De Bijenkorf, den Haag

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

De Bijenkorf, den Haag

Bericht door wilde » do 17 jul 2003, 16:59

Vroeger kwam ik regelmatig in den Haag, omdat een deel van mijn familie daar vandaan komt. Als kind vond ik het prachtig om de stad te bezoeken. De warenhuizen werden niet vergeten. Ik kom nog regelmatig in deze stad, bijvoorbeeld voor een bezoek aan het mooie Gemeentemuseum. In de loop der jaren heb ik ook belangstelling gekregen voor arcitectuur. Ik had er vroeger geen flauwe notie van.

Een zeer bijzonder gebouw is dat van de Bijenkorf. Het is een belangrijk voorbeeld van Amsterdamse school architectuur buiten Amsterdam. De buitenkant van het pand is nog praktisch ongewijzigd denk ik. Gelukkig is ook een deel van de inrichting in die stijl bewaard gebleven na diverse verbouwingen. Het trappenhuis is daar een mooi voorbeeld van: mooi beeldhouwwerk en glas-in-lood-ramen. De voorstellingen zijn zowel abstract als figuratief, dus ieder wat wils, alles in de stijl van de Amsterdamse school. Zo ook een plakkette, die aan de muur in het trappenhuis is bevestigd. Kom je er ooit, neem dan de oudewetse trap en niet de uiteraard aanwezige roltrap en geniet er van.

De bronzen plakette is aangeboden door het Amsterdamse personeel aan de directeuren van het Haagse fliaal. De datum geeft aan: maart 1920. De voorstelling is, evenals die van de ramen , symbolisch en gericht op werkzaamheid en beleid, tenminste dat veronderstel ik. Uiteraard is een bijenkorf als naamgever aanwezig en ook bijen en raat zijn te zien. De rechter figuur zal waarschijnlijk de sturing, energie en wilskracht uitstralen. Hij heeft denk ik een staf als symbool van leidinggeven en een fakkel in zijn handen. Misschien betekent het wat anders. Dat hoor ik dan misschien nog wel eens van insiders, maar het ziet er mooi uit.

Klik op de foto voor een vergroting.
Albert de Wilde

Afbeelding

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: De Bijenkorf, den Haag

Bericht door Henk Klok » do 17 jul 2003, 23:51

Op deze plaquette is de raat liggend, dwz met de platte kant onder afgebeeld. Het valt mij op dat wel vaker raat liggend wordt afgebeeld, laatst nog in een folder van de vbbn over bijen.
Els Kleijnendorst schreef, in reactie op een opmerking hierover van mij, dat de raat door bijen in apidea kastjes altijd zo wordt uitgebouwd.
Ik veronderstelde altijd dat bijen met de punt naar beneden bouwden, dus met een zigzagbodem voor de cellen, vanwege de betere verdeling van de kracht die wordt uitgeoefend op de raat. Maar dit zal misschien ook opgaan voor de liggende variant, ik ben geen bouwmeester.
De maker van de plaquette zal er denk ik geen speciale bedoeling mee hebben gehad (ook al bevat het logo van de Bijenkorf wel een staande raat).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten