Wat doet een imker haar bijen toch aan ..........

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Wat doet een imker haar bijen toch aan ..........

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 24 apr 2002, 00:52

Wie denkt dat een andere imker nooit iets stoms doet, heeft het fout! Haalde vandaag weer zo'n minder geslaagde ingreep uit. Hierna mijn verhaal.

Zoals een aantal van jullie weten bezit ik een redelijk aantal volken, allen in kasten behalve één. Dat ene volk zit in een korf, nostalgisch welliswaar, maar aardig om erbij te hebben. Met dat korfvolk is het vandaag nog een heel gedoe geworden. Volledig mijn eigen schuld natuurlijk, maar heb bijen wel dingen zien doen die ik nog nooit eerder had gezien. (en dat is het enige pluspunt ;-)

Eerst enige uitleg over mijn korf, die heb ik zelf gemaakt en het model is standaard maar wel behoorlijk overmaats en bestaat uit 2 delen. Het 'kop' gedeelte en een recht stuk, de delen worden bijeen gehouden doordat ik in de randen op 3 plaatsen draadeinden (op plaatjes gelast) heb meegevlochten, over deze draadeinden gaan 3 koperen plaatjes die met vleugelmoeren worden aangedraaid. Op deze manier kan ik de kop met honing eraf halen zonder alle raat uit te breken. In de bovenkant van het rechte stuk heb ik spijlen gestoken. Trouwens ook handig bij het verwisselen van de moer, dan zet ik een broedkamer met verloopplanken tussen beide delen en blaas dan een hoop rook de moer in de broedkamer, hierna worden moerroosters boven en onder de BK gelegd. Met een paar reisriemen erom wordt de zaak bijeen gehouden. Na 1 week kan de BK met moer er af en kan ik zo een jonge bevruchte moer invoeren. Hierdoor worden er geen doppen aangezet, hoef ik nooit af te kloppen enz. Op deze wijze gaat het al jaren goed.

Maar dit jaar '“ helaas '“ ging het anders. De volken zijn ook zo verschrikkelijk groot voor de tijd van het jaar. Had eergisteren de korf nog omgedraaid en gezien dat de raat bijna tot de plank hing - zeker 60 cm hoog - maar verder geen doppen gezien, wel veel gesloten darrenbroed. Gisteren was daar het alarmerende beeld: klonters bijen op het kleine vliegplankje, tegen de korf en ook hangend aan het plankje, ook luierende bijen. Foute boel dus.

Nu moet je weten dat ik een intense hekel heb aan zwermen, dat moest kostte wat kost voorkomen worden! Nu had ik nog een volkje dat ik aan het opheffen was (geloof ook niet in samenvoegen in het voorjaar), stond op 1 BK. En lees al maanden niet anders in die oude Groentjes dan dat de imkers destijds hun korfvolken van gelijke sterkte maakten door ze om te zetten. Heb dat nog nooit eerder geprobeerd, maar het leek mij nu een redmiddel; door het afvliegen van de korf zou de zwermneiging tijdelijk tegengehouden worden.

Vanmorgen dus op pad met een aantal zaken: reserve kop (de kop met restanten wintervoer was nog niet verwijderd), een lege HK, plank om de korf op te zetten op de balken, en ..... een flesje kruidnagelolie om de volken een identieke geur te geven. Nu gebruik ik hiervoor gewoonlijk tijmolie, maar kon dat flesje niet vinden en die kruidnagelolie had ik ooit gekocht voor iets anders. Maar nooit gebruikt. Dat moest ook kunnen!

Eerst de kop van de korf af. Dat had ik mij kunnen besparen, in het najaar hadden de bijen hun wintervoer in het ondergedeelte opgeslagen (ook toen is de kop verwisseld). Er zat alleen raat met stuifmeel en honing in. Alles weer aan elkaar geschroefd en mij hierna zowat een hernia gesjouwd om de korf 5 meter verderop op de plaats van het kastvolkje te zetten. Kastvolk op de plaats van het korfvolk, met de HK erop om de massa bijen te ontvangen en hopelijk honing in op te slaan. Onder beide volken een papieren zakdoekje met 2 druppels kruidnagelolie gelegd.
Vond het eigenlijk niet zo sterk ruiken, daarom op de vliegplanken ieder ook 1 druppel olie gedaan en dat uitgesmeerd. Zonder dat voorzag ik een slachtpartij. Na het uitwrijven van de olie op de planken vond ik dat dat spul toch wel behoorlijk sterk rook (zeg maar stonk).

Nu dat vonden de bijen ook, ze kwamen aanvliegen, stopten ongeveer 2 cm voor de plank en vlogen een paar centimeter achteruit, dat heb ik nog nooit eerder gezien, daarna draaid

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat doet een imker haar bijen toch aan ..........

Bericht door Oude Essink » do 25 apr 2002, 23:01

Hallo Els,
Een boeiend relaas over je korfvolk en zeer herkenbaar voor een leek als ik die ook veel met korven werkte. Ook die onachtzaamheid van het dichtstoppen van het vlieggat, zonder het onmiddellijk door te hebben, overkomt velen van ons en doet het schaamrood naar de kaken gaan; verwonderlijk overigens hoe onze bijen ons geklooi vaak kundig opvangen.
Het verwisselen van korven om ze in evenwicht te houden, pastte ik overigens vaak zonder problemen toe en had er geen kruidnagelolie voor nodig. Met name als het weer goed is en de vliegbijen met "dracht" thuiskomen, is er geen enkel probleem.
Voor het aaneenhechten van korfonderdelen gebruikte ik krammen van ijzer gesmeed en in de handel verkrijgbaar (een soort vergrote nietjes).
Jij schrijft:
Ook dat nog nooit gezien, stertselende bijen met stuifmeel.
Ik heb daar nooit zo op gelet en ben gisteren onmiddellijk gaan kijken; ziehier het resultaat:
Afbeelding
bij met lading pollen en de ander met een lading propolis staan te stertselen op de vliegplank.
Waarom eigenlijk? het gebeurde op alle vliegplanken! Collega fourageerders naar de goede kast lokken? Of gewoon een vergis, zoals vaker voorkomt. Kan iemand daarover zijn licht laten schijnen?
hennie oes


Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 18/05/2002 09:15:01

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wat doet een imker haar bijen toch aan ..........

Bericht door J. Sleegers » za 27 apr 2002, 13:31

die kruidnagelolie had ik ooit gekocht voor iets anders. Maar nooit gebruikt. Dat moest ook kunnen!

Els,

Je wist misschien niet meer waar je de kruidnagelolie voor had gekocht. Ik gebruik het altijd als middel om de bijen naar beneden te houden als ik in mijn kasten werk. Eerst blaas ik rook, maar omdat ik niet zo handig met de blaasbalg ben, gaat die gauw uit.

Zoals je zelf al hebt gemerkt, hebben ze een vreselijke hekel aan de lucht van de kruidnagelolie. Ik doe een paar druppels op een oude theedoek en die leg ik op de open kast. De bijen blijven dan braaf beneden, terwijl ik raampjes bekijk. Steeds licht ik een stukje van de theedoek op om een raampje te pakken of terug te zetten. Deze tip heb ik ooit eens via de Zoemlijst gekregen en het werkt erg goed. In de honing is geen spoor van kruidnagelolielucht te vinden.

Het werkt dus averechts als je het als verbindmiddel tussen twee volken wilt gebruiken!

Na gebruik doe ik de theedoek in een plastic zak die ik dichtbind, zodat de kruidnagelolie er goed in blijft hangen. Bij een kwaad volk doe ik het ook op mijn handschoenen, dan scheelt dat in het steken.

Wellicht dat andere beginnende imkers hier iets aan hebben. Je kunt kruidnagelolie kopen bij een goede reformwinkel. Het zijn kleine flesjes van 10 ml, maar zoals gezegd kun je er erg lang mee doen.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat doet een imker haar bijen toch aan ..........

Bericht door Els Kleijnendorst » za 27 apr 2002, 20:33

Jacqueline,

had die kruidnagelolie ooit gekocht om er potpourri mee te fixeren, maar daar is het nooit van gekomen. Moet er niet aan denken dat mijn hele huis naar de olie had gestonken. Brrrrrr ........., ook uren later en na vele malen mijn handen gewassen te hebben rook ik het nog.
Maar waarom grijp je naar dit product? Met een plantenspuitje alleen gevuld met lauw leidingwater gaat het 9 van de 10 keer ook prima. En de tiende keer gebruik je 'tabak' van zelfverzamelde kruiden: lavendelsnoeisel, rozemarijn, thijm, boerenwormkruid, Rhusproppen, ach, alles waarvan je denkt dat het lekker zal ruiken. Maar m.i. is alles beter dan deze olie.

Gezien de reacties van mijn bijen op kruidnagelolie kan ik voorstellen dat ze heel hard op de vlucht slaan voor je geurende (stinkende !) theedoek.
Heb mij altijd afgevraagd waarom het inspecteren van een volk door anderen als bijzonder storend wordt omschreven waarvan de bijen 2 dagen van slag (en haaldrift) af zijn. Had daar bij mijn bijen nooit iets van bemerkt na een inspectie. Maar als het gebruik van dit soort producten algemeen is, dan is het verwonderlijk dat ze slechts 2 dagen minder haaldrift hebben.
Mijn advies aan jou: schakel heel snel over op rustige bijen, dan heb je die rommel niet nodig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten