Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 feb 2013, 18:53

geen van beide, altijd flinke baksteen erop, en ik wind de plaats waar ze over het ijs kwamen.
nogmaals een van de weinige nadelen van een standplaats in een stadpark met vorst
Mss kan je toch iets doen met camera toezicht ofzo als het zich steeds herhaalt?
En een hek?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 feb 2013, 19:23

Einde deze middag ben ik maar eens op de fiets gestapt en in de buurt van mijn dorp een nieuw standplaats gezocht. Ik woon eigenlijk in een niet zo mooie dorp. Veel beton. Hier en daar zijn er wel voor de bijen geschikte stukjes, maar eerder te weinig dan te veel. Bovendien moeten deze stukjes wel afgeschermd zijn of heel erg afgelegen, anders krijg je te snel last van vandalisme.

Op de eerste plek die ik bezocht, sprak ik een meneer aan die in zijn tuinhuis bezig was. Toevallig was hij imker (meneer Deborger) en al 75. Hij had 30 kasten op dit perceel want een soort van klein uithofje was zonder huis. Vervolgens heb ik een uur met hem gesproken en hebben we ook bij zijn bijen gekeken. Hij had alles door de winter.Niettemin ga ik mijn bijen niet in zijn beurt plaatsen. Dat doe je niet als collega.

Vervolgens nog een uur gefietst en ben ik aan de ander kant van het dorp nog een 1 a 2 verruigte (paarde)weilanden tegengekomen waar al 1 a twee jaar niet meer op geboerd wordt. Helaas waren de eigenaren niet thuis. Ik ga binnenkort nog nog eens vragen. Mss dat het wat oplevert.
Ik doe dit wel vaker: op deze manier verken je de buurt, de dravhtplanten en levert het mss nog mooie standplaats op.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door semar » wo 06 feb 2013, 10:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
geen van beide, altijd flinke baksteen erop, en ik wind de plaats waar ze over het ijs kwamen.
nogmaals een van de weinige nadelen van een standplaats in een stadpark met vorst
Mss kan je toch iets doen met camera toezicht ofzo als het zich steeds herhaalt?
En een hek?
denk dat de camera etc dan wordt gejat, :wink:
bovendien is de bijenstand nogal ver van een lokaal oid en heeft geen dak (water electra gaat niet samen)
het is een eiland in het park met één ingang over een brug.
het gebeurd nbijna alleen als er over het ijs is te lopen, dan werkt de ´slotgracht´ niet meer.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 feb 2013, 10:50

Kan je geen prikkeldraad er langs zetten of een hoog hek????
Mooi is het niet..maar soms moet.
Of een grote heg met een snel groeiende prikstruik. Bramen of meidoorn? of een andere drachtverbeteraar?

Je kunt ook als een eend de gehele vorstperiode een wak open houden :D , maar daar zullen de schaatsers niet blij mee zijn.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door semar » wo 06 feb 2013, 11:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Kan je geen prikkeldraad er langs zetten of een hoog hek????
Mooi is het niet..maar soms moet.
Of een grote heg met een snel groeiende prikstruik. Bramen of meidoorn? of een andere drachtverbeteraar?

Je kunt ook als een eend de gehele vorstperiode een wak open houden :D , maar daar zullen de schaatsers niet blij mee zijn.

gr.
gioede ideeën maar niet prakties, prikeldraad mag niet (stadspark), voor het wak-idee moet ik een ijsbreker huuren :wink:

ik probeer mijn stand zo veel mogelijk gecamoefleerd op te stellen, laat de kantbegroeiing ook staan tot het voorjaar als er geen ijs meer te verwachten is. Maar evengoed bedankt voor de tip!

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
sneeuw3 025.JPG
het uitzich wat de bijen zien
sneeuw3 010.JPG
uitzicht op de stand

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door p.zwartepoorte » do 07 feb 2013, 17:41

vanmorgen na de bijen geweest toen we er waren was de moestuin een puinhoop we hebben die overdekt met netten
maar door de sneeuw en ijs is de netten en aantal palen af gebroken dus we hebben weer wat te doen:(
toen na de bijen ff de kasten op getilt en me grootste volk was een veertje dus weinig voer dus zo juist pak deeg erop gelegt kijken hoe dat gaat want dst volk had broed begin jan
paul
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door p.zwartepoorte op do 07 feb 2013, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door De moerasimker » do 07 feb 2013, 18:23

Goede waarschuwing paul,
denk dat we het verbruik onderschaten deze winter met die warme periodes er tussen.

Ik zou zeggen het wekend allemaal even controleren

groet Gerard,

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Oude Essink » do 07 feb 2013, 18:37

veel snoeiwerk verricht; vooral wilgen gekortwiekt; en: en weer met verbazing naar de winterbloei gekeken; wisten jullie, dat bloemen in de sneeuw warmte ontwikkelen om zich boven de koude laag te kunnen verheffen.
Afbeelding

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door HeHo » do 07 feb 2013, 18:45

Beste Hennie

Nee dat wist ik niet,leg uit ik ben een en al oor.
Als de sapstroom op gang is is er ook warmte overdracht, en de bodem is "warm" onder een sneeuwdek en zal de sneeuw doen smelten.
dat bloemen nog een wapen hebben wist ik niet, leg uit.

groetjes Henk

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Oude Essink » do 07 feb 2013, 19:16

Je ziet hier de dooiplekken rond de akonieten; sneeuwklokjes en krokussen die opkomen, vegen ook de sneeuw weg; werkende eiwitten in de bloemdelen. Om het precies te snappen moet je je door een bloembioloog laten informeren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten