Een ei hoorde erbij

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:
Een ei hoorde erbij

Bericht door Kees Overeem » wo 30 jan 2002, 20:35

Een tijdje terug kwam een trouwe honingliefhebber weer zijn voorraadje aanvullen( het is een 70-jarige Veluwnaar dus: heidehoning en een flink stuk heideraat)
De beste man maakt altijd een praatje en het gesprek kwam op zijn jeugdjaren en zijn grootvader die ook imker was.
Ondanks het feit dat ook mijn beide grootvaders bijen hielden in dezelfde streek, had ik van het volgende gebruik nog nooit gehoord:
Als opgeschoten jochie werd hij door zijn opa in het voorjaar het veld ingestuurd om vogelnestjes uit te halen. De inhoud van de verzamelde eitjes werd op schoteltjes onder de korven aan de bijen gevoerd, die hier gek op bleken te zijn.
Hij vertelde door de jaren heen manieren te hebben gevonden om gedurende een flinke tijd opa van een constante stroom eitjes te kunnen voorzien.
Zo zocht hij een aantal merel- en lijsternesten en haalde dagelijks het 3e ei uit. Zodoende legde de vogel door zonder te gaan broeden en hield dat wel een week of drie vol.
Zestig jaar geleden dacht echt niemand erover na of zoiets wel acceptabel was, het wel en wee van de bijenvolken werd veel en veel belangrijker gevonden.
Ik vroeg nog wel of kippeneieren niet een beter alternatief waren geweest, maar de reactie was:"ben je gek! die waren vroeger goud waard!"
Zouden de bijen dit eiwit- en vetrijke voer echt goed kunnen gebruiken?
Op zich lijkt het me beter opneembaar en verteerbaar dan de sojameelproducten die wel eens worden gebruikt om stuifmeel te vervangen.
Ik heb niet kunnen achterhalen of dit ei-bijvoeren in het voorjaar alleen gebeurde bij slecht weer, in die tijd was er in onze streek immers in de lente een overvloed aan stuifmeel beschikbaar.

Dit schrijvende wellen de limericks al weer in me op:

Een ijvere merel in Lei'en
die legde zich suf voor de bijen
het bleven er drie
meer kwamen er nie
't nest wilde niet verder uitdijen

Een ei-etend volk in Moergestel
dat leefde op lijster's genestel
op struif was't verzot
het groeide zo vlot
het haalde 3 bak op de destel

Maar omdat het verhaal over onze omgeving gaat:

Een imme in Veluwse dreven
kon dankzij de merel goed leven
op struif was't verzot
het groeide zo vlot
't kon zeker 2 voorzwermen geven

Kees Overeem
Barneveld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten