Kinderwoord voor 'imker'

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » ma 13 jan 2014, 01:17

Moi Bart, jouw uitspraak klinkt Gronings maar ik weet niet of 'daaiers' doders betekent. Het vraagteken
achter jouw zin wekt de indruk dat je het ook niet weet.
Ik weet niet of de bedenker van Bayerdier bedrijfsmoordgedachten heeft gehad.
Zelf denk ik dat hij associaties heeft gehad met het kinderwoord Bijaardier. Zou dat niet kunnen ?
Zullen we er maar geen woorden meer v... aan maken ? Ik moet nog een lange Kerstgroet in het Engels
opstellen voor iemand in India. Ik hik er al twee weken tegen aan; schuif het maar steeds voor me uit.
Ik weet niet of hij bijen heeft, want dan zou het gemakkelijk zijn om een brief vol te krijgen.
Ik zal toch maar eens vragen of iemand van de paters in zijn Engelstalig klooster van broeder Adam en zijn bijen afweet. :hive: :hive:
Misschien heeft iemand van de Forumleden nog een vraag voor hem over bijenhouden in India, dan kan ik die verwerken in de brief. Zj.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door buzzer » ma 13 jan 2014, 18:10

Ben je mooi op tijd mee. Met die kerstgroet bedoel ik natuurlijk. Je hebt dus nog 11 maanden de tijd en dat moet je toch zeker lukken,,,,,,,, :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » ma 13 jan 2014, 21:03

Hallo Buzzer, jouw ge-animeerde reactie werkt als een katalysator. Jij maakt me blij dat het jaar uit nota bene welgeteld
12 maanden bestaat, want ik vind steeds vaker dat een jaar zó om is. Ik heb al tegen een vriendin gezegd
"Nog even en we kunnen weer aan dat sleurwerk beginnen; elk jaar weer 70 kerst-en nieuwjaarskaarten, adressen opzoeken,
de juiste woorden bedenken, plakken, posten,... een weeklang chaos op tafel en vloer. Geestdodend werk.
Gekissebis of dié er ook nog een moet krijgen want die stuurt al lang geen meer. Zou hij nog leven ?
Toch maar een sturen als teken dat wij nog leven en een postzegel voor hem over hebben.
Hirsi Ali lacht ons uit: die gekke identiteit. En toch........ geniet je van de meeste kaarten. Ze roepen dierbare
herinneringen op . A propos, wie mij volgend jaar een kaart stuurt met zo'n dikke Kerstman of sneeuwpop
of ijsbeer er op, krijgt hem retour. Ik wil echte Kerstkaarten, ja dié, die met onze gekerstende identiteit er op. :pray:

O ja, ik heb nog een grappig 'vilein' seniorenzinnetje met kindse woorden er in. Jaap zou tegen een Bayerdier
vast en zeker zeggen : "Je hebt de klok horen Bayern(=Beieren), maar weet niet waar de klepel hangt". :?: :mrgreen: :doh:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » ma 17 mar 2014, 09:20

Moi tesamen, ook al de bijen goeie morgen gezegd ? Ik wel ! Maar méér van verbazing dan uit plichtsbetrachting.
"Goeie morgen nog aan toe" zeg je , als je iets ongelooflijks ziet.
Wat was er aan de hand ? Om 7 uur, het tijdstip waarop in Katholieke streken de klok geluid wordt als oproep tot gebed,
het Angelusgebed, zaten enkele van mijn volken al in de kroeg, met name de chipskroeg of zappabar.
In het weekend hebben we weer van de nodige hartige hapjes genoten. Ik ben 'n zoutliefhebber tegen wil en dank.
In de loop van de dag bezoek ik net als de bijen ook de bijenkroeg om ze te tracteren op een drankje, geen Malt
maar Salt. Dat laatste lijkt op mineraalwater dat in de winkel te koop is, maar Ik laat het mijn lichaam maken.
Vanmorgen schoot me te binnen, dat het thema 'Taboe or not Taboe' duidelijker maakt, wat ik hierboven bedoel.

Gister tijdens de geanimeerde discussie ging het over klokkenluiders. We sprongen van de hak op de tak.
Het kinderwoord 'bijaardier' dat het zoontje van Bart voor imker gebruikt, bracht ik ook ter tafel.
Toen kreeg ik 'n ingeving. Door woorden te kruisen onstond het woord 'bimbamker'. Dat lijkt me een goed woord
voor 'n imker die 'aan de bel trekt'. Misschien is het een eretitel voor een aantal van onze Forumleden ! :be7: :be7: :be7:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » wo 24 sep 2014, 08:42

Nu er in het topic "Waar vliegen de bijen thans op" een aardige discussie loopt tussen
stuifmeelbollebozen over de naam die je aan de vrachtjes stuifmeel moet geven die de bijen
vanaf de verschillende soorten Teunisbloem transporteren, vind ik het een goed moment om
het topic 'kinderwoord' eer aan te doen. Reden: De "dikke van Dale" bestaat 150 jaar.
Het woord bolleboos wordt het mooiste woord van de afgelopen anderhalve eeuw gevonden.

Soms gedraag ik me als een kind, denk ik als een kind, voel ik me als een kind. Vandaar dat ik
het woord Stuifmeelbolleboos wil geven aan de imker die UITMUNT in kennis over stuifmeelsamenstelling,
stuifmeelbouw, stuifmeelgewicht, stuifmeelkleur, stuifmeelsmaak, stuifmeelfuncties,
en niet te vergeten : de VORMEN van de stuifmeelvrachtjes. :b10: :b10: :b10:

P.S. In m'n geliefde Koenen-Endepols, 22ste druk van 1948 staat achter bolleboos: (wisselvorm van bollebuis of uit Hebreeuws,
heer des huizes; kraan, bol) : daarin is hij een bolleboos !

Ik begrijp die tekst niet uit dit "Verklarend woordenboek der Nederlandse Taal.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door ndj » wo 24 sep 2014, 10:55

Nog even en kinderen spreken van bejaard dier.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » do 25 sep 2014, 01:16

ndj schreef:Nog even en kinderen spreken van bejaard dier.
Geweldig Nykle, hoe heb je dit voor mekaar gekregen ? Je bent een taalkraan. Zj.

P.S. Waarom reageert niemand die alleen maar ABN spreekt en wat gebrekkig Engels ?
Misschien hangt op dit middernachtelijk uur ergens in Nederland of België 'n bejaarde 'bijaardier' met z'n bejaarde collega
in 'n kroeg de BEEST uit na een geslaagde uitvoering.

Moet er achter even 'n korte pauze zijn, die je met een komma kunt aanduiden ?
Ik ben de regels vergeten voor het plaatsen van komma's. Wie wil ons helpen ?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » vr 26 sep 2014, 12:56

Als een kind zegt "Mama, kijk, die bij heeft kousevoetjes aan ", is dit kinderwoord voor het stuifmeel aan de pootjes
dan een toepasselijker woord dan klompjes en broekjes ? Zj. :)

P.S. Volgens KE 22 1948 is kousevoet de voet of zool van de kous. Kous is het kledingstuk voor onderbeen en voet.

Nota bene. Het pootje van de bij bestaat uit dij, scheen en voet.
Het eerste gedeelte van de bijenvoet is te vergelijken met onze grote middenvoet ,
de rest van de bijenvoet is te vergelijken met onze 3 kleine teenleden aan de middelste teen waarin 3 botjes zitten,
oftewel 3 teenkootjes. Onze teennagel mag je vergelijken met het klauwtje van de bij.

Hier volgt een gebrekkig bouwschema: d_____ s________ V_____ _ _ _ (- d = dij s = scheen V = voet (- = klauwtje

Wil iemand een bouwschema maken dat verticaal staat ? Liefst met 2 pootjes naast elkaar en aan elke scheen een korfje
met stuifmeel, het liefst op schaal.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door bee-tree » ma 08 dec 2014, 12:10

De laatste jaren heb ik steeds minder de bijenkap nodig. Vorige week zette ik ze
uit zekerheid toch maar op bij de ox.behandeling om snel te kunnen werken.
Komt me daar 'n vaste klant voor honing opdagen. Wat denk je wat hij naar me riep ?

"Moi iemekapelaan"

P.S. Hoe kwam zo iemand er op ? Hij zei : "Je hebt een soort kazuivel aan en bent
'water' aan het druppelen over de bijen, wat doet denken aan zegenen".
Ik vond het spits gevonden maar bromde "Het is eigenlijk geen toepasselijk woord voor
'n imker die oxaalzuur druppelt want hij wijdt niet maar hij verwijdert !
Hij begreep me maar half. "Kom morgen terug, dan leg ik 't bij de koffie uit, want ik moet
nu verder" fluisterde ik hem toe om maar zo min mogelijk ox.damp binnen te krijgen.
:be11 Zj. :be11:

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Kinderwoord voor 'imker'

Bericht door Benthe » di 30 dec 2014, 14:36

bee-tree schreef:Hallo imkers uit Nijverdal en omgeving. Mochten jullie nog een naam zoeken voor een
bijenstand of bijenpark, ligt het dan niet voor de hand om het de naam Nijverdal te geven
Of is die naam al in gebruik ? Waar komt het woord Nijver vandaan. Is er soms bij jullie een beek die de Nijver heet ?
Of heeft het met ijver te maken ? Je weet dat de honingbijen al eeuwenlang symbool staan voor ijver en vlijt.
In onze lagere school hing een mooie plaat van Jetse met een boerenerf waarop ook een iemschoele stond.
Als we naar de zin van de meester niet vlijtig waren, wees hij op de 'bijenschool' van de Groninger Jetse.
Wat een mooie tijd toen je nog een cijfer kreeg voor vlijt. Ik ben er mee behept in de ogen van mijn omgeving;
ik moet rustiger aan doen.
P.S. Sorry Bart, dat ik op een zijspoortje van het thema 'kinderwoord' zit. Als ik bijaardier lees, klinkt er muziek in mijn oren.
Wat jammer dat mijn 'muzikale' bijdragen lichtelijk vals gestemd gevonden worden. Zj.
Nijverdal heet zo omdat het inderdaad een ijverig dalletje is met veel (ten cate en stork) textielindustrie. Het had bijna Nijverheidsdal geheten.
Mocht ik ooit een bijenstal/honingnaam willen voeren dan heb ik 'm al verzonnen in het Twents...dus begint het met Bie'n...
8-) :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten