Bijen 'halen' de krant / 2

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Hennie Peters » zo 06 jul 2003, 16:07

De foto bij dit artikel lijkt meer op die van een klapstoel dan een vrachtwagencabine.
Komt dit misschien doordat ze geen andere foto beschikbaar hadden bij de BBC ?
Het is een deel van een foto die ze al eerder hebben gebruikt toen er bijen op koninklijk bezoek gingen, zie: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/berk ... 951229.stm

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Henk Klok » zo 06 jul 2003, 19:14

Ik denk dat je gelijk hebt Hennie, vondt het ook al zo'n vreemde cabine, meer een tractor, maar 't zal wel die klapstoel van de koningin van Engeland zijn.

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Imkerij Westland » ma 07 jul 2003, 10:10

maar 't zal wel die klapstoel van de koningin van Engeland zijn.
Vermoedelijk de "klaptroon" en klapstoel voor de koningin van Engeland, hoe durf je dit de suggereren.:)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Frans vanTongeren » wo 16 jul 2003, 11:08

In DE GELDERLANDER van 16-07-03 stond het volgende bericht:
-
Weinig handel maar veel mooie herinneringen
VEENENDAAL - Een echte handelsdag is het al lang niet meer. Toch leeft de Veenendaalse bijenmarkt nog steeds voor Nederlandse imkers. Oude herinneringen borrelen op, terwijl er hier en daar een bijenvolk wordt verkocht.
Op een van de grasvelden van sportpark Panhuis in Veenendaal staan tientallen marktkraampjes met allerlei artikelen die zijdelings iets met bijen te maken hebben. Honing, honingkoek, bijen T-shirts, bijenwas. Het is er allemaal te krijgen. Helemaal achterin bevindt zich het gedeelte waar de markt zijn status aan ontleent. Tegen de dranghekken staan een stuk of honderd bijenkorven opgesteld. De verkopende imkers, veel oudere mannen met een sigaar in hun mond, staan naast hun korven tegen de hekken aangeleund. Druk hebben ze het niet. Ze maken hier en daar een praatje en genieten van de zon. De 75-jarige Teunis van Dorland uit Ede is een van die imkers. Hij komt al sinds zijn achtste jaar op de markt. "Vroeger ging het er heel anders aantoe. Toen werd de markt nog bij de katholieke kerk aan de Nieuweweg in Veenendaal gehouden. De twee grasvelden aan weerszijde van de straat, stonden barstensvol mensen. Er werden duizenden bijenkorven verkocht." Door de jaren heen is het karakter van de markt veranderd. "Er was veel meer handel. Mensen kochten in één keer twintig korven aan. Nu komen er veel meer hobby-imkers die maar één kastje nodig hebben."
Imker Van Dorland heeft de vijf bijenkorven waarmee hij naar de markt is gekomen, verkocht. In het verleden verkocht hij tien keer zoveel. Toch vindt hij de handelsdag nog steeds de moeite waard. "Op een dag als vandaag ontmoet ik veel oude bekenden. Imkers van Friesland tot Rotterdam. We wisselen onze ervaringen uit. Dat is gezellig. En het is mooi weer."
Iets verderop staat Pieter Jager (67) met zijn bijenkasten. Op één ervan ligt een takje met bladeren. "Daarmee laat ik zien dat deze kast verkocht is", licht Jager toe. "Dat is een oud gebruik dat iedere imker snapt."
Jager herinnert zich nog goed dat hij dertig jaar geleden zijn eerste bijenkorf op de Veenendaalse markt kocht. "De verkopende imkers zagen meteen dat ik geen kenner was. Om te kijken of de bijenkorf van goede kwaliteit was, tilde ik hem op. In mijn onervarenheid, hield ik mijn hand voor het vlieggat en werd ik gestoken. De imkers keken toe. 'Zat er een gat ik die korf', vroeg een van hen cynisch. Dat zal ik nooit meer vergeten." Jager beleeft nog veel lol aan de jaarlijkse markt. "Je ontmoet de imkerfamilie. Het is een dag waarop je kennis en informatie kan uitwisselen. Bijenhouden is een feest, zowel voor beurs, maag en geest. Die spreuk gaat voor mij nog steeds op."
Twee prijzen waren er voor N. van de Drift uit Maasland (beste stal kasten met volk en bouw en grootste aanvoer volken) en voor R. de Rijke uit Epe (beste kast met korf en bouw en beste korf met volk en bouw). Burgemeester P. Rombouts reikte de prijzen uit.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Frans vanTongeren » di 22 jul 2003, 20:21

In HET DEVENTER DAGBLAD van 22-07-'03 stond het volgende bericht:

Burenruzie over bijen
SELLINGEN - Een burenruzie in Sellingen is uitgelopen op de dood van 40.000 bijen. De 55-jarige eigenares van de dieren kwam uit de slag met flinke brandwonden.
De verstandhouding tussen imker Ingrid de Vries en haar buurman B.M. (37) is al jarenlang slecht. Grootste ergernis van M. zijn de bijen van De Vries. Hij wil dat ze verdwijnen.
Toen er dit weekend een zwerm bijen in zijn tuin neerstreek, was voor hem de maat vol. Hij leende een brander die normaal gebruikt wordt door dakdekkers en ging ermee de bijen te lijf.
In een poging haar dieren te beschermen sprong de imker voor de belager. '˜Nooit had ik verwacht dat hij de brander op mij zou richten.'
Ze liep eerste graads brandwonden op aan borst en hals. Volgens haar voldoet ze aan de regels voor het houden van bijen en M. kreeg proces-verbaal wegens mishandeling.

Johan ter Haar
Berichten:19
Lid geworden op:do 08 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Johan ter Haar » wo 23 jul 2003, 09:31

Burenruzie over bijen
Hij leende een brander die normaal gebruikt wordt door dakdekkers en ging ermee de bijen te lijf.
Elk stuk gereedschap kan verkeerd gebruikt worden. Tip: Ik help zelf pas zo'n brander op een camping gasfles gekocht om onkruid tussen de tegels milieuvriendelijk te bestrijden.
Je moet echter niet te dicht bij de beplanting van de buren komen.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Henk Klok » di 29 jul 2003, 19:29

Amsterdams Stadsblad. 23-7-2003
Brand na poging uitroken wespennest

Geuzenveld/Slotermeer
Bij een poging een wespennest uit te roken in de Daam van Harenstraat is in een woning brand uit gebroken. De bewoners gebruikten een spuitbus toiletverfrisser in combinatie met een aansteker om via het ontluchtingskanaal vlammen in de muur te krijgen en het nest uit te roken. De geimproviseerde vlammenwerper zette echter het isolatiemateriaal in de muur in brand. De bewoners probeerden het vuur zelf te blussen waardoor ook het kozijn vlam vatte. De brandweer heeft het vuur gedoofd. De schade aan de woning was beperkt, het wespenest overleefde het vuur.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Huib Koel » wo 30 jul 2003, 10:57

Dierziekte bedreigt nu ook de fruittelers
Publicatiedatum: 30/7/2003 Het Financieele Dagblad

Vervoersverbod en ruimingen na uitbraak 'Amerikaans vuilbroed' onder verstuivingsbijen

AMSTERDAM - Na de serie uitbraken van dierziekten onder koeien, varkens en kippen, zijn dit keer de bijen het slachtoffer. Zij worden getroffen door het dodelijke vuilbroedvirus. Dat blijkt vooral een bedreiging voor de Nederlandse fruittelers.

Sinds maandagmiddag 16.00 uur is er een vervoersverbod van kracht in Nederland. Ook wordt er weer geruimd door de Algemene Inspectiedienst AID. Plaats van handeling is het Brabantse dorp Soerendonk. Dit keer zijn het geen kippen met vogelpest, varkens met mkz of koeien met BSE. Het gaat om bijen. In de kasten en korven van een imker is 'Amerikaans vuilbroed' geconstateerd.

De branchevereniging VBBN, de Vereniging tot Bevordering van de Bijenteelt in Nederland, heeft een telefoontje van het ministerie ontvangen met de onheilstijding, zo meldt het secretariaat. 'Een officieel bericht hebben we nog niet binnen. Dat duurt altijd een tijdje.' Volgens voorzitter Jos Plezier is er echter alle reden om de alarmklok te luiden. 'Vuilbroed is een zeer besmettelijke en ernstige ziekte waarvoor eenzelfde aanpak geldt als voor vogel- en varkenspest.' Voor imkers die vuilbroed constateren, geldt een wettelijke meldingsplicht. Net als bij de recente klassieke vogelpest onder pluimvee wordt na constatering van virus het gebied rond de aangetaste bijenkasten direct afgesloten. Het ministerie heeft een kordon gelegd rond Soerendonk met een straal van drie kilometer. Er mag geen bij in of uit. Dat klinkt als een onuitvoerbare maatregel, want wie houdt de insecten tegen?

Volgens Plezier is dat niet zo'n probleem. Het afgesloten gebied is gelijk aan de maximale vlucht die bijen maken. 'Ze komen niet verder dan drie kilometer van hun kast.' Vuilbroed kan flinke economische schade aanrichten. Niet alleen bij imkers zelf, maar ook bij hun klanten. Dat zijn niet de kopers van honing, want dat product is slechts bijzaak. Minder dan 5% van het Nederlandse honinggebruik wordt door Nederlandse bijen verzameld.

De belangrijkste klanten van de circa 7000 Nederlandse imkers die zijn aangesloten bij een branchevereniging, zijn fruittelers. De bijenkasten worden tegen vergoeding in boomgaarden en tuinbouwkassen geplaatst om gewassen te bestuiven. Naast appels en peren betreft het de teelt van onder meer aardbeien en courgettes. De toegevoegde waarde van de productie waarin bijen een rol spelen, bedraagt in Nederland naar schatting euro 750 mln per jaar. Vuilbroed is een virusziekte die een bijenvolk volledig kan vernietigen. Volgens Plezier worden de larven zodanig aangetast dat ze gaan rotten. Een ervaren imker kan een uitbraak vaststellen met de zogeheten luciferproef. 'Als je een lucifer in de larven steekt en je kunt draden trekken, dan is het mis.' Vaak zijn ook de dekseltjes van was ingezakt waarmee de raten zijn afgedekt. Hieronder bevinden zich dan besmette larven.

Amerikaans vuilbroed komt regelmatig voor in het grote honingland Duitsland. In het verleden zijn er in Nederland al meerdere uitbraken geweest, maar ons land was sinds anderhalf jaar virusvrij. 'We dachten dat we ervan verlost waren. Nu is er toch weer een uitbraak geconstateerd', zegt de VBBN-voorzitter. De jongste theorie is dat veel bijen het virus altijd onder de leden hebben. Het duikt echter pas op als een volk verzwakt is. Het zou betekenen dat preventieve maatregelen weinig zin hebben. 'Maar het is nog slechts een theorie', waarschuwt Plezier.

De besmette imker in Soerendonk wordt direct geruimd. Bij het doden van bijen lopen de emoties minder hoog op dan bij het ruimen van varkens en kippen. De branchevoorzitter spreekt niettemin van een 'ruwe procedure' en 'een klap voor imkers'. De kasten met de bijenvolken worden door de inspectie- en ruimingsdienst AID verbrand. Tevens wordt de apparatuur van de imker zwaar ontsmet of vernietigd. Ambtenaren van de AID zoeken daarna het gebied met een vervoersverbod van buiten naar binnen af op andere besmettingshaarden. Wordt vuilbroed aangetoond, dan volgt onmiddellijke ruiming.

De Nederlandse Bijenhouders hebben al een moeilijk jaar achter de rug met een hoge sterfte onder hun volken. De imkers hebben al veel last van de varroa-mijt. De bestrijding verloopt steeds moeilijker omdat de bijen resistent worden voor het middel fluvalinaat.
Enkele maanden geleden heeft de branchevereniging zich met een brandbrief tot minister Veerman van Landbouw gewend. Opvallend is dat daarin expliciet werd gewaarschuwd voor een uitbraak van vuilbroed.

In de brief schrijven de imkers dat er door alle problemen in hun sector een tekort dreigt aan verstuivingsbijen in Nederland. Het gevolg is dat er meer bijen moeten worden geïmporteerd. Daarmee neemt het risico toe dat er ziekteverwekker smeekomen. Het gaat niet alleen om het gevaar van vuilbroedimporten, maar ook om nieuwe infectiehaarden. Zo is in Duitsland het Kasmir- virus opgedoken. Het agressieve virus is slechts eenmaal eerder in Europa gesignaleerd, in 1997 in Spanje, en veroorzaakt veel sterfte onder bijen.

Ook rukt de 'small hive beetle' op. Deze kleine kever komt uit Zuidelijk Afrika, maar is tot een plaag uitgegroeid in de Verenigde Staten, Australië en Egypte. De larven van de kever vreten zich een weg door bijenkasten en korven en maken die onbewoonbaar.

De bijenhouders vinden dat de Nederlandse overheid de importbijen strik moet controleren op aanwezigheid van virussen, kevers en andere ziekteverwekkers. De Europese brancheorganisatie van bijenhouder heeft datzelfde bepleit in Brussel.
Bert van Kalles

Bijgewerkt door - Huib Koel op 30/07/2003 14:37:10

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Henk Klok » wo 30 jul 2003, 17:53

nu.nl

behandeling met wespengif maakt immuun voor steken

30 juli 2003 13:31

GRONINGEN - Het inspuiten van kleine beetjes wespengif gedurende drie jaar maakt een menselijk lichaam volledig immuun voor het gif. Dat blijkt uit onderzoek dat allergologen van het Academisch Ziekenhuis Groningen (AZG) de afgelopen jaren bij vijfhonderd allergiepatiënten hebben uitgevoerd.


Jaarlijks melden zich meer dan twintigduizend Nederlanders bij de huisarts na een wespen- of bijensteek. Deze kan bij tussen 0,3 en 3 procent van de wereldbevolking tot ziekteverschijnselen leiden. Een milde reactie is jeuk over het hele lichaam, gevolgd door misselijkheid en braken. In het ergste geval volgen hartritme- en ademhalingsstoornissen. In Nederland sterven jaarlijks twee tot vijf mensen als gevolg van een wespensteek.

Mensen met een wespenallergie moeten de behandeling met het wespengif drie tot vijf jaar ondergaan. In de eerste maanden krijgen zij wekelijks een injectie, daarna wordt dat teruggebracht tot eens per zes weken. Als bijverschijnsel kunnen zij dezelfde reacties krijgen als bij een milde allergiereactie.

"Het nadeel is dat je mensen pas kunt behandelen wanneer duidelijk is dat ze allergisch zijn voor wespen of bijen", stelt allergoloog H. Oude Elberink. "Dat merken mensen pas als ze eenmaal gestoken zijn. De sterfgevallen bij de eerste prik kunnen dus niet worden voorkomen. Maar daarna beschermt een behandeling heel accuraat tegen de allergie."

Oude Elberink hoopt dat artsen patiënten met een allergische reactie voortaan vaker naar het ziekenhuis zullen doorverwijzen. "Het probleem wordt door veel artsen nog te vaak gebagatelliseerd" merkt ze. "Terwijl een behandeling van de aandoening veel problemen en nodeloze pijn of risico's kan voorkomen."

Het wespenseizoen is al begonnen. De beestjes zijn in augustus en september het agressiefst. Jaarlijks worden er door professionele ongediertebestrijders in Nederland 100.000 tot 150.000 wespennesten verwijderd. In grote nesten kunnen wel vijfduizend wespen wonen. De meeste nesten bevinden zich in een natuurlijke omgeving, waar de wespen voldoende mogelijkheden hebben om te schuilen. Ook plaatsen met veel insecten en zoetigheden zijn populair.

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 'halen' de krant / 2

Bericht door Henkn » ma 18 aug 2003, 11:13

Amsterdams Stadsblad. 23-7-2003
Brand na poging uitroken wespennest
De schade aan de woning was beperkt, het wespenest overleefde het vuur.
Hallo!
Een wat late reactie, op dit bericht, maar er stonden na terugkomst van vakantie zoveel berichten (niet alleen van het Imkersforum), dat ik iedere dag een serieberichten van het forum doorlees en eventueel beantwoord. Zo ook dit bericht over wespen.
Niet zo slim om je huis in brand te steken om een wespennest uit te roeien.
Enige weken geleden belde een goede kennis mij op, dat in de tuin van haar buurvrouw, die een aantal weken met vakantie naar het buitenland was, in de sparreboom naast de keukendeur een wespen-nest zat.
Het was op 1 van de warme dagen dat het dertig graden zou worden en ik ben dus op een ochtend om negen uur gaan kijken, toen het nog niet zo warm was. Ik had alleen maar een eenvoudig bijen-kapje bij me, een plantenspuit en een snoeischaar. Het nest was zo groot als een voetbal en hing op oog-hoogte tussen de takken van de kerstboom en gezien het vroege uur, was het aan het afvliegen nog heel rustig. Bij een beetje schudden aan het nest kwamen er een stuk of tien wespen uit. Maar door te spuiten met de waterverstuiver, vlogen ze weer vlug naar binnen. Vervolgens voorzichtig met de snoeischaar takje voor takje losgeknipt rond het nest en opvliegende wespen steeds teruggejaagd met waternevel. Toen het nest los was, die voorzichtig opgevangen in een plastic vuilniszak en deze goed dichtgebonden en de zak met nest meegenomen. Ik heb in mijn boekje "Mieren bijen en wespen" opgezocht wat voor wesp het was. Volgens het boekje de zgn "saksische wesp" deze is meer zwart met smalle gele strepen en wat groter dat de "gewone" gele wesp.
Ik had geluk dat het nest zo netjes bereikbaar hing om te verwijderen. Het hing echter bijzonder ongelukkig om mee samen te leven: pal naast de keukendeur. Het is best "sonde" om zo'n mooi stukje natuur te moeten vernietigen.....:-(
grts

Henk Noppe

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten