Bijen in 'Vakantieland' / 2

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door Frans vanTongeren » di 30 dec 2003, 17:45

Bijen in 'Vakantieland'/1 (12 stukjes)vindt u op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=117
*
Vandaag zond de EO op Ned 2 een filmpje uit van Wildlife dat getiteld was:
Bijenbomen in Assam
productie:
Dieter Pochlatco/Walter Kohler
Regie: Paul Reddisch
ORF 1999
-
Aan de Zuidkant van de Himalaya, bij theeplantages, hingen REUZENBIJEN
(Fr.: Apis Dorsata) aan boomtakken met slechts EEN raat als woonplaats.
Die bijen zijn 2x zo groot als de onze met angels die 3x zo lang zijn.
Zwarte kopjes met oranje achterlijven(zes segmenten zonder haar) en zwarte pootjes
De wetenschapper Kassenbergen ging deze zeer agressieve bijensoort onderzoeken en werd via een lier 50 meter opgetakeld.
Hij nam een 'kop' mee aan een stok en na een minuut werd die kop (voorzien van een drupje bijengif) 100x gestoken.
Twee vogels kwamen in actie; een wespendief die vanaf de bovenzijde van de raat, was wegplukte en een blauwbaardbijeneter die bijen van z'n lijf plukte en opat.
Stukken raat die vielen, werden op de grond opgegeten door dwergzwijnen(30cm lang) en door Langoeroe-apen.
De moesson barst los en rijstplantjes worden uitgezet.
Drijfnatte bijen schudden zich droog met vleugelgeklapper.
Er is geen nectar meer te krijgen en de hongerzwerm begint.
De reis gaat zuidwaarts via rivierdalen. Na tien km wordt er neergestreken om de honingvoorraad in het lijf wat aan te vullen. Kwispeldansjes geven aan waar bloemen zijn te vinden.
Na drie weken is er 160km afgelegd en de bijenbomen van Assam komen in zicht.
Aan de voet van die bomen wordt mosterdzaad uitgezaaid en drie weken later bloeien de bloemen.
De plaatselijke bevolking zet bamboestokken neer met zijscheuten en klimt omhoog met sikkel, mand en een bos stro.
Het lichaam wordt afgeschermd, maar handen blijven onbedekt. Daardoor kun je beter 'handelen'.
Bovenin wordt het stro aangestoken; aanvankelijk fikt het, maar later gaat het roken. De bijen vliegen weg en het kromme mes snijdt de honingraat af (het broedgedeeltje wordt gespaard) en het mandje met honing laat de verzamelaar(zonder hoogtevrees) zakken.
Een andere lievelingsboom voor bijen is de kapokboom (bombax)met fraaie, rode bloemen.
Als de omgeving te droog gaat worden, vliegen de bijen weer terug naar het noorden.
De wetenschapper kan niet verklaren hoe de bijen die lange weg, die immer hetzelfde is, weten te onthouden !
De film duurde vijftig minuten; het schrijven een uurtje...

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door Frans vanTongeren » wo 31 dec 2003, 20:03

Apis Dorsata
Vanaf het derde stukje van onderstaand artikel schrijven
HENNIE OUDE ESSINK
PIET JAGER en
ELS KLEIJNENDORST
over deze reuzengrote bijen
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... erms=Nepal

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door Huib Koel » vr 02 jan 2004, 08:46

Dag Frans,

Ook ik kwam al zappend deze uitzending tegen, ik vermoed op hetzelfde tijdstip, dus de video liep niet mee. Als aanvulling mijn opmerkingen over deze fraaie film:
Ik vond de wijze van onderzoek van onze wetenschapper nogal amateuristisch. Die ogen op de bol geschilderd en dan net doen alsof de bijen dan denken dat het een hoofd is... of ze daar nu intrappen.
Mooi vond ik de patronen (een soort 'wave') die de bijen door het optillen van hun achterlijf maakten.
Een aantal beelden kwam mij bekend voor. Een van de beelden gebruikte ik als foto voor een nieuw logo. Een vliegende bij vanachter gefilmd.
Verder viel mij op dat er geen andere mededeling werd gedaan over de huisvesting. De bijen trokken nergens in. Ze hangen gewoon aan een tak. Als er geen bijenboom meer vrij was, ging een tros in het riet zitten. Dat is niet slim want de bevolking brandt het riet vaak af voor nieuwe landbouwgrond.
Dus bijen moeten onze bijenkasten dan toch muffige ruimtes vinden. Wanneer zou dat ontstaan zijn?
groet
Huib

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door maartenkleijne » vr 02 jan 2004, 17:22

In India heb ik ook eens deze reuzenbijen gezien, nabij Gwalior.
Een groot volk op een enkele raat van wel een vierkante meter bovenin een boom onderaan een boomtak. In dezelfde boom nog een paar volkjes op een wat kleinere raat.
Goede territoriumdrift: je kon er niet binnen vijftig meter bij komen zonder aangevallen te worden. Ze steken echter niet gelijk; als je meteen wegloopt kom je met de schrik vrij.
Pittige steken wel, pijnlijker dan onze wespen.
Ze vlogen op klaver, en in het veld waren ze helemaal niet agressief. In de hete droge zomer gingen ze weg en niemand wist waar ze dan waren, maar ze kwamen alttijd weer terug.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door Harm van de Pas » vr 02 jan 2004, 20:12

Als je in het buitenland op vakantie ga ben je toch nieuwsgierig naar het bijenhouden aldaar. Zo ben ik met vakantie op Tenerife geweest (zoals zo velen). Tenerife is een mooi eiland en daar ben ik op zoek gegaan naar bijen.

Enig zoekwerk op het internet leverde op dat er 450 imkers zijn op het eiland, dus zou het toch niet lastig moeten zijn om een imker te vinden. Nou, dit viel zwaar tegen. Het heeft me dagen zoeken en vragen gekost om alleen wat bijenkasten te vinden. Maar op zich vertellen die ook veel.
Afbeelding

Een close-up.
Afbeelding
De kasten staan op een ijzeren frame waarvan de poten in blikjes met olie staan. Dit is tegen de mieren. De kasten hebben een losse bodem met vaste vliegplank en bestaan uit 2 bakken. Tussen de bakken ligt een rooster, de bovenste bak dient dus als honingkamer. Volgens mij geeft dit aan dat er veel honing te halen is. De volken vond ik aan de kleine kant, maar dit kan ook niet anders omdat ze voor het broeden maar een broedbak ter beschikking hebben. Ook hebben deze bijen last van Varoa. Onder de kasten liepen een aantal bijen met misvormde vleugels. De import van bijen zal hier de oorzaak van zijn. De kleine kastkever zal het moeilijk krijgen omdat het eiland voor meer dan 90% uit vulcanische rotsen bestaat.

Afbeelding
de "winterzit".
Links is het roostertje te zien waarmee het vlieggat wordt afgesloten


Voor deze bijen is het nu "winter". Al begint het langzaam voorjaar te worden. Vooral in de buurt van de hotels is er altijd wel iets te halen. Er stonden grote struiken met trompetbloemen in bloei, Alhoewel er veel stuifmeel op deze bloemen te halen is heb ik er geen bijen op gezien. Waar ze wel massaal op vlogen waren deze bloemen.
Afbeelding

Op sommige plaatsen waren hele stukken muur bedekt met een zee van deze bloemen. Deze sterk geurende struik heb ik in Nederland ook wel eens gezien alleen zijn de bloemen dan kleiner en bloeit ze minder uitbundig. Weet iemand misschien ook de naam?
groet Harm

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door Wim Joosten » vr 02 jan 2004, 21:47

Harm, kom ik je hier ook al tegen met je Tenerifeverhaal. Nou dan nogmaals:
Harm van de Pas schreef:
Op sommige plaatsen waren hele stukken muur bedekt met een zee van deze bloemen. Deze sterk geurende struik heb ik in Nederland ook wel eens gezien alleen zijn de bloemen dan kleiner en bloeit ze minder uitbundig. Weet iemand misschien ook de naam?

groet

Harm
Dit is de Pyrostegia venusta (ignea). Het behoort tot de familie: Bignoniaceae

(Je hebt gelijk Frans; dit is de beste plek)


Met vriendelijke groet,
Wim

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door Frans vanTongeren » vr 02 jan 2004, 21:57

Dag Wim,
Harm was op vakantie in Tenerife...
Wat ..zou een betere plek zijn om zijn fraaie stuk aan toe te voegen?

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in 'Vakantieland' / 2

Bericht door Huib Koel » za 03 jan 2004, 23:55

Dag Frans,

De EO-uitzending liet ook zien dat ze honing aan zuigelingen gaven. In Nederland wordt dat afgeraden.
groet
Huib

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten