Voor mij geen lotto deze week

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Voor mij geen lotto deze week

Bericht door TubaLeoVoet » ma 05 sep 2011, 20:08

Ik heb mijn portie geluk voor de komende dagen al gehad.
Tijdens de storm van zaterdag op zondagnacht zijn twee kanjers van populieren omgewaaid, eentje van meer dan een meter omtrek op een tiental meter, en een iets dunnere van 70 cm vlak bij mijn bijenhal. minder dan 2 meter meer naar het westen en ik kon een nieuwe stal gaan bouwen, om maar niet te spreken over de arme bijen die anders zeker waren dood geregend.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TubaLeoVoet op ma 05 sep 2011, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door TubaLeoVoet » ma 05 sep 2011, 20:23

...en zelfs de foto plaatsen is gelukt...

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door Eugeen » ma 05 sep 2011, 22:51

Ik had vorig jaar die lottowinst anders wel kunnen gebruiken. Ook mijn bijenhal wordt elke storm bedreigd door omvallende populieren. Vorig jaar was ik er net op tijd bij en de rescue-operatie, door de professionals op de foto, is toen ook goed afgelopen, doch koste me flink wat duiten.Afbeelding
Sinds dit voorjaar probeer ik het noodlot te bezweren met een tweede bijenstand op een andere locatie. Ik heb tevens een bod gedaan op het perceel met de populieren om ze compleet te laten rooien. Ik voel dus echt met je mee en voel me tevens getroost in het feit dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door Oude Essink » di 06 sep 2011, 09:10

Het overleven van rampen werd vroeger aan "engelbewaarders" toegeschreven; deze zaten met vleugeltjes op je schouders, onzichtbaar uiteraard, en wisten je voor veel rampspoed te behoeden. Misschien hebben voor ons imkers "bijen" deze rol overgenomen; heel vroeger verschenen deze in de vorm van "witte wieven" die menig imker behulpzaam waren. Ik constateer, dat Eugeen het lot in eigen hand probeert te houden.

Afbeelding

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door Franschman » wo 07 sep 2011, 00:07

Ja beste Beelievers,
Hoge bomen vangen veel wind. Dat is een fraai gezegde dat hier wel heel letterlijk opgeld doet. Helaas heb ik in France ook een zogenaamde Grimpeur- Elagueur moeten laten komen. Die Engeltjes van Hennie Oes moeten ook wel eens geholpen worden :wink:
Deze 'artisan' die er uitziet als een bergbeklimmer, gaat gewapend met een licht, doch uiters scherp Stihl motorzaag de boom in , waarna hij hem 'demonteert 'dus in kleine delen, hangend in de boom, wegzaagd. Wel iets voor jonge en atletisch gebouwde typen, link werk . Deze artiesten komen voor veel geld maar dan heb ( en zie) je ook wat. :lol:
Google maar eens onder die Franse naam Grimpeur-elagueur dan zie je sterke staaltjes van boomchirurg cq houthakkerskunst. Zeer spectaculair maar deze boys moeten niet in de aanvliegroute van je bijen zitten anders krijgen ze ook op die hoogte wel eens een steekje :D
Bijlagen
elagueur bovenop sapin 1.JPG

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door Eugeen » do 06 okt 2011, 22:26

Vandaag heb ik de verkoopsovereenkomst kunnen tekenen. Ik kan nu op zoek gaan naar iemand om alle canadapopulieren te rooien. Het perceel is natuurgebied en dient daarna wel terug te worden beplant, maar er zijn meerdere mogelijkheden mét dracht voor de bijen. Spork, wilg en esdoorn bvb. groeien er alvast prima. Wel leuk als ik mijn bijenstand zo kan uitbreiden tot 60 are.
Groeten,
Eugeen

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door G.B. » ma 23 jan 2012, 22:30

Al iemand gevonden voor het rooien? :D
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door Eugeen » ma 23 jan 2012, 23:12

G.B. schreef:Al iemand gevonden voor het rooien? :D
Inderdaad, en met de verkoop van het hout is de grondaankoop ook al voor de helft betaald. Ze zouden deze winter nog allemaal verdwijnen. De nieuwe aanplantingen zijn voorzien voor het najaar.
Groeten,
Eugeen

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door jomme » di 24 jan 2012, 16:19

Mag je aanplanten wat je wil Eugeen of heb je last van 'de kruisvaarders van de inheemse plant'? :be2:

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Voor mij geen lotto deze week

Bericht door Eugeen » di 24 jan 2012, 20:31

jomme schreef:Mag je aanplanten wat je wil Eugeen of heb je last van 'de kruisvaarders van de inheemse plant'? :be2:
Die 'kruisvaarders' zijn natuurlijk alom aanwezig. Het perceel mag op natuurlijke wijze worden herbebost. Indien na 3 jaar niet voldoende is verjongd, dient te worden aangeplant met bij voorkeur 'streekeigen' bomen.
De Amerikaanse Vogelkers dient wel actief te worden bestreden. En ik koop mijn streekeigen plantgoed bij de jaarlijkse plantenverkoop van Natuurpunt. Er is immers genoeg keuze waar de bijen wel iets meer aan zullen hebben dan aan canadapopulieren.
Groeten,
Eugeen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten