Bij te Boek, een boekentip

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bij te Boek, een boekentip

Bericht door Franschman » di 08 jan 2013, 13:06

Beste Beeleevers,
Librero is een uitgeverij die met goedkope boeken op de mark verschijnt . Ik koop regelmatig boeken die bij de BRUNA worden aangeboden. Onlangs kocht ik twee boeken a €7,50 met als titels '50 Dieren die de geschiedenis veranderd hebben' Eric Chaline en het andere boek 50 gewassen die de geschiedenis veranderd hebben. De boeken zijn ca. 200 blz. groot en mooi ingebonden. Ook Bijen worden als opmerkelijke diersoort behandeld en de tekst is úp to date en men spreekt hier ook van de Colony Collape Disorder ( CCD). De ziekte wordt ook wel het Mary Celetessyndroom genoemd, naar het beroemde schip dat zonder bemanning werd aangetroffen. Voor mij een nieuwe benaming.

Toch laat het stuk over de bijen vreemde dingetjes zien. Zo luidt een bijschrift: Bijen verzamelen stuifmeel om er honing van te maken" :? . Over darren wordt gezegd: "Hun enige taak is paren met de koningin, maar dat kost ze zoveel inspanning dat ze meteen na de bruidsvlucht sterven..." :oops: Als imkers weten we wel dat "inspanning " hier wil zeggen dat de penis wordt uitgerukt bij de dar !! :o .Ondanks deze omissie laten beide boeken zien hoe belangrijk planten en dieren zijn voor de menselijke ontwikkeling en voortbestaan. Kortom voor de lage prijs behoeft U de boeken niet te laten liggen.

Nog een toegift. Als inzet staat in het verhaal over de bijen: Gehoorzaamheid: zo werken ook de bijen, dieren die door de natuur aan grote staten voor ordelijk doen als voorbeeld zijn gesteld.
Uit; Henry V ( 1599) door William Shakespeare !! :doh:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bij te Boek, een boekentip

Bericht door Franschman » vr 18 jan 2013, 12:55

Voor de Nederlandse imker die de Engelse taal beheerst is de Uitgeverij Timber Press wellicht aardig. Zij lieten een boek verschijnen voor de stadsimker. Een nieuwe trend--> een nieuw boek :be9: Kijk even onder 'bees' :be8: voor hun boekenkeus.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bij te Boek, een boekentip

Bericht door bee-tree » do 05 dec 2013, 19:40

Franschman bedankt voor je boekentips. Ik heb ze op mijn verlanglijstje gezet. Zaterdag vieren wij
pakjesavond . Vroeger vonden we de Sinterklaassurprises in de klompen onder de schoorsteenmantel
niet op 5 december, maar op de officiële naamdag 6 dec. van Sint Nicolaas , de aarts-bisschop van het thans Turkse Myra
rond het jaar 345 , die om zijn grote vrijgevigheid en milddadigheid en wonderen al vroeg heilig verklaard is.
Hij schonk zijn gehele vermogen aan de armen weg . Bee3

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bij te Boek, een boekentip

Bericht door bee-tree » zo 16 nov 2014, 21:35

[quote="Franschman
Nog een toegift. Als inzet staat in het verhaal over de bijen: Gehoorzaamheid: zo werken ook de bijen, die de aan grote staten voor ordelijk DOEN tot voorbeeld zijn gesteld.
Lees: Henry V ( 1599) geschreven door William Shakespeare[/b] !! :doh:[/quote]
Ik ben geen Henry V en geen William, maar mag ik het doen en laten van de bij
ook tot voorbeeld stellen aan het imkervolk ? Ik geef het volgende werkje als 5 decembersurprise
aan jou en Embraced en Kor en Jochem.

Anti-discriminatie.
In de zwoele warme dansvloerlucht, klinkt 'n diepe zware zucht.
Niet vanwege 'n zwakke Achillespees of 'n vorm van hoogtevrees.
Oók niet door plankenkoorts , bleuheid, onervarenheid, enzovoorts,
maar gewoon door de "Qual der Wahl"; zo zegt men dat in Duitse taal.
Kiezen is een lastig ding met al die frivole meiden in de ring.

"Wie zal ik vragen ten dans; bij wie maak ik 'n goede kans ?
Zal ik Kaatje uit Karinthië vragen; of Fastina , die wat later op komt dagen ?
Misschien vraag ik temperamentvolle Nigrita, of Italiaanse donna Bella.
Och, maakt het wat uit, welke toekomstige bruid....
m'n imkervader prefereert, die "soort bij soort" heeft geleerd.
Wat kan het mij schelen met wie ik me voort ga telen.
Ik ben mans genoeg om laat of vroeg,
ieders hart en ziel te stelen; ik ben zachtmoedig en draag 'Adamkleren. :b10: Zjef :b10:

Ik ben Adam's levenswerk, dankzij z'n ingetogen ORA in de kerk.
en z'n stubborn lang LABORA in de klooster-api-pergola.
De moraal van dit verhaal: stop met discrimineren en mekaar bezeren.
P.S. "Ora et labora" betekent "bid en werk". Met dansvloer is de darrenverzamelplaats bedoeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten