Tweede kerstdag

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Tweede kerstdag

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 27 dec 2011, 22:07

Tweede kerstdag.
Mijn schoonmoeder komt vandaag niet. Op eerste kerstdag zijn alle verplichtingen voldaan. Eerst zingen in de morgendienst. Ja, er zijn imkers die ook nog wel eens zingen. Mijn familie en mijn schoonfamilie zijn in één dag afgehandeld.
En dan is het tweede kerst dag. Het is 'middag en minimaal 10 C. Wat ga je dan doen? Juist, even naar de bijen stal. Kijken of er onder het voergat nog wat beweging zit. Maar zover komt het niet eens. Bij de meeste kasten is er volop leven te zien op de klep. Om de stal vliegen de redelijk wat bijen. Is het wel 2e kerstdag? Ik zie zelfs nog 3 darren vliegen. Zijn het wijzen uit het oosten die een bezoek brengen aan het nieuwe leven? Zo tekstgetrouw zijn de dames echter niet. Of juist wel? De darren komen de kast niet meer in. Zijn ze het goud, wierook en mirre vergeten? Één dar ligt op zijn rug boven op de kast te rugcrawlen.
Alle 18 kasten vertonen teken van leven. Maar bij één kast liggen wel veel dode bijen. Moet ik er blij mee zijn dat ze buiten de kast zo actief zijn? Ik weet het niet.
Ik vind het wel heel vreemd dat ze zo actief zijn. Maar aan de andere kant. Ik sta in mijn truitje zonder jas en heb het niet koud. Het lijkt wel voorjaar op tweede kerstdag. Zal ik nog even langs de eerste twee rijen peren lopen om te kijken of er een zwerm hangt? Nee, dat is niet nodig. Laat die eventuele zwerm maar zitten. Ik ga maar weer naar huis. Mijn schoonmoeder is er toch niet en ik heb nog een onaangebroken fles mede die ik van Dick (van Leeuwen) heb gekregen. Ik kan gerust naar huis.
Maar het is wel een vreemde en onvergetelijke tweede kerstdag. Vliegende bijen en geen schoonmoeder. Hoe vaak maak je dat mee.

Jaap

Noord
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Tweede kerstdag

Bericht door Noord » di 27 dec 2011, 23:28

schoonmoeder heeft vast geen internet
:lol:

gr noord,

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tweede kerstdag

Bericht door Oude Essink » wo 28 dec 2011, 10:50

schoonmoeder had haar ogen vol aan haar eigen bijen :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten