Land overvloeiend van melk en honing.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door bee-tree » do 18 apr 2013, 10:04

18 april 2013 Nu "al" bijna een week overvloedig stuifmeel en nectar van wilgen en de eerste prunussen
de kasten binnengedragen worden door en VOOR de bijen, moest ik voor de zoveelste keer denken
aan de term: Land overvloeiende van melk en honing.
Wat heeft Mozes, de schrijver van Exodus, er mee bedoeld ?
Heeft hij het letterlijk bedoeld of ook zoals veel mensen het tegenwoordig opvatten: een luilekkerland ?
Volgens mij heeft Mozes alleen gezegd en bedoeld: melk en honing zijn in Kanaän in overvloed, niks meer en niks minder.

Nederland was ooit ook zo een land.
Tegenwoordig vloeit er weliswaar nog overvloedig melk, maar honing.........ho maar. We moeten zelfs al tientallen
jaren honing importeren. In grote hoeveelheden. De schappen zijn voornamelijk met buitenlandse honing gevuld.

Het Beloofde Land was nog grotendeels onontgonnen toen Aäron er binnentrok. Wilde flora in overvloed. Ideale omstandigheden voor (wilde)honingbijen en schapen en geiten die wel raad wisten met distels en doorns,
een beetje vergelijkbaar met de tijd van de kleinschalige landbouw in Nederland; dus grote biodiversiteit in wei en berm en slootkant;
immense heidevelden, wilgen- en braamstruwelen in overvloed. Koeien, schapen, geiten, bijen waren er in overvloed, dus ook melk en honing.
Er moest hard geploeterd worden door 90 procent van de bevolking om in de andere primaire levensbehoeften te voorzien .
In onze ogen leidden ze een armoedig bestaan. Pas na 1950 nam de welvaart toe voor bijna iedereen.

Nederland is thans een land overvloeiend van melk en woning, maar niet van honing. Meer zegt deze zin niet. Het is alleen een constatering. Zjef

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door jjmvaningen » za 04 mei 2013, 19:02

bee-tree schreef:Nederland is thans een land overvloeiend van melk en woning, maar niet van honing. Meer zegt deze zin niet. Het is alleen een constatering. Zjef
Er zijn genoeg woningen (te koop en te huur) en hoe de honing er dit jaar voorstaat zal eind mei blijken.
Ik heb er wel vertrouwen in dat de natuur sterker is dan enig boekwerk. :dance:
groet, jacques

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door Alex Mönch » za 25 mei 2013, 01:44

Er is genoeg honing in Nederland te halen......dat weet iedere stadsimker.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door alfa vulgaris » za 25 mei 2013, 13:59

Land overvloeiend van melk en honing.

Ik woon in het mekka van de zuivelindustrie.
De Mongolen zouden het hier als de hemel ervaren denk ik wel eens met de uitgestrekte grazige weiden.

We kennen boterberg en melkplas maar er bestaat nog steeds niet zoiets als het honingquotum! :think:

ECHT in melkland is heel weinig honing te vinden tegenwoordig.
Dit jaar is er echt pas gemaaid NA de paardenbloem...ze beginnen nu..er zal wel een beetje naar de stal en de rest naar de grasdrogerij gaan want drogen in de wei is er niet bij nu natuurlijk.

De eerste jaren nadat zo'n productieveld is ingezaaid (en vooraf doodgespoten) staat er echt ALLEEN maar gras.
Eigenlijk alleen onze bio-boer heeft nog kruiden in z'n veld staan.
De laatste jaren wint de pinksterbloem overigens wel aardig terrein en dat schijnt met de weersomstandigheden te maken te hebben, soms kleurt het er rose over in sommige weilanden. Ook witte staan er.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door maartenkleijne » za 25 mei 2013, 21:21

Op de eindeloze Mongoolse velden kunnen wel 600 soorten bloemen bloeien.......
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door alfa vulgaris » za 25 mei 2013, 21:45

kIJk dAt beDOEl ik. :wink:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door maartenkleijne » za 25 mei 2013, 21:52

Als wij dar hier hadden zou het niet zo ongezond zijn om nu en dan een glas melk te drinken.
Melk en honing moeten samengaan anders is melk kei-ongezond.
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Land overvloeiend van melk en honing.

Bericht door alfa vulgaris » zo 26 mei 2013, 00:06

maartenkleijne schreef:Melk en honing moeten samengaan anders is melk kei-ongezond.
Ha! Kei zijn in´t Frysk koeien. Interessant dat het zo zou zijn dat als het samen genuttigd wordt beter is.

Ik gebruik veel boter en room van de koe,margarine en koffiemelk vind ik vies.
Kan niet zeggen dat ik er dik van geworden ben :D

Bij mij vloeit de honing in elk geval niet.
Vandaag in m´n zelfgeteelde volken van 2012 gekeken in de honingkamers en ze zijn bijna leeg zal in de broedkamers ook wel niet veel zitten dan.
Morgen maar honingkamerramen overhangen van een volk wat groter was en nog wel wat gehaald heeft.DUS! :D

Het komt erop neer dat de jonge volken bij mij zichzelf niet kunnen redden terwijl de voorjaarsdracht al aardig op raakt en het weer maar niet beter wordt.
Ik moet maar gaan reizen want ik haal met deze hoeveelheid honing en nectar die er nog is de linde niet en ik heb geen zin om met die vieze suiker te gaan knoeien.

Tja,mocht ik als laatste hoop,voor mij dan', nu naar het koolzaad gaan moet het daar toch ook een beetje knap weer zijn.
Ik ben wat dat betrefd wel een beetje triest en vind het ook wel wat sneu voor de bijen eigenlijk.

Ik geloof eigenlijk niet echt dat ik zelf een fout heb gemaakt in dit geval..misschien de honingkamer wat te enthousiast geplaatst maar er heeft toch zo´n 2 kg in gezeten dus ze konden em gebruiken. Kastanje komen ze bijna niet aan...Ik heb de hoop nog wat op de meidoorn die maar niet begint te bloeien.

M´n stokersinstinct voorziet eigenlijk dat ik zelf brandsof moet gaan halen voor de bijen in voorzomer 2013.
Als ze vlogen heb ik ze toch aardig stuifmeel zien slepen dat is maar weer een mazzel dan. Geen klachten eigenlijk.

Nu een beetje triest...ach voor hetzelfde sta ik straks te juichen als het lichtgroene goud als tienduizenden zwarte puntjes weer uit het lichtblauw komen vallen.

Ik stel me zo voor STERKTE velen van jullie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten