Literatuur

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Literatuur

Bericht door Hennie Peters » do 06 feb 2003, 13:44

Ik ben deze week even bij het bijenhuis in Wageningen geweest voor wat aankopen. Omdat op het literatuurlijstje van de cursus het boek "Werkboek Bijenhouden, J.J. Speelziek" staat heb ik dat maar vast aangeschaft.
Ik ben alleen bang dat ik het al uit heb voordat de cursus begint op 17 feb. Hopelijk zit ik me tijdens de cursus niet te vervelen :-)

Het is zeer interessant leesvoer, kan ik iedere beginnende imker aanraden.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Hennie Peters » vr 07 feb 2003, 20:45

blz 36:
f. Bijen zijn zeer gevoelig voor magnetische storingen. Als er onweer in de lucht zit, moet men niet op de stand werken. Laat ze ook met rust als het te koud of te warm is.
En wanneer is het dan te koud of te warm, ik heb altijd graag een paar absolute grenzen, kan iemand dat aanvullen ?

Joost Pesschier schreef b.v. vanmorgen dat hij de weerstand niet langer kon weerstaan om even in zijn kast te kijken.

Op het moment is er nog regelmatig nachtvorst. JJ Speelziek schrijft dat je in het voorjaar als de temp. boven de 15 graden komt op het middaguur de voorjaarscontrole kunt doen, maar dan wel heel snel omdat er al broed kan zijn dat dan teveel afkoelt. Ik kan me het gevoel van Joost wel voorstellen, zo'n evenwichtsituatie van "ik wil graag even kijken" en "het mag nog niet, te koud" .

Kan iemand met ervaring zeggen hoelang je een kast open mag hebben bij een aantal verschillende temperaturen in het gebied van 15 tot 40 graden ?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Literatuur

Bericht door Frans vanTongeren » vr 07 feb 2003, 21:46

Dag Hennie,
Ooit schreef ik een jaar lang...:
'Mijn manier van imkeren'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=124
-
In het voorjaar ben ik daarmee begonnen en ben geeindigd bij het volgende voorjaar.
Het zijn 46 stukjes en ze staan op 4 pagina's.
Alle deeltjes achter elkaar lezen, lijkt me niet vol te houden.
Beter uit te houden is alleen dat gedeelte lezen van de maand/seizoen waarin je op dat moment leeft.
-
Op dit moment kijk ook ik niet in de bijen; ik stook de Joppe-Kerststal op. De pastoor was blij dat hij al dat afvalhout bij mij kon storten.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Hennie Peters » za 08 feb 2003, 12:29

dag Frans,

Die reeks had ik nog niet ontdekt.
Alle deeltjes achter elkaar lezen, lijkt me niet vol te houden.
Als lezen al zo zwaar zal zijn, hoe moeilijk heb jij het dan niet gehad om dit allemaal op te schrijven :D

Een vraag is al beantwoord: "pas openen bij tenminste vijftien graden in de schaduw, bij windstil weer".
Hoelang doe je over deze eerste controle ?

groet,
Hennie

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Literatuur

Bericht door Frans vanTongeren » za 08 feb 2003, 14:29

Tja, hoe lang..!
Als je pas met imkeren begint, heb je meer tijd nodig dan wanneer je al een aantal jaren imkert. Je kunt door je opgedanen ervaring dan sneller inschatten wat er aan de hand is.
Belangrijk is dat je zo min mogelijk stoot en rommelt.
Bovendien moet je van te voren bij jezelf hebben ingeprogrammeerd wat je zal gaan doen; daardoor gebeurt alles efficient (en kost dus minder tijd).
Die voorjaarsinspectie kost een paar minuutjes per volk, denk ik.
-
Het opschrijven van 'mijn manier van imkeren' was een verzoek van Romee.
Daar heb ik alleen maar van genoten. Maar of de lezers er ook zo over denken..???

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Hennie Peters » za 01 mar 2003, 19:13

Het vorige weekend heb ik gewerkt aan twee broedkamers type spaarkast. Het duurde ongeveer drie dagen voordat de polyurethaanlijm weer van mijn vingers was gesleten. Dit weekend heb ik ze in de lak gezet en een begin gemaakt aan twee deksels. Wat me opvalt bij de tekeningen achter in het boek van Speelziek een een erg ruime zijdelingse speling tussen deksel en broed- of honingkamer. De binnenmaten van de deksel zijn volgens dit boek: 428x478 mm en de buitenmaat van de kast: 421x473 mm.
Als we ons heel netjes aan de maten houden dan hebben we dus een speling van 2.5 tot 3.5 mm rondom. Is de bedoeling hiervan ventilatie of is er iemand bang geweest dat het hout zoveel uit gaat zetten ?
Gaat een spaarkast bij een broednest temp. van 35 °C niet trekken als een schoorsteen ?

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten