TABOE OR NOT TABOE

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

TABOE OR NOT TABOE

Bericht door bee-tree » di 23 apr 2013, 09:55

Dinsdag 23 april 2013 De Koningsliedrel .
Ik voel me een beetje beschroomd ofwel in hedendaags Nederlands : ik durf niet goed met het volgende
onderwerp voor de dag te komen, nu in Nederland een scheiding der geesten aan het groeien is om een lied.
Ik vind mijn verhaal niet goed passen in de huidige gestresste situatie, maar ik waag het er maar op.
Om een plotselinge schok te vermijden leid ik mijn verhandeling voorzichtig in.

Zoals jullie weten bestaan er verschillende typen water.
Leidingwater, kraanwater,geyserwater.drinkwater, waswater, spoelwater, bedwater,
Bronwater, grondwater, oppervlaktewater, hangwater, zakwater, vijverwater, slootwater, rioolwater,
Mineraalwater,gedestilleerd water, regenwater,ochtendwater,zoet water, brak water,zout water.
Jullie weten er vast wel nog meer te noemen, gelet op de praatwatervallen op het Imkerforum.
Over eentje van de genoemde typen water wil ik iets te berde brengen omdat op het praten er over en het gebruik er van een TABOE rust.
Jullie mogen raden welk water ik voor ogen heb. Ik geef een hint.

Jaren geleden sprak ik met een buitenlandse stadsimker. Die maakte zich zorgen over zijn bijen. Die vlogen namelijk op een inrichting
waarvan het water dat de bijen er weghaalden weliswaar niet verdacht was op de aanwezigheid van neonics, maar wel op de
aanwezigheid van medicijnen en andere stoffen die door mensen geslikt worden; gelukkig geen anticonceptiemiddelen
omdat op het gebruik daarvan door mannen, een TABOE rust.
De inrichting waar de imker uit Oost-Berlijn zich zorgen over maakte , dat was een openbare waterplaats voor mannen. Zijn bijen vlogen er op.
Ik deelde zijn zorgen; stelde hem een beetje op zijn gemak met de gevleugelde opmerking van onze beroemde spits Johan Cruyff
"Elk nadeel heeft z'n voordeel" Ik vervolgde : "Uw bijen hebben een overvloed aan drachtbomen, struiken en kruiden van maart tot november.
In die tijd hebben ze die openbare waterplaatsen niet nodig In het vroege voorjaar moet U de eventuele nadelen maar voor lief nemen.

Sinds die ontmoeting heb ik achter mijn bijenvolken een schaal met drijvertjes staan, waar ik m'n ochtendwater aan toevoeg.
Deze mineralenbron wordt weliswaar niet zo druk bezocht als de drinkschalen met regenwater op mos, want de bijen krijgen de meeste
mineralen uit stuifmeel.
Ik maak me minder zorgen als plattelandsimker dan die Berlijnse stadsimker, want in mijn ochtendwater kunnen hooguit wat sporen
zitten van het pilletje dat ik s'avonds inneem tegen cholesterol. Slootwater vertrouw ik minder dan mijn eigen plas.
Denken jullie er net of niet zo over ? Doorbreek een TABOE en reageer. Gefeliciteerd degene die meteen ochtendwater koos. Groeten. Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: TABOE OR NOT TABOE

Bericht door semar » di 23 apr 2013, 10:17

denk dat je je zorgen om niks maakt,
:think:
hoogst zelden reageren insecten en zoogdieren het zelfde op stoffen.
bijen krijgen geen botulisme als ze uit de sloot drinken , en mensen geen nosema of AVB als ze honing eten.
er zijn ook volksstammen die hun eigen ochtend urine drinken omdat ze geloven dat dat
heilzaam is.
als het goed is wordt rioolwater gezuiverd voor het in het opervlakte water terugkomt.

zo maar wat hardop gedacht.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TABOE OR NOT TABOE

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 23 apr 2013, 10:47

Mijn bijen staan iets te ver van mijn huis om daar mijn ochtendplasje te gaan doen.. :lol:

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: TABOE OR NOT TABOE

Bericht door HeHo » di 23 apr 2013, 15:01

als het goed is wordt rioolwater gezuiverd voor het in het opervlakte water terugkomt.

Ik heb begrepen dat diclofenac de grootste vervuiler is van het water.
Dit middel wordt veel gebruikt door de mens en uitgeplast.
Blijkbaar kunnen ze het er niet uitkrijgen.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: TABOE OR NOT TABOE

Bericht door alfa vulgaris » di 23 apr 2013, 21:17

Een RWZI is slechts een hyperactieve sloot.
Deze verwijderd:

-alles groter dan 4 mm.
-Alles wat binnen afzienbare tijd bezinkt.zand,haar e.d voorral de grootste deeltjes.
-Alles wat drijft zoals olie en vet.
-Er zitten voornamelijk 2 soorten bacteriën in die Ureum,nitraat en nitriet omzetten in stikstof en zuurstof.
-Ook alcoholen,suikers en vetzuren worden afgebroken.
-Verder een groot gedeelte van wat maar door bacteriën kan worden afgebroken binnen afzienbare tijd.
-De meeste RWZI's doseren IJzerchloride om fosfaten te verwijderen.
-Sommige RWZI's belichten het effluent met UV-straling zodat microörganismen doodgaan.

Volgensmij doet een rioolwaterzuiveringsinstallatie verder helemaal NIKS verwijderen.

De eerste keer typen ging het weer fout...ik d8 ik neem de tijd nog maar even.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten