. Daar was de Zoemer uiteindelijk voor gekomen.
Ik haalde de honing uit mijn verwarmingskist (op 35 graden) en vulde zes potjes met Trichilia honing
Hans keek nauwlettend toe. Hij mompelde onder zijn snor dat dit echte heidehoning was. Die geur kon hij zich nog herinneren uit 1977 toen hij zelf een rijke oogst had binnengehaald. Wim kocht twee potjes.
Ze moesten weer gaan. Hans sprong soepel in het zadel. Wim deed het iets bedaarder.
Helmen op. Motoren aan en rijden maar..
Tot volgend jaar!
(maar daar is het helaas niet van gekomen.)
-
(Trichilia???)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=217









Edited by - frans vantongeren on 22/11/2001 12:12:23

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imkers van het forum/kennismaking!

Bericht door Frans vanTongeren » zo 02 dec 2001, 20:37

Meer weten over Willem Nagtegaal!
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/pop_pro ... lay&id=242

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imkers van het forum/kennismaking!

Bericht door Frans vanTongeren » za 29 dec 2001, 13:33

En dan.., de onnavolgbare.., HUGO THONé
Zijn stukjes eindigen meestal met het, op HUGO's eigen wijze, geschreven zinnetje:
NOBODY IS PERFECT
-
Onlangs dacht ik een slipje van Hugo's burka op te tillen.
De film: 'Some like it hot' uit 1959 met Marilyn Moroe, Tony Curtis en Jack Lemmon
eindigt met dit zinnetje waarin miljonair Osgood zijn vriendin dit antwoord serveert.
Het was zijn reactie op haar onthulling.., een MAN te zijn!!!
-
Zal ik nog van Hugo horen?
Ik denk van niet!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: imkers van het forum/kennismaking!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 07 jan 2002, 19:01

'Jelte, Jelte. Hjir is ien foar dy.'

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: imkers van het forum/kennismaking!

Bericht door Romée van der Zee » di 08 jan 2002, 22:32

Ik richt me tot weer jou, en jij zegt geen u meer. Dan is alles weer gewoon + .
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten