Kinderwoord voor 'imker'

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door Bart de Coo » za 07 sep 2013, 15:03

Ik lees zojuist op Facebook toch weer een leuke naam voor een imkerij, namelijk 'de Moerbei' ( Dus niet geschreven als 'moerbij'). Leuk! Origineel in ieder geval.

Bart

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door Ewout » za 07 sep 2013, 16:55

Grappig, wij hadden dat ook overwogen. Het is immers zo'n mooie boom, langste DNA op aard, heerlijke zoete vruchtjes, en natuurlijk de woordspeling. Maar er is al een imkerij de moerbei, in onze eigen regio nota bene.

Een woordgrap in je naam is natuurlijk wel al snel flauw. Toch, je ziet een glimlach als mensen horen over "Imkerij de Bijzaak". Of als je bijles krijgt met medecursisten. Tsja.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door buzzer » zo 08 sep 2013, 18:45

Grotemensenwoord voor imker in vervlogen jaren was "bijker", vandaar dat we onze vorig jaar opgerichte vereniging de IJsselbijkers genoemd hebben. Nadeel van deze naam is dat sommige mensen ons vragen of we een fietsclub zijn......... bikers ipv bijkers...... :shhh:
Vorige week een oma met 4 kleinkinderen die honing kwamen kopen de "honingfabriek " laten zien. De kleine apen stonden met de handen in de zakken met open monden naar de kasten te kijken waar de bijen af- en aanvlogen bij de honingfabrieken....... :lol:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » di 10 sep 2013, 11:55

Mijn opa nam me vaak mee naar zijn 'biejesjöpke'. Later toen hij uitbreidde,sprak hij van 'biejesjop'.
Klinkt heel wat eerbiediger dan kot en hok en stal en schuur en keet, nietwaar ?
De Engelse taal kent het woord shop; betekent winkel, maar ook gereedschapskapschuur.
Het wordt net zo uitgesproken als het Limburgse dialectwoord sjop voor kapschuur. Toeval ?
In het sjöpke stonden behalve 2 korven en 2 kasten ook imkersbenodigdheden.
De tegenwoordige bijenstalletjes lijken ook op kapschuren in het klein. Zjef

P.S. Tip voor Bart of Roger. De Bijaardier kan in zijn sjöpke een klokvormige bijenkorf hangen
met een koebelletje uit Beieren. Vinden de kinderen vast leuk.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door Bart de Coo » di 10 sep 2013, 12:05

Het dialectwoord 'sjop', het Duitse woord 'Schuppen' en het Engelse woord 'shop' zijn inderdaad verwant. Het Engelse woord is waarschijnlijk geleend van het verouderde Franse 'eschoppe', dat op zijn beurt weer uit het Germaans geleend was. Geen toeval dus. Ik heb het gecontroleerd met een online etymologisch woordenboek van het Engels. Weer wat geleerd.

Bart

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » ma 23 sep 2013, 11:15

Al dwalen we van de titel "Kinderwoord voor imker" een beetje af naar benamingen voor bijenonderkomens,
toch wil ik Roger de Vos op een naam wijzen die in Oost-Groningen en Drenthe gebruikt wordt voor zo'n
bijenvolkenverblijf, namelijk Iemschoele. Misschien zelfs in Oost-Vlaanderen in gebruik met een andere
diftongering. Het mooiste zou zijn als Guido Gezelle je aan een naam kan helpen. Die klinkt wellicht meer
naar jouw smaak. Zjef

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » za 12 okt 2013, 09:59

Hallo imkers uit Nijverdal en omgeving. Mochten jullie nog een naam zoeken voor een
bijenstand of bijenpark, ligt het dan niet voor de hand om het de naam Nijverdal te geven
Of is die naam al in gebruik ? Waar komt het woord Nijver vandaan. Is er soms bij jullie een beek die de Nijver heet ?
Of heeft het met ijver te maken ? Je weet dat de honingbijen al eeuwenlang symbool staan voor ijver en vlijt.
In onze lagere school hing een mooie plaat van Jetse met een boerenerf waarop ook een iemschoele stond.
Als we naar de zin van de meester niet vlijtig waren, wees hij op de 'bijenschool' van de Groninger Jetse.
Wat een mooie tijd toen je nog een cijfer kreeg voor vlijt. Ik ben er mee behept in de ogen van mijn omgeving;
ik moet rustiger aan doen.
P.S. Sorry Bart, dat ik op een zijspoortje van het thema 'kinderwoord' zit. Als ik bijaardier lees, klinkt er muziek in mijn oren.
Wat jammer dat mijn 'muzikale' bijdragen lichtelijk vals gestemd gevonden worden. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » do 31 okt 2013, 10:24

Goede morgen samen, even terug naar het goede spoor "Kinderwoord voor imker"
Ze zeggen wel eens van ouderen als die zich kinderlijk gedragen : "Och die is ook al jong aan het verkindsen".
Kinderen en bejaarden vertonen gedragsovereenkomsten. Ze willen graag vertroeteld worden.
Ze gebruiken vaker kooswoorden. Hier volgt een voorbeeld dat door mij bedacht is als volwassene die zich
soms als kind manifesteert: IEMINENTIE ; naam voor de oudere imker. iem is bij in het Saksisch(?) taalgebied. Zj.

P.S. Zie voor de herkomst de uitleg bij het onderwerp "Woordspelingen met bij" of zoiets.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » zo 12 jan 2014, 17:48

Ook al is het wat stil geworden rond het onderwerp neonics, toch wil ik het volgende woord
jullie niet onthouden. Toen gevraagd werd "Hoe noem je de klokkenluiders die aan de bel getrokken
hebben om de neonics te verdenken van medeveroorzakers van de wereldwijde bijensterfte ?" was het antwoord:
"Bayerdiers"
P.S. Daar zullen de Bayers die in Beieren wonen niet gelukkig mee zijn ! :oops: :mrgreen: : :?
Is Bavaria Beiers bier ?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door Bart de Coo » zo 12 jan 2014, 17:52

Uitspraak 'baaier-daaiers', wat dan zoiets als ''Bayer-moordenaars' zou moeten betekenen?

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten