Schoorsteenzwerm

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Schoorsteenzwerm

Bericht door Bart de Coo » ma 09 jul 2012, 23:40

Afgelopen vrijdag ging de telefoon. Er zaten bijen in de schoorsteen. Ik vroeg nog door de telefoon, weet u heel zeker dat het bijen waren. Nou, zei die meneer, een weekje of drie geleden zag het zwart van de beesten hier op het dak. Ik dacht, dat kunnen wel eens bijen zijn. Geen paniek meneer, ik woon vlakbij, ik kom wel even kijken.

Nu was meneer net bezig met wat onderhoudswerkzaamheden aan zijn huis, dus vandaar dat er een mooie steiger stond opgesteld. Ik klom naar boven...


Afbeelding


En ik trof inderdaad in de schoorsteen een bijennest aan. De schoorsteen was afgedekt met een stoeptegel die los lag, dus dat was alvast geregeld. Aanvankelijk dacht ik dat die zwerm er net hing en dat het nest dus nog wel niet zo groot zou zijn. Daarin vergiste ik mij deerlijk.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Ik besloot bedrade raampjes mee te nemen. Het is namelijk heel makkelijk om natuurraat in een bedraad raampje te stoppen. Elastiekjes eromheen, klaar. Ik had mijn korfmes bij me om de raten mooi los te snijden. Ik had alles zorgvuldig gepland en uitgedokterd. Maar helaas. Het nest was veel en veel groter dan ik dacht. De ruimte onder de pijp was bovendien een stuk groter dan de doorgang en dus ik kon ik het nest alleen maar slopen, in de hoop dat de moer het zou overleven.


Afbeelding


Graven met mijn hand in het nest om de stukken raat eruit te halen. En die hand ging dieper en dieper. Uiteindelijk verdween mijn hele arm in die schoorsteen. En let wel, met een korfmes in de hand! Dat nest zal dus ongeveer zo lang geweest zijn als het zichtbare deel van de schoorsteen!


Afbeelding


En zo ziet dan de ravage eruit die je aanricht. Sorry collega's! Niks aan te doen! Maar het verhaal krijgt zeer waarschijnlijk een goede afloop! Lees verder.


Afbeelding


Aan mijn lichaamstaal is duidelijk te zien dat mijn handen en polsen onder de honing zitten. Gelukkig stond er een emmertje water op het dak, waar de huiseigenaar een poetslap in had ronddrijven. Zo kon ik mij zo nu en dan een beetje opfrissen.


Afbeelding


Deze foto's zijn gemaakt door Wietske, die ik gevraagd had mee te komen. Ik dacht, dat vindt ze vast leuk en dat vond ze ook wel, denk ik. Maar na een half uurtje geloofde ze het wel natuurlijk, dus ze besloot maar weer naar huis te gaan. Bovendien had ze tegen manlief gezegd dat ze om twaalf uur thuis zou zijn. Beneden aangekomen, maakte ze nog even gauw deze foto. Als je dit leest, bedankt voor de foto's Wietske!


Afbeelding


Bij de sloop van het nest vielen er nog wat stukken naar beneden. Vervelend, want de volgende dag vertelden de bewoners mij dat er plas honing in de huiskamer lag. De schade viel gelukkig mee. Ze moeten over een week of zo het rooster voor het luchtgat maar weghalen, om zo bij die omlaag gevallen stukken raat te kunnen.

Toen ik dat hele nest gesloopt had, ben ik gauw naar de stal gefietst om een gebruikte korf te halen. Die besloot ik over de schoorsteenpijp heen te zetten, in de hoop dat de bijen erin zouden kruipen.

Op zondag had ik mijn hele auto vol zooi liggen. Ik had een plan bedacht. Ik zou een tienramer zonder bodem over de schoorsteenpijp heen zetten. De tienramer zou ik vullen met uitgebouwde ramen met veel voer erin. Meneer was onmiddellijk bereid om een paar steigerplanken te verzagen tot een vierkante huls, die wij muurvast schroefden, rondom de schoorsteen. Op die manier kon de tienramer mooi stabiel staan, bovenop de schoorsteenpijp. Alles lukte. Overigens waren de meeste bijen in de 24 uur daarvoor inderdaad mooi in de korf gekropen. Aan het gedrag van de bijen te oordelen was de moer aanwezig.

Die kast zo bovenop die schoorsteen is een beetje een idioot gezicht natuurlijk, maar ja. Over een week of zo haal ik de kast weg. Ik moet hem dan clandestien op de hei gaan plaatsen, want dat is de enige plek die ik nu kan bedenken die ver genoeg is. Mijn eigen standen zijn veel te dichtbij. De bewoner kon mij niet vertellen of die steiger er dan nog zou staan. Als dat niet zo is, dan wachten we maar even tot we wat anders hebben verzonnen.

Het nest was prachtig mooi. Mooie kaarsrechte eindeloos lange raten, vijf stuks, veel honing en poeslieve bijen. Ik weet niet wat de bewoner nou gezien heeft. Gaf dit nest een zwerm? Of was er sprake van een zwerm die een oud nest in gebruik nam? Ik heb geen idee. De bovenste raten waren niet van dit jaar, dat was duidelijk. Maar er zaten ook geen oude doppen in en nauwelijks darrenbroed, ook geen oude darrenraat. Ik kan alleen maar denken aan bijen met een flinke buckfast-inslag die drie weken geleden dit nest inpikten.

Ik hoop dat het mij lukt om dit volk te redden. Dat zou erg leuk zijn.

Ik neem mij voor om als de donder naar de kapper te gaan, maar dat terzijde.


Groet,

Bart

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Schoorsteenzwerm

Bericht door jossmits » di 10 jul 2012, 07:54

Geweldig gedaan Bart,

In een straal van ca 10 km rond mijn huis zijn weet ik een stuk of 10 zwermen in schoorstenen te zitten. Bij mijn vereniging wordt ontraden om er aan te bginnen om ze er uit te halen. Vooral vanwege risico's (van het dak vallen, etc). Wij worden gewaarschuwd dat ongelukken in een dergelijk geval onder geen enkele verzekering vallen. (maar dat is misschien typisch voor Frankrijk).
Bij de meeste van de zwermen die ik ken is het ook m.i. niet te doen om ze uit de schoorsteen te krijgen. Ingeval op de schoorsteen geen 'deksel' zit zoals in dit geval zit de 'top' van het volk minstens een meter onder de top van de schoorsteen. Je kunt er dan van boven en van onderen niet bij.
Ik stel aan bewoners van zo'n huis (meestal zijn het vakantiewoningen) meestal voor om, als ze verder geen last van het volk hebben, om het gewoon te laten zitten. Wat ze meestal dan ook doen.
Ik heb verder de indruk dat al deze wilde zwermen een soort vreedzaam samenleven met de varroa hebben gevonden. De meeste van deze wilde zwermen die ik ken zitten er inmiddels vele jaren zonder dat ze aan varroa ten onder gaan.

Jos

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Schoorsteenzwerm

Bericht door Wim Joosten » di 10 jul 2012, 08:59

Mooie reportage Bart. Hoezo naar de kapper? Mooi koppie toch zo?

Één van mijn kennissen heeft ook al zeker tien jaar een volk in schoorsteen. Elk jaar komt er weer een zwerm van af. Ze hebben er geen last van. In het begin vonden ze het wel spannend en wilden ze het volk eigenlijk wel verwijderen maar nu vinden ze inmiddels het leuk en iets wat er bij hoort.
Het volk zit in de schoorsteen aan de buitenkant van het dubbelwandige rookafvoerkanaal. Er wordt nog regelmatig gestookt dus de bijen zullen het zeker warm genoeg hebben. Binnenshuis hebben ze alle gaten en kieren dichtgestopt om de voorkomen dat de bijen binnenshuis komen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten